پرینت سه بعدی

اولین موشک تولید شده با فناوری پرینت سه‌بعدی به فضا پرتاب می‌شود

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

فناوری پرینت سه‌بعدی از زمانی که برای اولین بار معرفی شد تاکنون مسیری طولانی را طی کرده است. این تکنولوژی که زمانی به صورت معمول برای ساخت فیگورهای کوچک و ریزه‌کاری‌ها از آن استفاده می‌شد، حالا کاربردهای بسیار گسترده‌تری دارد. یک استارت آپ هوافضایی مستقر در ایالات متحده که Relativity Space نام دارد با بهره‌گیری از قابلیت‌های فراوان این فناوری، آماده می‌شود تا اولین موشک ساخته شده از طریق پرینت سه‌بعدی را به فضا پرتاب کند. در ادامه جزئیات بیشتری را بخوانید.

استارت آپ هوافضای Relativity Space اولین موشک ساخته شده با فناوری پرینت سه‌بعدی را در تاریخ ۸ مارس آینده به فضا پرتاب خواهد کرد. این موشک با نام Terran 1، بزرگترین جسم تولید شده از طریق پرینت سه‌بعدی برای پرواز مداری است که ۳۵ متر طول دارد و ۸۵٪ آن با استفاده از این تکنولوژی ساخته شده است. از نظر هزینه در مقایسه موشک Falcon 9 شرکت اسپیس‌ایکس که می‌تواند بیش از ۲۲۰۰۰ کیلوگرم وزن را به مدار برساند و حدود ۶۷ میلیون دلار برای هر پرواز هزینه دارد، Relativity Space برای هر پرواز ۱۲ میلیون دلار پرداخت می‌کند.

در طول اولین پرواز آزمایشی، موشک Terran 1 هیچ محموله‌ای را حمل نخواهد کرد، اما این موشک برای بلند کردن وزن تا ۱۲۵۰ کیلوگرم در مدار پایین زمین طراحی شده است. شرکت سازنده تصمیم گرفته است که از آخرین آزمایش برنامه‌ریزی شده موشک نیز صرفنظر کند و آن را مستقیماً به سکوی پرتاب ببرد. این تصمیم احتمال شکست در اولین تلاش برای پرتاب را افزایش می‌دهد اما شرکت معتقد است که اگر همه سیستم‌ها طبق انتظار عمل کنند، انجام پرتاب مفیدتر از قرار دادن این وسیله در معرض آزمایشات زمینی اضافی است.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

هدف نهایی این کمپانی فضایی ایجاد یک مجتمع صنعتی در مریخ است؛ البته Terran 1 برای انجام این سفر بسیار کوچک بوده و برای فرستادن ماهواره‌های کوچک به مدار زمین طراحی شده است. این موشک در واقع به عنوان نمونه اولیه موشک Terra R تولید شده است.

این کمپانی به نحوی برنامه‌ریزی کرده که موشک ۶۶ متری Terran R که ۸۵ درصد از آن با پرینت سه‌بعدی ساخته می‌شود بتواند محموله‌هایی به وزن ۲۰۰۰ کیلوگرم را به مدار زمین ببرد و به آسانی قابل استفاده مجدد باشد. موشک Terran R علاوه بر پرتاب ماهواره‌های بزرگتر به مدار زمین، خدماتی به عنوان یک سفینه باری فضایی نقطه به نقطه را به مشتریان ارائه می‌دهد و قادر به انجام ماموریت بین زمین، ماه و مریخ است.

موشک  پرینت سه‌بعدی

به گفته نماینده Relativity Space، موشک Terran 1، پلتفرم توسعه آنها برای رسیدن به Terran R است. آنها معتقدند مشتریان بالقوه، به وسیله نقلیه بهتر و پیشرفته‌تری برای سفرهای فضایی نیاز دارند. پرتاب موفقیت‌آمیز موشک Terran 1 گامی حیاتی به سوی جاه‌طلبی این کمپانی برای تسهیل ایجاد مجتمع صنعتی در مریخ است و پتانسیل فناوری چاپ سه‌بعدی را برای متحول کردن سفرهای فضایی و قابل دسترس‌تر کردن و مقرون‌به‌صرفه‌تر کردن آن نشان می‌دهد.

منبع: آی‌تی‌رسان

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا