اپلیکیشن و نرم افزارامنیت اطلاعات

واتساپ چه اطلاعاتی از ما جمع‌آوری می‌کند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

فعال کردن تایید دو مرحله ای واتساپ جهت افزایش امنیت حریم خصوصی و بکاپ گرفتن دستی از چت های واتساپ در کامپیوتر میتواند در امنیت اطلاعات کاربران مفید باشد.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛  پیام رسان واتساپ در تابستان ۲۰۱۶ فعال سازی رمزگذاری سرتاسری end-to-end encryption اطلاع رسانی کرد که در حقیقت باعث شد به محبوب ترین پیام رسان در دنیا تبدیل شود لذا از آن روز به بعد به مرور به تعداد کاربرانش اضافه شد چون با این کار دیگر حتی شرکت مالک این برنامه یعنی فیس بوک هم (طبق ادعای خودشان) نمی توانست به پیام های دو طرف چت دسترسی داشته باشد و به عبارتی نمی تواند پیام هایی که رد و بدل می شود را بخواند، البته این ویژگی در پیام رسان تلگرام نیز وجود دارد.

امنیت واتساپ

اما با این وجود یکسری از داده ها را واتساپ جمع آوری می کند و ممکن است با دیگر برنامه های این شرکت مثل فیسبوک و اینستاگرام به اشتراک بگذارد.

واتساپ چه اطلاعاتی را جمع آوری می کند؟

این برنامه اطلاعات زیادی را از شما جمع آوری میکند که شاید اصلا متوجه نباشید اما به طور کلی شبیه اطلاعاتی است که هر برنامه دیگری که در گوشی دارید دسته بندی و جمع آوری می کنند اما چون واتساپ در حقیقت یکی از برنامه های زیر مجموعه شرکتی است که دو برنامه محبوب دیگر فیس بوک و اینستاگرام را در دست خود دارد لذا می تواند اطلاعات را به هم ترکیب کرده و به داده های کاملی از شما برسند و حتی رفتار شما را پیش بینی کنند.

طبق سیاست حریم خصوصی واتساپ، شماره تلفن و اطلاعات دستگاهی که استفاده می کنید مثل نوع گوشی و کد کشور و سیستم عامل و بعضی از اطلاعات مخصوص شما در رابطه با ورود و خروج به واتساپ و آخرین باری که از برنامه استفاده کردید و تعداد پیام هایی که ارسال کردید را با فیس بوک و همچنین سرویس هایی مانند گوگل درایو و آی کلود که برای بکاپ گیری استفاده می شوند، به اشتراک می گذارند.

به همین خاطر در سال ۲۰۱۷ این موضوع بحث برانگیز شد لذا اتحادیه اروپا این شرکت را به ۹۴ میلیون پوند جریمه کرد. ولی به هر حال اطلاعاتی است که واتساپ از شما جمع آوری می کند علاوه بر اینکه زمان ارتباط شما با دیگران را می داند و همچنین هر کاری که در برنامه و پروفایل خود انجام میدهید، حتی میزان باتری گوشی شما و قدرت سیگنال اپراتوری که استفاده می کنید و موقعیت مکانی کاربر و کوکی هایی که نشان می دهد شما با نسخه های دسکتاپ و وب واتساپ با کامپیوتر هم کار کردید … .

برای امنیت حریم خصوصی واتساپ چکار کنیم؟

۱.متوقف کردن بکاپ گیری ابری

واتساپ به شما اجازه می دهد که بتوانید از گفتگوها و داده های خود در سرویس های ذخیره سازی ابری گوگل درایو یا آی کلود بکاپ تهیه کنید که حالا با توجه به سیستم عاملی که استفاده می کنید متفاوت است یعنی اندرویدیها با گوگل درایو و آیفونی ها با آی کلود. البته روش ساده ای است که بتوانید اطلاعات خود را به گوشی جدیدتان منتقل کنید.

اما مهمترین دلیل متوقف کردن این ویژگی این است که بکاپی که از داده های شما تهیه می شود روی سرویس های ابری بدون رمزگذاری ذخیره می شود و این یعنی هر کسی می تواند به آنها دسترسی داشته باشد. به عنوان مثال مجری قانون می توانید از گوگل یا اپل درخواست کند تا بکاپ شما را در اختیارشان قرار دهند. این اتفاق در ژوئن ۲۰۱۸ رخ داد و پل مانافورت رئیس ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ به پیام های واتساپ او دسترسی پیدا کرد.

بنابراین برای اینکه محکم کاری کنید می توانید از اطلاعات واتساپ خود بکاپی به صورت دستی تهیه کرده و در کامپیوتر شخصی خود ذخیره نمایید.

۲.فعال کردن ویژگی دو مرحله ای

تا جایی که برایتان ممکن است سعی کنید در حساب ها و اکانت های خود از ویژگی تایید دو مرحله ای استفاده کنید چون این ویژگی بسیار مهم است برای افرادی که اطلاعات حساسی دارند مثل تصاویر و ویدیوها و پیام و غیره که نمی خواهند هر کسی به آنها دسترسی داشته باشد. بنابراین با این کار شما یک لایه امنیتی اضافه می کنید. برای فعال کردن این ویژگی در واتساپ مراحل زیر را انجام دهید؛

  • برنامه واتساپ را باز کرده و از بالا روی آیکون سه نقطه کلیک کنید.
  • روی گزینه تنظیمات بزنید.
  • در صفحه تنظیمات وارد بخش حساب کاربری Account شوید.
  • حالا روی گزینه تایید شماره دو مرحله ای Two-step verification بزنید.
  • کافیه در صفحه ای که وارد می شوید روی کلید فعال سازی Enable بزنید.

سپس از شما درخواست وارد کردن رمزی متشکل از ۶ رقم می کند، برای تایید یکبار دیگر باید وارد کنید. سعی کنید این عدد شش رقمی را فراموش نکنید هر چند در آخر مراحل فعال سازی از شما می خواهد که ایمیلی را وارد کنید تا در صورت فراموشی رمز از این طریق اقدام نمایید.

بنابراین در آخرین مرحله یک ایمیلی از خودتان وارد کنید تا در صورت فراموشی رمز واتساپ از این طریق لینکی برایتان ارسال کند که بتوانید این ویژگی را غیر فعال کنید.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بازتاب: نگرانی از اشتراک اطلاعات کاربران، بحرانی برای پیام‌رسان فیس‌بوک : پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا