تحول دیجیتال در صنعت و معدنگزارشهوش مصنوعی

کاربرد هوش مصنوعی در زندگی؛ هوش مصنوعی در حال و آینده زندگی انسان چه نقشی دارد؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

دنیای فناوری در حال تحقیق و پژوهش در خصوص عواقب فناوری هوش مصنوعی و نقش آن در شکل‌دهی آینده بشریت است. در واقع، کاربرد هوش مصنوعی در زندگی همه انسان‌ها چنان تأثیری گذاشته است که زیرساخت‌های اساسی الزاماتی که زندگی بشر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، در آینده به‌طور چشمگیری قابل‌تغییر خواهد بود. باید این واقعیت را بپذیریم که هوش مصنوعی هر روز بر تصمیمات و سبک زندگی ما تأثیر می‌گذارد. در این نوشته سعی خواهیم کرد از تأثیر هوش مصنوعی در زندگی روزمره انسان‌ها گرفته تا کاربرد این فناوری در زندگی بشر و آینده قابل‌پیش‌بینی آن سخن بگوییم.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۶، دی‌ماه۱۴۰۰

هوش مصنوعی در زندگی روزمره

هوش مصنوعی در زندگی روزمره کاربردهای گسترده‌ای دارد. این فناوری با صرفه‌جویی در زمان، پول و انرژی، زندگی ما را ساده کرده است. در اینجا به نمونه‌هایی از هوش مصنوعی در زندگی روزمره اشاره می‌کنیم و کاربرد هوش مصنوعی در زندگی را به‌طور خلاصه بر می‌شمریم:

  1. موتورهای جست‌وجو: اساسی‌ترین فعالیت در اینترنت، جست‌وجوی چیزهاست. این جست‌وجو از طریق هوش مصنوعی انجام می‌گیرد که در پشت صحنه کار می‌کند. حتی شما از طریق این فناوری به‌راحتی می‌توانید سؤالات و پاسخ‌های مورد علاقه‌تان و نیز پیشنهادهای جست‌وجوی هوشمند را بیابید و در نتیجه کاربرد هوش مصنوعی در زندگی را به طور ملموس‌تری حس کنید.

۲. خدمات پخش موسیقی و رسانه: یکی دیگر از نمونه‌های عالی از کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره، سرویس‌های پخش موسیقی و رسانه مانند نتفلیکس است که روزانه از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

۳. شبکه تبلیغات آنلاین: یکی از بزرگ‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی صنعت تبلیغات آنلاین است که از هوش مصنوعی برای ردیابی آمار کاربران و نیز ارائه تبلیغات استفاده می‌کند که بدون این فناوری، صنعت تبلیغات آنلاین شکست خواهد خورد.

۴. ناوبری و سفر: برنامه‌های ناوبری مانند Google Maps به‌طور قطع هوش مصنوعی را در زندگی روزمره ملموس‌تر کرده‌اند، به‌طوری که از این فناوری برای ارزیابی سرعت حرکت ترافیک، گزارش تصادفات رانندگی، تخمین رسیدن راننده به مکان خود و… استفاده می‌کنند.

۵. بانکداری و مالی: صنعت بانکداری و مالی یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی محسوب می‌شود، به‌طوری که در مواردی همچون خدمات مشتری، محافظت از تقلب و سرمایه‌گذاری به‌شدت به این فناوری متکی است. ارتباط کاربران با بانک و امور اقتصادی، باعث شده بیش از پیش هوش مصنوعی در زندگی روزمره تسری پیدا کند.

۶. امنیت و نظارت: این امکان برای انسان وجود ندارد که به‌طور همزمان، امنیت و نظارت یک سیستم گسترده را فراهم کند. لذا این واقعیت انکارناپذیر است که هوش مصنوعی به چه میزان در زندگی روزمره انسان‌ها مؤثر است و بدون شک استفاده از آن کاملاً منطقی است.

۷. برنامه‌های صفحه‌کلید هوشمند: یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی روزمره، تایپ بر روی صفحه نمایش لمسی از طریق هوش مصنوعی برای کاربرد کلمات، پیش‌بینی ایموجی‌ها، غلط املایی و تایپی بسیار سریع و راحت شده است.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۸. مراقبت‌های بهداشتی: ماشین های مجهز به هوش مصنوعی، نقش مهمی را در ساده‌تر کردن فرایندهای درمان و تشخیص بیماری‌ها به‌طور روزمره ایفا می‌کنند. در واقع، یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در زندگی در حال حاضر، استفاده از این فناوری برای کمک به هر چیزی از تحقیقات گرفته تا تشخیص بیماری است.

۹. تجارت الکترونیک: الگوریتم های مبتنی بر هوش مصنوعی، برای پیشبرد تجارت الکترونیک انگیزه بسیار زیادی ایجاد کرده‌اند. گزارش‌ها نشان می‌دهد استفاده از هوش مصنوعی در زندگی به‌طور روزمره به میزان قابل‌توجهی فروش را افزایش داده و مشتریان وفادار خود را ایجاد کرده است.

۱۰. رسانه‌های اجتماعی: رسانه‌های اجتماعی با به‌کارگیری فناوری هوش مصنوعی توانسته‌اند به‌طور ویژه فعالیت خود را پیش ببرند و با رویکردهای متنوعی که به کمک این فناوری به نمایش می‌گذارند، تحولاتی اساسی را تجربه نمایند، به‌طوری که توصیه‌های افراد دیگر را کشف می‌کنند و اخبار جعلی را شناسایی و فیلتر می‌نمایند که این موضوع با توجه به استفاده روزمره از این رسانه‌ها، موضوعی قابل‌تأمل است.

۱۱. بازی‌های ویدئویی: اجزای مختلفی که از طریق هوش مصنوعی هدایت می‌شوند، ممکن است در طیف گسترده‌ای از بازی‌های ویدئویی، از جمله بازی‌های مسابقه‌ای، بازی‌های تیراندازی و بازی‌های استراتژی یافت شوند. این موضوع، کاربرد هوش مصنوعی را در زندگی به‌خصوص برای علاقه‌مندان آن جذاب‌تر کرده ‌است.

۱۲. چت‌بات‌ها: چت‌بات‌ها سعی می‌کنند با تقلید از مکالمات، از زبان طبیعی تقلید کنند. آن‌ها کلمات و عبارات را شناسایی می‌کنند تا با پرسش‌های معمولی، اطلاعات مرتبط را به مشتریان ارائه دهند. در واقع، چت‌بات‌ها هوش مصنوعی را در زندگی روزمره آنچنان دقیق معرفی می‌کنند که به نظر می‌رسد شما با یک شخص واقعی چت می‌کنید.

کاربرد هوش مصنوعی در زندگی انسان

این یک واقعیت است که با اتومبیل‌های خودرانی که در جاده‌ها در حال حرکت‌اند و پهپادهای خودکاری که بالای سر ما پرواز می‌کنند، نمی‌توانیم کاربردی را که هوش مصنوعی در زندگی انسان دارد، انکار کنیم. امروزه به دلیل گسترش دانش و پیچیده‌تر شدن فرایند تصمیم‌گیری، استفاده از سیستم‌های اطلاعاتی به‌خصوص سیستم‌هایی که در حمایت از هوش مصنوعی به کار گرفته می‌شوند، اهمیت بیشتری پیدا کرده است. از جمله دستاوردهایی که به‌عنوان کاربرد مهم هوش مصنوعی در زندگی انسان مطرح شده است، پیشرفت در تجارت و کمک به زندگی انسان‌ها در خدمت‌رسانی بهتر و به‌صرفه‌تر است. به‌علاوه در هوش تجاری که مقوله‌ای از هوش مصنوعی است، با جست‌وجو، استفاده از فناوری‌ها، ابداع، آزمون و تصمیم‌گیری کسب‌وکار انسان و به‌طور کل، اقتصاد جهانی به پیشرفت‌های زیادی دست یافته است.

حقیقت ماجرا این است که هوش مصنوعی رابطه تنگاتنگی با علوم مختلف دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به منطق ریاضی و مهندسی اشاره کرد که کمک زیادی به علم رباتیک کرده است و موجب شده کاربرد هوش مصنوعی در زندگی انسان بیش از پیش به چشم بیاید. با وجود این، تأثیرگذاری هوش مصنوعی به دنیای تکنولوژی ختم نمی‌شود، بلکه این فناوری باعث رشد و پیشرفت سایر بخش‌ها همچون پزشکی، صنایع تولیدی، بازاریابی، اتوماسیون فرایندهای مختلف، اقتصاد و… نیز خواهد شد.

نکته قابل‌توجه این است که اکثر کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه، برای حرکت به سمت استفاده از مزیت‌های ناشی از کاربرد هوش مصنوعی در زندگی، حرکتی را آغاز کرده‌اند. محورهای مشترک سیاستگذاری این کشورها در حوزه هوش مصنوعی به مواردی چون تحقیق و توسعه، آموزش و تقویت نیروی انسانی، انتقال فناوری، نوآوری، زیرساخت‌های دیجیتال، اخلاقیات، حاکمیت و سرویس‌های عمومی و اکوسیستم داده، مربوط می‌شود.

علم هوش مصنوعی در زندگی بشر

شاید بارها عبارت «هوش مصنوعی» را شنیده‌ایم و نزدیکی عمیق این فناوری را در زندگی خود درک نکرده‌ایم؛ نکته اینجاست که ما برای تنظیم این یادداشت نیز با جست‌وجو کردن هوش مصنوعی، به‌نوعی به اطلاعاتی در این خصوص دست یافته‌ایم!

علم هوش مصنوعی در زندگی بشر این امکان را فراهم کرده است که ظرفیت‌های انسانی افزایش یابد و فعالیت‌های دیرینه بشر مختل شود. از طرفی، سیستم‌های کدمحور در اطلاعات محیطی و اتصال به بیش از نیمی از ساکنان جهان گسترش یافته‌اند و باعث شده کاربرد هوش مصنوعی در زندگی فرصت‌های غیرقابل تصوری را ایجاد کند.

در حقیقت، زندگی بشر روزانه تحت تأثیر فناوری هوش مصنوعی است، چه در حال استفاده از گوشی‌های هوشمند، گشت‌وگذار در اینترنت و خرید محصولات به‌صورت آنلاین باشیم، چه در حال استفاده از مسیریابی، کار در رسانه‌های اجتماعی و گوش دادن به آهنگ‌ها در سرویس پخش موسیقی مورد علاقه‌مان باشیم، کاربرد علم هوش مصنوعی در زندگی بشر کاملاً مشهود است.

کاربرد هوش مصنوعی در ایران

در حال حاضر، با توجه به زیربخش‌های گوناگون این فناوری در کشور، ۲۹ شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی وجود دارند که  کاربرد هوش مصنوعی در ایران از طریق این شرکت‌ها نشر می‌یابد. از طرفی، شرکت‌هایی که در زمینه دستیار هوشمند در ایران فعالیت می‌کنند، ۱۰۴ شرکت هستند که بیشترین فراوانی را در بین شرکت‌های فعال در زیربخش‌های هوش مصنوعی دارند.

در واقع، فناوری هوش مصنوعی در ایران توانسته با پردازش مقادیر زیادی داده از جمله تصاویر، متون و صداها نتایج دقیقی را در اختیار کاربران قرار دهد که در حال حاضر در برخی شرکت‌های فعال در این زمینه خدماتی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. همچنین اتوماسیون مبتنی بر این فناوری در کاربردهای مختلف در صنایع متعدد، از جمله بازارهای حمل‌ونقل هوایی، پزشکی، کشاورزی، انرژی و… ثابت شده است و از این طریق، کاربرد هوش مصنوعی در زندگی ما به نمایش در می‌آید. مزایایی که از طریق بهره‌مندی از این تکنولوژی نصیب کاربران می‌شود، بسیارند و کاربردهای زیادی دارند که امنیت، سرعت، دقت و صرفه‌جویی در هزینه‌ها مواردی شناخته‌شده آن است.

آینده هوش مصنوعی در آینده زندگی بشر

کارشناسان کاربرد هوش مصنوعی را در آینده زندگی بشر (از جمله مراقبت‌های بهداشتی و آموزش و…) خوش‌بینانه دانسته‌اند. آن‌ها معتقدند که آینده هوش مصنوعی در آینده زندگی بشر تأثیر زیادی خواهد داشت، به‌طوری که کاربرد هوش مصنوعی در زندگی باعث می‌شود اکثر مردم در دهه آینده وضعیت بهتری داشته باشند. حقیقت این است که تا چند سال پیش، استفاده از یک خودروی تمام‌اتوماتیک یک رؤیا به نظر می‌رسید، ولی اکنون ناوگانی از خودروهای نیمه‌اتوماتیک در جاده‌ها در حال حرکت‌اند.

برخی از شرکت‌ها حتی مشغول سرمایه‌گذاری بر روی هواپیماهای بدون سرنشین هستند و این رویداد خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید به واقعیت تبدیل خواهد شد و بدین طریق آینده زندگی بشر به اموری گره خواهد خورد که در آینده هوش مصنوعی اتفاق خواهد افتاد. این موضوع که در حال حاضر ارتش در سراسر جهان از برنامه‌های موفق پهپاد استفاده می‌کند، این موضوع را قابل‌باور می‌کند که هوش مصنوعی در آینده زندگی بشر تأثیرگذار است و رویدادهای شگفت‌انگیزی را در دست اجرا دارد.

کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که هوش مصنوعی در آینده زندگی بشر این امکان را فراهم می‌کند که در اموری مانند تصمیم‌گیری پیچیده، استدلال و یادگیری، تجزیه و تحلیل پیچیده و تشخیص الگو، حدت بینایی، تشخیص گفتار و ترجمه زبان با هوش و توانایی‌های انسان، مطابقت داشته باشد یا حتی از آن‌ها فراتر رود. محققان معتقدند سیستم‌های هوشمند در جوامع، وسایل نقلیه، ساختمان‌ها و تأسیسات، مزارع و در فرایندهای تجاری باعث صرفه‌جویی در زمان، هزینه و زندگی می‌شود و فرصت‌هایی را برای افراد فراهم می‌کند، تا از به‌کارگیری هوش مصنوعی در زندگی لذت ببرند.

نتیجه‌گیری

هوش مصنوعی شاخه‌ای از علوم رایانه و کامپیوتر است که هدف اصلی‌ آن تولید ماشین‌های هوشمند جایگزین انسان‌هاست. این فناوری با سرعت سرسام‌آوری در حال توسعه است، به‌طوری که کاربرد مثبت هوش مصنوعی در زندگی، این امکان را فراهم خواهد کرد که برای تمرکز بر چالش‌های مهم‌تر آمادگی ایجاد شود.

واقعیت این است که فناوری هوش مصنوعی به‌زودی دنیا را تحت سیطره خود قرار خواهد داد، چراکه این فناوری در همه صنایع قابل‌تصور، تأثیری ماندگار خواهد داشت. در واقع، حضور هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف اقتصاد و نیز عدم حضور نیروی انسانی، بیانگر تحولی عظیم در الزامات اساسی زندگی خواهد بود و به‌نوعی هوش مصنوعی کلید اصلی کسب‌وکار را در اختیار خود خواهد داشت. بدون شک، در این میان، کشورهایی موفق‌تر عمل خواهند کرد که «تکنولوژی» را سرلوحه اقتصاد خود کرده‌اند و کاربرد هدفمند هوش مصنوعی را در زندگی خود به شیوه‌ای مناسب اجرایی کنند.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا