پیشنهاد سردبیرصنعت هوشمند

کاربرد اتوماسیون صنعتی در ۸ صنعت برتر جهان

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اگر شما نیز به بحث اتوماسیون صنعتی و کاربرد اتوماسیون در صنایع علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید. چراکه قصد داریم در این مقاله  به معرفی ۸ صنعت خودکار پرداخته و کاربردهای اتوماسیون صنعتی در این ۸ صنعت برتر را مورد بررسی قرار دهیم.

امروزه صنایع مختلف در تلاش هستند تا به کارگیری ابزارهای مختلفی مثل فناوری اطلاعات، سیستم‌های پیچیده طراحی شده و ربات‌ها از قابلیت‌های اتوماسیون در صنعت خود استفاده کنند. چراکه استفاده از اتوماسیون صنعتی می‌تواند شرایطی را برای کسب و کارهای مختلف فراهم کند تا با کاهش وابستگی به نیروهای انسانی، بهره‌وری و کارایی عملکرد خودشان را بهبود ببخشند.

اتوماسیون صنعتی چیست؟

به طور کلی منظور از اتوماسیون در صنعت استفاده از سیستم‌ها، ربات‌ها و فناوری‌های مناسب برای بهبود فرایند گردش کار در صنایع مختلف است. هدف اصلی از به‌کارگیری اتوماسیون صنعتی ایجاد یک بستر مناسب برای حذف نیروهای انسانی و جایگزین کردن آنها با فناوری‌های مناسب است. این امر باعث افزایش بهره‌وری و دقت در عملکرد شده و زمان تولید را نیز به شکل مناسبی کاهش می‌دهد. امروزه صنایع بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارند که کاربرد اتوماسیون صنعتی را به‌خوبی درک کرده و از فناوری‌های جدید در فرایند تولید خود استفاده می‌کنند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کاربردهای استفاده از اتوماسیون صنعتی در صنایع

در حال حاضر کاربردهای اتوماسیون صنعتی تقریباً بر هیچ کس پوشیده نیست و افراد حرفه‌ای و متخصص در صنایع مختلف تلاش می‌کنند تا با استفاده از ابزارهای اتوماسیون در صنایع خود، عملکرد کارآمدتری را داشته باشند. در ادامه قصد داریم به بررسی کاربرد اتوماسیون صنعتی در ۸ صنعت برتر جهان بپردازیم.

۱. خودروسازی

صنعت خودروسازی یکی از اصلی‌ترین صنایعی است که در آن از اتوماسیون صنعتی استفاده می‌شود. در خودروسازی از اتوماسیون صنعتی برای ساخت خودروها در بخش‌های مختلف تولید استفاده می‌شود. به طور معمول در کارخانه‌ها از ربات‌های بزرگ برای مونتاژ قطعات مختلف وسایل نقلیه و جوش دادن قطعات فلزی به یکدیگر استفاده می‌شود. برخی از کارخانه‌های خودروسازی نیز ممکن است از چاپگرهای ۳ بعدی نیز برای تولید قطعات مختلف یک وسیله نقلیه استفاده کنند. در واقع یکی از اصلی‌ترین کاربردهای اتوماسیون صنعتی در خودروسازی حذف وابستگی به نیروهای انسانی برای انجام فعالیت‌های پرخطر است.

۲. ساخت و ساز

اتوماسیون صنعتی در ساخت و ساز نیز می‌تواند نقش بسیار پررنگی را داشته باشد. در صنعت ساخت و ساز افراد به دنبال طراحی و ساخت سازه‌های مختلف از جمله ساختمان، پل، جاده و… می‌باشند. کاربردی که اتوماسیون صنعتی در ساخت و ساز می‌تواند داشته باشد این است که این امکان را می‌دهد تا نیاز به حضور افراد در اجرای پروژه‌ها کاهش پیدا کرده و در کنار آن نیز بهره‌وری و کارآیی افراد درگیر در پروژه‌ها را بهبود ببخشد. به عنوان مثال ممکن است از ربات‌ها برای چینش آجرها در کنار هم استفاده شود یا اینکه از چاپگرهای ۳ بعدی برای تولید قطعات مورد نیاز در ساخت و ساز بهره برده شود.

۳. ارسال کالا

یکی دیگر از کاربردهای اتوماسیون صنعتی، در زمینه ارسال کالا می‌باشد. شما می‌توانید از اتوماسیون برای تحویل سفارشات به روش‌های مختلف به افراد سفارش‌دهنده استفاده کنید. در تمامی مراحل مربوط به ارسال یک کالا از مرحله انبارداری و مرتب‌سازی کالاها و برچسب‌گذاری آنها گرفته تا استفاده از وسایل نقلیه مختلف مثل هواپیماهای بدون سرنشین برای ارسال کالاها و تحویل محصول به افراد امکان بهره‌مندی از اتوماسیون وجود دارد.

۴. الکترونیک

در بحث تولید برق و ارائه خدمات الکترونیک نیز به خوبی می‌توان از مزایای اتوماسیون صنعتی بهره برد. ربات‌ها و ماشین‌‍ها می‌توانند بدون در نظر گرفتن ریسک‌های مربوط به خطاهای انسانی، به‌راحتی تغییرات دقیق و قابل توجهی را در ریزتراشه‌ها و سایر قطعات الکترونیک ایجاد کنند. بدین ترتیب استفاده از اتوماسیون در این صنعت کمک می‌کند تا بهره‌وری افزایش پیدا کرده و خروجی هرد دیسک‌ها، مادربردها و کارت‌های گرافیکی نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کنند.

۵. ارائه خدمات غذایی

یکی دیگر از کاربردهای اصلی اتوماسیون صنعتی را می‌توانیم در بحث ارائه خدمات غذایی مشاهده کرد. اتوماسیون در بحث خدمات غذایی به افراد کمک می‌کند تا میزان تماس ارتباطات میان تولیدکننده و مصرف‌کننده به حداقل برسد و بخشی از فرایند تحویل به‌صورت خودکار دنبال شود. همچنین اتوماسیون در بحث ارائه خدمات غذایی کمک می‌کند تا با از بین بردن دخالت انسانی، احتمال انتقال آلودگی و بیماری از طریق مواد غذایی کاهش پیدا کند.

۶. مراقبت‌های بهداشتی

کاربرد اتوماسیون در زمینه مراقبت‌های پزشکی بیشتر می‌تواند در بحث ثبت هر چه بهتر سوابق بیماری افراد موثر باشد. در واقع با استفاده از اتوماسیون می‌توان یک دیتابیس مناسب از سوابق بیماری افراد تهیه کرد تا در صورت نیاز در اختیار پزشکان و متخصصان قرار بگیرد همچنین امکان ارائه برنامه‌های کاربردی مناسبی که به پزشکان در زمینه ارزیابی علائم و تشخیص کارآمدتر کمک می‌کنند نیز از طریق اتوماسیون وجود دارد.

۸. داروسازی

ایزوله بودن مواد اولیه‌ای که در تولید دارو به کار برده می‌شوند، نقش بسیار مهمی را در حفظ ایمنی داروهای تولیدی ایفا می‌کند. به‌ همین دلیل است که تلاش می‌شود تا از اتوماسیون در زمینه تولید دارو استفاده شود. به طور معمول ماشین‌ها و ربات‌ها وظیفه انجام برخی از اقدامات تکراری در زمینه تولید دارو را برعهده می‌گیرند و با کاهش میزان دخالت انسان‌ها میزان آلودگی یا خطای انسانی را به شکل قابل توجهی کاهش می‌دهند.

۸. انبارداری

به طور معمول محصولات و کالاها پس از ساخت و قبل از تحویل به مشتریان، در انبارها نگهداری می‌شوند و استفاده از اتوماسیون صنعتی در بحث انبارداری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. در انبارها می‌توان از اتوماسیون صنعتی برای سازماندهی محصولات و کالاها، برچسب زدن آنها برای شناسایی بهتر و در نهایت جا‌به‌جایی کالاها در محیط انبار استفاده شود. همچنین سیستم‌های فناوری اطلاعات می‌توانند به انباردارها کمک کنند تا با بررسی میزان ورود و خروج محصولات، مشخص کنند که میزان موجودی ایده‌آل برای محصولات مختلف چقدر باشد.

امروزه کاربرد اتوماسیون صنعتی در صنایع مختلف بر هیچکس پوشیده نیست و همین امر نیز سبب شده است تا میزان استفاده از اتوماسیون صنعتی در صنایع مختلف به شکل قابل توجهی توسط صنعتگران افزایش پیدا کند. در واقع اتوماسیون صنعتی می‌تواند با کاهش وابستگی صنایع به انسان‌ها، نقش موثری را در افزایش دقت، ثبات و بهبود عملکرد در بخش‌های مختلف صنایع کمک کند. در همین راستا نیز در این مقاله تلاش کردیم به معرفی ۸ صنعت برتر جهان پرداخته و کاربردی که اتوماسیون می‌تواند در این صنایع ایفا کند را مورد بررسی قرار دهیم.

منبع: ایریسا

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا