آموزش هوشمندتحول دیجیتال در صنعت و معدن

۱۲ کشور برتر علمی جهان

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در این گزارش به ۱۲ کشور برتر جهان از نظر علمی در سال ۲۰۲۱ (از نظر میزان انتشار مقالات علمی و دارا بودن موسسات برتر دانشگاهی و تحقیقاتی و سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی) اشاره خواهیم کرد.

با توجه به مقالات منتشر شده توسط موسسات و شرکت‌های دانشگاهی، هوش مصنوعی و فناوری زیستی سریع‌ترین رشته‌های علمی در حال رشد در جهان هستند. از نظر آکادمیک دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به ترتیب با انتشار ۷۰.۶۷، ۳۹.۸۵ و ۳۷.۶۹ مقاله منتشر شده در نشریه “نیچر” در سال ۲۰۱۸ میلادی بر عرصه تحقیقات در ایالات متحده مسلط بوده اند.

علم بزرگترین ابزار مورد نیاز برای حل برخی از بزرگترین مشکلات پیش روی بشر است. اخیرا وزارت انرژی ایالات متحده از پیشرفتی در زمینه انرژی همجوشی خبر داده است. این دستاورد یک نفع خالص در خروجی انرژی در مقایسه با انرژی ورودی می‌باشد که برای گرم کردن منبع سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پیشرفت به احتمال زیاد منجر به افزایش سرمایه گذاری در انرژی همجوشی و تسریع درک بیش‌تر آن خواهد شد و اگر چالش‌های مهندسی و اقتصادی به اندازه کافی بزرگ نباشند ممکن است تا سال ۲۰۳۰ به یک نیروگاه همجوشی موثر منتهی شود.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

پیشرفت در علوم منجر به افزایش بازده فناوری می‌شود. برای مثال، معادله موشک، قانون سوم کپلر (دور حرکت سیاره به دور خورشید با فاصله سیاره تا خورشید تناسب دارد) در مورد حرکت سیاره‌ای و قوانین حرکت و گرانش نیوتن در کنار یکدیگر سفر فضایی را امکان پذیر می‌سازند. مهندسان از این قوانین برای محاسبات مربوط به طراحی موشک، مکانیک مداری آن و اصلاح مسیر استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، رشد فناوری منجر به تولید اقتصادی بیش‌تر می‌شود. از این نظر علم به طور غیر مستقیم با رشد اقتصادی همبستگی دارد.

زیرساخت‌های علمی

پژوهش‌های علمی پیش‌تر به دانشگاه محدود می‌شد. با این وجود، با پیچیده‌تر شدن جوامع، زیرساخت‌های پژوهش و توسعه علمی نیز تکامل یافته است و موسسات دولتی غیر آکادمیک و شرکت‌های خصوصی – عمومی را نیز شامل می‌شود.

این امر به ویژه در تحقیقات پیرامون هوش مصنوعی صدق می‌کند. در حالی که تحقیقات در این زمینه تحت سلطه دانشگاهیان است ۱۹.۲ درصد از کل مقالات منتشر شده در حوزه هوش مصنوعی در سطح جهانی حاصل تحقیقات شرکت‌ها بوده اند. در چین و اتحادیه اروپا دومین سهم عمده در تحقیقات هوش مصنوعی متعلق به موسسات دولتی غیر آکادمیک است که به ترتیب ۱۵.۶ درصد و ۱۷.۲ درصد می‌باشد.

روند‌های علمی، و شرکت‌ها و موسسات مسلط بر آن

با توجه به مقالات منتشر شده توسط موسسات و شرکت‌های دانشگاهی، هوش مصنوعی و فناوری زیستی سریع‌ترین رشته‌های علمی در حال رشد در جهان هستند. از نظر آکادمیک دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست (MIT) به ترتیب با انتشار ۷۰.۶۷، ۳۹.۸۵ و ۳۷.۶۹ مقاله منتشر شده در نشریه “نیچر” در سال ۲۰۱۸ میلادی بر عرصه تحقیقات در ایالات متحده مسلط بوده اند.

در عرصه شرکت ها، شرکت‌هایی مانند آلفابت، مایکروسافت و انویدیا بر حوزه هوش مصنوعی تسلط دارند. شرکت آلفابت ۹۸.۵ درصد از ساختار پروتئین‌های انسانی را حل کرده است که یک مشکل بزرگ برای نیم قرن محسوب می‌شد. هم چنین یکی از شرکت وابسته به آلفابت برای یافتن روش‌های جدید برای ضرب‌های ماتریس طراحی شده است و انتظار می‌رود با کشف الگوریتم‌های جدید سرعت رایانه‌ها را افزایش دهد. برخی از بزرگترین پیشرفت‌های علمی در کشور‌هایی مانند ایالات متحده و آلمان در حال رخ دادن هستند.

در ادامه به ۱۲ کشور برتر جهان از نظر علمی (از نظر میزان انتشار مقالات علمی و دارا بودن موسسات برتر دانشگاهی و تحقیقاتی و سهم تحقیق و توسعه از تولید ناخالص داخلی) اشاره خواهیم کرد:

۱- ایالات متحده امریکا

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۷۲۶۵۵۲ مقاله

این کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده و با اختلاف زیادی از سایر کشور‌ها در علم برتری دارد. ایالات متحده ۳.۴۵ درصد از تولید ناخالص داخلی ۲۰۲۰ خود را صرف علم و فناوری کرده است. برترین امکانات تحقیقاتی آن کشور دانشگاه هاروارد، دانشگاه استنفورد و موسسه فناوری ماساچوست هستند و شرکت‌های برتر آن کشور از جمله گوگل، مایکروسافت، اپل و آمازون در حوزه تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند.

محتوی مرتبط:

۲- بریتانیا

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۲۴۳۷۹۲ مقاله

معتبرترین موسسات تحقیقاتی بریتانیا دانشگاه آکسفورد، دانشگاه کالج لندن و دانشگاه کمبریج هستند. این کشور همچنین به دلیل پیشتازی در فناوری ذهن عمیق (دیپ مایند) شناخته شده است.

۳- آلمان

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۲۰۸۲۱۰ مقاله

این کشور ۳.۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال ۲۰۲۰ صرف تحقیق و توسعه علمی کرده و سهم ۶ درصدی آن در تولید جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی از بالاترین رتبه‌ها در جهان بود. دانشمندان آلمانی ۲۹ جایزه نوبل در فیزیک را از آن خود ساخته اند. از برترین نهاد‌های تحقیقاتی آلمان می‌توان به انجمن هلمهولتس، موسسه ماکس پلانک، و انجمن لایب نیتس اشاره کرد.

۴- کانادا

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۱۳۰۷۸۶ مقاله

کانادایی‌ها بیش از ۱۳۰۰۰۰ مقاله علمی در سال ۲۰۲۱ در مجلات معتبری مانند نیچر منتشر کرده اند. کانادا به شدت بر روی علوم کشاورزی، پزشکی و محیط زیست متمرکز است و از سیستم آموزشی‌ای در سطح جهانی برخوردار می‌باشد که تعدادی از بهترین پژوهشگران را به جهان عرضه کرده است.

۵- فرانسه

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۱۲۸۲۱۰ مقاله

سهم فرانسه در تلاش علمی جهانی قابل توجه است. عمده مقالات علمی فرانسه در رشته‌های فیزیک، پزشکی و شیمی بوده اند. از موسسات برتر علمی فرانسه می‌توان به مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه، موسسه ملی بهداشت و تحقیقات پزشکی و دانشگاه سوربن اشاره کرد. فرانسه در سال ۲۰۲۰ میلادی ۲.۳۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیقات علمی کرد.

۶- هلند

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۷۴,۳۱۷ مقاله

هلند کشوری در شمال غربی اروپا با سهم قابل توجه در علم است. سه موسسه تحقیقاتی برتر آن کشور دانشگاه اوترخت، دانشگاه آمستردام و انستیتو هوبرشت به دلیل اعتبار علمی شان در سطح جهانی شناخته شده اند. هم چنین، هلند به طور گسترده به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌ها در علم کشاورزی شناخته می‌شود. هلند ۲.۲۹ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال ۲۰۲۰ میلادی صرف تحقیقات علمی کرده بود.

۷- استرالیا

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۱۲۵۲۱۱ مقاله

استرالیا در اقیانوسیه قرار دارد. استرالیا سهم قابل توجهی در تحقیقات علمی جهانی دارد. در مطالعه‌ای صورت گرفته توسط PLOS Biology ۴۴۳ پژوهشگر استرالیا در زمره ۲ درصد پژوهشگران برتر جهان از نظر علمی قرار گرفته بودند. استرالیایی‌ها بیش از ۱۲۰۰۰۰ مقاله علمی در سال ۲۰۲۱ منتشر کردند. سه موسسه تحقیقاتی برتر آن کشور به ترتیب دانشگاه ملبورن، دانشگاه سیدنی و دانشگاه کوئینزلند هستند. دانشگاه ملبورن هشت بار برنده جایزه نوبل در زمینه مطالعه، تدریس و پژوهش در علم شده است.

استرالیا در سال ۲۰۱۹ میلادی ۱.۸۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تلاش‌های علم و فناوری کرد. برخی از کمک‌های علمی قابل توجه از این کشور شامل جداسازی ژن‌های مقاومت در برابر بیماری زنگ گندم، تعیین توالی ژنوم کوالا و ایجاد تکنیکی برای شناسایی تک تک نانو ذرات آزاد شده از سلول‌ها است.

۸- ایتالیا

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۱۵۴,۳۰۴ مقاله

ایتالیا در سال ۲۰۲۰ میلادی ۱.۵۳ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را برای اهداف تحقیق و توسعه هزینه کرد. سه موسسه تحقیقاتی برتر ایتالیا عبارتند از: شورای ملی تحقیقات، دانشگاه ساپینزا رم و دانشگاه میلان.

۹- ژاپن

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۱۴۴۷۷۸ مقاله

ژاپن یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌های آسیایی در علم است. آن کشور در شرق آسیا واقع شده است. اقتصاد عظیم ژاپن همراه با توسعه انسانی بالای آن کشور منجر به تبدیل شدن ژاپن به یکی از کشور‌های مرزی در تحقیقات علمی شده است. سهم ژاپن در عرصه تولید صنایع مبتنی بر دانش و فناوری (KTI) در جهان در سومین رتبه از نظر بالاترین رتبه در جهان بوده و در سال ۲۰۱۹ میلادی ۸ درصد از تولید جهانی را شامل می‌شد.

در همان سال تولید صنعت تحقیق و توسعه ۱۴ درصد از کل تولید ناخالص داخلی ژاپن را تشکیل می‌داد. از این میان، ۳ درصد مربوط به تحقیق و توسعه با فناوری پیشرفته بوده است. از موسسات تحقیقاتی و دانشگاهی برتر ژاپن می‌توان به دانشگاه توکیو، دانشگاه کیوتو و دانشگاه اوزاکا اشاره کرد. ژاپن یکی از معدود کشور‌های آسیایی است که شرکت‌های فناوری و تحقیقاتی مانند انویدیا، مایکروسافت، فایزر و مِرک در آن فعالیت می‌کنند.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

۱۰- سوئیس

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۵۷۳۳۱ مقاله

سوئیس در اروپای مرکزی واقع شده است. سوئیس یکی از پیشرفته‌ترین کشور‌ها در حوزه علم است. سوئیس در سال ۲۰۱۹ میلادی ۳.۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را صرف تحقیق و توسعه کرده بود. دو موسسه تحقیقاتی برتر آن کشور موسسه فناوری فدرال سوئیس و دانشگاه زوریخ هستند.

۱۱- چین

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۸۶۰۰۱۲ مقاله

چین با تولید ناخالص داخلی ۱۸ تریلیون دلار تا سال ۲۰۲۱ میلادی دومین اقتصاد بزرگ جهان است. این کشور ۲.۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال ۲۰۲۰ به تحقیق و توسعه در بخش‌های مختلف اختصاص داد. سه مرکز تحقیقاتی برتر در چین عبارتند از آکادمی علوم چین، وزارت آموزش جمهوری خلق چین و دانشگاه تسینگ هوا. چین هم چنین یکی از کشور‌ها با بالاترین رتبه در حوزه تولید جهانی صنایع مبتنی بر دانش و فناوری (KTI) دارد. صادرات آن کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۷ درصد از محصولات و خدمات صنایع مبتنی بر دانش و فناوری را شامل می‌شد.

۱۲- اسپانیا

تعداد مقالات علمی در سال ۲۰۲۱: ۱۲۲۶۸۸ مقاله

اسپانیا در جنوب اروپا واقع شده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی در مجموع ۱۲۲۶۸۸ مقاله توسط پژوهشگران اسپانیایی با میانگین ۱.۲۰ استناد در هر مقاله منتشر شد. سه موسسه برتر آن کشور برای تحقیقات علمی عبارتند از: شورای ملی تحقیقات اسپانیا، انستیتو بهداشت کارلوس سوم و دانشگاه بارسلونا. اسپانیا ۱.۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال ۲۰۲۰ میلادی صرف تحقیق و توسعه کرده است.

منبع: www.insidermonkey.com

  • ۱۲ کشور برتر علمی جهان
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا