انقلاب صنعتی چهارمتحول دیجیتال در صنعت و معدن

لزوم آمادگی برای چالش‌ها تغییر ناشی از انقلاب چهارم صنعتی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
احمد پورفلاح

انقلاب چهارم صنعتی در حال نزدیک شدن است؛ تغییرات پیش‌رو نه‌تنها آنچه را که ما انجام می‌دهیم، بلکه آنچه را که ما هستیم نیز عوض و با خود چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را تحمیل خواهد کرد.

سرعت تغییرات جهانی به‌قدری سرسام‌آور است که رسیدن و هماهنگ‌شدن با آن برای کشورهایی که کماکان سعی دارند ادامه راه را با روش‌ها و باورهای منسوخ گذشته طی کنند، غیر‌ممکن است. فرآیند دگرگونی‌های مجهز به علم IT و دانش‌های نو دیگر با هیچ ابزار و دکترینی قابل‌مدیریت نیست، مگر با در اختیار داشتن نیرو‌ها و ابزار نو و اعتقاد صرف به لزوم تغییر.

بی‌تردید انقلاب صنعتی چهارم که صدای نزدیک‌شدنش را لحظه به لحظه بیشتر احساس می‌کنیم، شبیه هیچ‌یک از انقلاب‌های صنعتی سه‌گانه قبل نیست. «کلاوس شواب»، بنیان‌گذار مجمع جهانی اقتصاد می‌گوید: انقلاب صنعتی چهارم به‌مراتب پیچیده‌تر و بزرگ‌تر از انقلاب‌های قبلی است.

در چارچوب این انقلاب است که سطوح فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی به همگرایی می‌رسند. چنین پدیده‌ای دارای پیامدهای اثرگذار در عرصه زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بشر بوده‌است. حتی برچگونگی سکونت و زیست فرهنگی و آموزش مهارت آموزی، بهداشت و سلامت و احساس نسبت به حریم خصوصی نیز تاثیر گذاشته و آن را دگرگون خواهد کرد و در نهایت شکل و محتوای همه این پارامتر‌ها با سرعت دستخوش دگرگونی‌های غیر‌قابل پیش‌بینی می‌شود. در سونامی پیش‌رو ترکیبی از به‌کارگیری همزمان فناوری‌های نو در عرصه فیزیکی، دیجیتال و زیست‌محیطی بروز خواهد کرد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

مسلما دراین شرایط سرعت‌ها دیگر با سرعت صوت سنجیده نمی‌شود و سرعت نور به مقیاسی ملموس تبدیل می‌شود. حال بر ماست که انتخاب کنیم: ‌‌‌‌‌‌‌‌‌آیا به این آتشفشان و سونامی توفنده بی‌تفاوت باشیم یا خود را برای سوار‌شدن به این موج‌های تغییر مجهز کنیم؟

تغییرات پیش‌رو نه‌تنها آنچه را که ما انجام می‌دهیم، بلکه آنچه را که ما هستیم نیز عوض و با خود چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را تحمیل خواهد کرد. عدم‌پذیرش مکانیزم‌های تغییر و پافشاری در ادامه راه با تفکر و روش‌های قبلی، فاصله ما را با دنیای پیشتاز و پیشرفته، روزبه‌روز بیشتر خواهد کرد و نسل حاضر را در مقابل مردم فردای این مرز و بوم سرافکنده و بی‌جواب خواهد گذاشت. پس بیاییم از هم‌اکنون خود را برای پذیرش این تغییرات با اتکا به علوم تازه، جوانان پرتلاش و تحصیلکرده، جهانی فکر‌کردن، اندیشه‌گرایی، تفکر باز و به دور از تعصب آماده کنیم. باید همین امروز، شروع به تغییر را در خود و زیرمجموعه خود جاری کنیم؛ چون فردا خیلی دیر است.

منبع: اتاق تهران

  • لزوم آمادگی برای چالش‌ها تغییر ناشی از انقلاب چهارم صنعتی

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا