۵ نمودار که نشان می دهد مردم در سراسر جهان در مورد هوش مصنوعی چه فکر می کنند
هوش مصنوعی؛ خطرناک یا مفید؟
فقط نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند که به شرکت هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند، به همان اندازه سایر شرکت ها، اعتماد دارند. با این حال، این نظرسنجی به ارتباط بین درک هوش مصنوعی و اعتماد به شرکت هایی که از آن استفاده می کنند، اشاره می کند. همچنین نشان دهنده تفاوت بین کشوهای نوظهور و با درآمد بالاست.
نظرسنجی جدید توسط Ipsos برای مجمع جهانی اقتصاد نشان می دهد ۶۰ درصد از بزرگسالان در سراسر جهان انتظار دارند که محصولات و خدمات با استفاده از هوش مصنوعی در ۳ تا ۵ سال آینده زندگی روزمره آنها را عمیقا تغییر دهد. همین تعداد هم موافق هستند که محصولات خدمات هوش مصنوعی زندگی آنها را آسان تر می کند، اما فقط نیمی از آنها می گویند که مزایای آن بیشتر از معایب آن است. فقط ۵۰ درصد می گویند به شرکت هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند، به همان اندازه که به شرکت های دیگر اعتماد دارند، اعتماد می کنند.
جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.
کی فرت باترفیلد، رییس بخش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی مجمع جهانی اقتصاد گفت: برای اعتماد به هوش مصنوعی، مردم باید دقیقا بدانند و بفهمند که هوش مصنوعی چیست، چه کاری انجام می دهد و چه تاثیری دارد. رهبران و شرکت ها باید هوش مصنوعی شفاف و قابل اعتماد را با اجرای این فناوری در اولویت قرار دهند.
تقریبا دو سوم افراد مورد بررسی گفته اند که درک خوبی از هوش مصنوعی دارند. حدود ۶۰ درصد مردم هم فکر می کنند که محصولات و خدمات با استفاده از هوش مصنوعی زندگی آنها را آسان تر می کند، ۶۰ درصد هم انتظار دارند که هوش مصنوعی زندگی روزمره آنها را در سال های آینده عمیقا تغییر خواهد داد. حوزه هایی که بزرگترین تغییرات را شاهد خواهد بود، آموزش، ایمنی و اشتغال است.
اما آیا زندگی را بهتر خواهد کرد؟ افراد مورد بررسی، کمی کمتر در این باره مطمئن بودند و تنها ۵۲ درصد گفته اند که محصولات و خدماتی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند، مزایای بیشتری نسبت به معایب آن دارند.
با این حال، حوزه هایی وجود دارد که مردم فکر می کنند هوش مصنوعی زندگی آنها را بهبود خواهد داد. در این مورد هم آموزش در صدر لیست قرار دارد و سرگرمی و حمل نقل در جایگاه دوم و سوم قرار می گیرند.
به هوش مصنوعی اعتماد کنید
همانطور که نمودار نشان می دهد، فقط نیمی از شرکت کنندگان در نظرسنجی گفته اند که به شرکت هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند، به همان اندازه سایر شرکت ها، اعتماد دارند. با این حال، این نظرسنجی به ارتباط بین درک هوش مصنوعی و اعتماد به شرکت هایی که از آن استفاده می کنند، اشاره می کند. همچنین نشان دهنده تفاوت بین کشوهای نوظهور و با درآمد بالاست.
تفاوت کشورها
این تنها تفاوت بین اقتصادهای پردرآمد و اقتصادهای نوظهور نیست که توسط این نظرسنجی کشف شده است.
Ipsos گزارش می دهد شهروندان کشورهای نوظهور به طور قابل توجهی بیشتر از شهروندان کشورهای با درآمد بالا نسبت به هوش مصنوعی آگاه هستند. از طرفی اعتماد به شرکت هایی که از هوش مصنوعی استفاده می کنند و دیدگاه مثبتی در مورد تاثیر محصولات و خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی در زندگی آنها داشته باشند.
منبع: اتاق تهران