صنعت نفت هوشمند

بستر بکارگیری فناوری پیگ رانی هوشمند در صنعت نفت کشور فراهم شد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران گفت: همسو با عملیاتی کردن شعار سال با هماهنگی و همکاری شرکت های دانش بنیان دانشگاهی، اکنون بستر بکارگیری فناوری پیگ رانی هوشمند( عیب یابی خط لوله) در صنعت نفت کشور فراهم شد.

ارسلان رحیمی پس از بازدید از شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال  با اظهار این که «ما می توانیم» و اعلام این مهم که استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش‌بنیان مورد توجه جدی وزارت نفت است ، افزود : پیک رانی هوشمند یا همان عیب یابی در خطوط لوله تکنولوژی و فناوری خاصی است که دانش آن تاکنون در اختیار  برخی از کشورها بوده که با پیگیری های مستمر انجام شده، خوشبختانه این فناوری در کشور در حال عملیاتی شدن است.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

وی با اشاره به این نکته که استفاده از این فناوری با استفاده از توان داخل پیشرفت قایل توجهی داشته است، ادامه داد: یقینا در آینده نزدیک فناوری پیگ رانی هوشمند در صنعت نفت کشور عملیاتی می شود.

پیگ هوشمند یکی از انواع پیگ ها است که جهت کنترل شرایط فیزیکی خطوط لوله مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از آن و انجام تعمیرات به موقع می توان علاوه بر افزایش طول عمر خطوط از بروز نشتی ها و آلودگی های ناشی از مشکلات خوردگی همزمان با انتقال نفت خام و فرآورده های نفتی جلوگیری نمود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به خودکفایی ۱۰۰ درصدی ساخت قطعات و تجهیزات مورد نیاز شرکت اشاره کرد و گفت: با اهمیت به توان تولید داخل و پیشرفت های حاصل شده قابلیت و توان ساخت تمامی  قطعات مورد نیاز شرکت را در داخل کشور داریم و شرکت نیز تا ۹۰ درصد قطعات را از تولیدات داخلی استفاده می کند.

رحیمی ادامه داد: اگر  بعضی از قطعات از نوع وارداتی آن استفاده می شود به معنای نبود توان ساخت و تولید در داخل کشور نیست، بلکه  فقط به خاطر عدم صرفه اقتصادی تولید آن به دلیل تعداد کم مورد استفاده قرار می گیرد.

محتوی بیشتر از صنعت نفت هوشمند:

افزایش خطوط لوله فرآورده های نفتی با دو خط تابش و پارس 

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به انعقاد تفاهم نامه های اجرای دو خط تابش و پارس برای تقویت انتقال انرژی در شرق و مرکز کشور و همچنین صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای همسایه شرقی اشاره کرد و گفت: هم اکنون پیگیری های جدی جهت نهایی نمودن قرادادهای مورد نیاز بمنظور تامین اعتبار از سوی بانک ها در حال انجام است. 

رحیمی بیان کرد: خط لوله تابش خطی است که علاوه بر تامین امنیت انتقال انرژی در مناطق شرقی و شمال شرقی کشور ، می‌تواند زمینه صادرات را نیز مهیا کند.

وی ادامه داد: با اجرای خط لوله تابش به طول تقریبی ۹۵۰ کیلومتر  که از رفسنجان شروع و با گذر از شرق کشور به مشهد مقدس متصل می شود، امکان انتقال فرآورده های نفتی به استان های مربوطه در داخل کشور و همچنین به منظور صادرات به کشور افغانستان و بعضی از کشورهای شرقی می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر عامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران به اهمیت خط لوله پارس که از رفسنجان به فسا و سپس به مخازن استان فارس متصل می شود اشاره کرد و توضیح داد: با عملیاتی شدن این خط نیاز فرآورده های نفتی استان فارس که هم اکنون با هزینه سنگین و خطرات جاده ای از طریق نفتکش تامین می شود برطرف خواهد شد.

رحیمی افزود: با بهره برداری این دو خط لوله توزیع فرآورده های تولیدی پالایشگاههای ستاره خلیج و  بندر عباس در سطح کشور با بهره گیری از انتقال کم هزینه و مطمئن خطوط لوله انجام می شود. 

 وی از وجود ۲ برنامه افزایش ظرفیت انتقال فرآورده های  نفتی از ری به شمال نیز اشاره کرد و گفت: انجام طرح افزایش ظرفیت انتقال فرآورده های نفتی بمنظور برطرف شدن نیازهای استانهای شمالی کشور در بر نامه آتی قرار دارد و بزوری اقدامات اجرایی آغاز خواهد شد .

منبع: ایرنا

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا