شهر هوشمندهوش مصنوعی

هوش مصنوعی و کاربرد آن در مدیریت شهری

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

سیده عاطفه بابایی
کارشناس ارشد نرم‌افزار، شهرداری آمل

هوش مصنوعی(Artificial Intelligence) را باید گستره پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از علوم، و فنون قدیم و جدید دانست. هوش مصنوعی شاخه‌‌ای از علوم کامپیوتر است که به مطالعه‌‌ عامل‌‌های هوشمند می‌‌پردازد. عامل هوشمند، هر دستگاهی است که محیط پیرامون خود را درک می‌کند و تلاش می‌کند تا با بالاترین شانس به اهداف خود دست یابد.

در واقع هوش مصنوعی توانایی یک سیستم برای تفسیر داده‌‌های خارجی است. این سیستم با دیدن داده‌‌ها، یاد می‌‌گیرد و آموخته‌‌های خود را برای رسیدن به اهداف خاصی به کار می‌‌بندد. هوش مصنوعی که گاهی نیز هوش ماشینی نامیده می‌شود، هوشی است که مربوط به ماشین و رایانه است، بر خلاف هوش طبیعی که متعلق به انسان و حیوان است.

دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۷، فروردین ماه ۱۴۰۰

هوش مصنوعی در واقع ماشین‌ها یا رایانه‌هایی هستند که سعی در تقلید اعمال شناختی انسان‌ها مانند یادگیری و حل مساله دارند. بزرگ‌ترین هدف متخصصان هوش مصنوعی نیز دستیابی به یک هوش عمومی است که توانایی همه‌ی کارهای خواسته شده را با هم داشته و کاملاً هوشمندانه عمل نماید.

هوش مصنوعی یک علم بین رشته‌ای است و در آن از علوم مختلفی مانند علوم کامپیوتر، مهندسی اطلاعات، ریاضیات، روانشناسی، زبان شناسی و فلسفه استفاده می‌شود. هوش مصنوعی با این پیش‌فرض به وجود آمده که ما می‌توانیم به طور کامل هوش انسانی را شبیه‌سازی کنیم و به شکل یک هوش مصنوعی درآوریم.

براساس گزارش‌های انتشاریافته توسط سازمان ملل، جمعیت جهان رو به افزایش است و تا پایان سال ۲۰۵۰ به حدود ۹/۷ میلیارد نفر خواهد رسید و استنباط می‌شود که تقریبا ۷۰ درصد از این جمعیت نیز در شهر زندگی کنند و شهرها دارای جمعیتی بالغ بر ۱۰ میلیون نفر جمعیت خواهند داشت. بنابراین لزوم به‌کارگیری هوش مصنوعی برای ایجاد شهر هوشمند بسیار مهم و امری ضروری است.

جهت دانلود و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

یک شهر هوشمند شهری است که با استفاده از اطلاعات و فناوری‌ها می‌تواند کیفیت و عملکرد خدمات شهری (مانند انرژی و حمل و نقل) را ارتقا بخشد، که این کار باعث کاهش مصرف منابع، جلوگیری از به وجود آمدن هدر رفت و هزینه‌های کلی می‌شود. شهرهای هوشمند نه تنها دارای فناوری اطلاعات و ارتباطات هستند، بلکه از فناوری به گونه‌ای استفاده می کنند که بر ساکنان تاثیر مثبت بگذارد.

ترکیب هوش مصنوعی با مدیریت شهری این قابلیت را دارد که چالش‌های کلیدی را که در شهرها وجود دارد، شامل مدیریت ترافیک و تقویت حمل و نقل عمومی و ایمنی، مراقبت‌های بهداشتی، بحران-های انرژی، ایجاد محیط زیستی سالم و بسیاری از موارد دیگر را برطرف سازد و می‌تواند زندگی شهروندان و مشاغل فعال در یک شهر هوشمند را بهبود بخشد. برای نمونه هوش مصنوعی می‌توانند راه حل‌های هوشمند ترافیکی را جهت حصول اطمینان از این که ساکنان یک شهر از نقطه‌ای به نقطه دیگر تا حد امکان با خیال راحت و به طریقی کارآمد جابه‌جا شوند، مهیا نماید. برای مدیریت هوشمند ترافیک و کاربرد هوش مصنوعی، در سطح جاده های شهرها سنسورها و دوربین‌های تلویزیونی مدار بسته نصب شده است که اطلاعات به‌روزرسانی شده در مورد جریان ترافیک را به‌صورت لحظه به لحظه به سیستم مدیریت ترافیک مرکزی ارسال می‌کنند که اطلاعات دریافت‌شده از داده‌های دوربین‌ها تجزیه و تحلیل می¬شود و در مورد ازدحام و ترافیک به کاربران اطلاع‌رسانی می‌کند.

در مورد پارک راحت‌تر خودروها و یافتن پارکینگ به ویژه در روزهای تعطیل که به عنوان یک چالش به حساب می آید، با وجود سنسورهایی که در قسمت‌های مربوط به پارک خودرو در خیابان و در سطح زمین تعبیه شده اند، راه حل های پارکینگی هوشمند می‌توانند تعیین کنند که آیا جاهای پارک آزاد یا اشغال شده‌اند و نقشه پارکینگ را در لحظه ایجاد کنند. این امر همچنین باعث می‌شود مدت زمان انتظار رانندگان برای یافتن فضای خالی کاهش یابد که به کاهش تراکم ترافیکی و آلودگی نیز کمک خواهد کرد.

جمع‌آوری زباله و مدیریت و دفع صحیح آن یکی از خدمات اساسی شهری است. افزایش جمعیت شهری مستلزم اتخاذ روش های هوشمند برای مدیریت پسماند است. استفاده از فناوری هوش مصنوعی برای بازیافت هوشمند زباله ها و مدیریت پسماند می‌تواند یک سیستم پایدار مدیریت پسماند را برای شهر فراهم کند. برای نمونه در شهرهای پیشرفته جهان، سطل زباله‌ها دارای سنسورها و دستگاه‌هایی است که بر روی آن نصب شده‌اند و اعلان‌هایی را به محض پر شدن سطل-های زباله به مقامات ارسال می کنند تا کامیون های جمع‌آوری زباله را به محل ارسال کنند.

همچنین در شهرهای جرم‌خیز برای ایجاد امنیت می‌توان در هر گوشه شبکه‌ای از دوربین‌ها و سنسورهایی نصب کرد که به شناسایی افرادی که در مناطق ممنوعه سیگار می‌کشند یا در اطراف خانه ها به صورت مشکوک پرسه می‌زنند، کمک نماید. طوری که دوربین‌ها به مسوولان این امکان را می‌دهند تا تراکم جمعیت و پاکیزگی مناطق عمومی را رصد و همچنین حرکت دقیق همه وسایل نقلیه ثبت‌شده را ردیابی کنند.

در نهایت باید گفت؛ انگیزه اصلی شهرهای هوشمند ایجاد زندگی راحت و مناسب برای ساکنان آن است. بنابراین، زیرساخت‌های شهر هوشمند بدون وجود یک حاکمیت هوشمند کامل نخواهد بود. حاکمیت هوشمندانه به معنای استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود تصمیم گیری از طریق همکاری بهتر بین ذی‌نفعان مختلف از جمله دولت و شهروندان است. حکومت هوشمند می‌تواند از داده‌ها، مدارک و سایر منابع برای بهبود تصمیم‌گیری و مطابقت تصمیم‌گیری ها با نیازهای شهروندان استفاده کند.

نتایج اجرای موفقیت‌آمیز مؤلفه‌های شهر هوشمند در سراسر جهان ثابت می‌کند که در صورت اجرای صحیح، شهرهای هوشمند نسبتاً از لحاظ اقتصادی کارآمد هستند. به وجود آمدن شهرهای هوشمند نه تنها باعث ایجاد شغل می‌شود بلکه به نجات محیط زیست، کاهش هزینه‌های انرژی و درآمدزایی بیشتر نیز کمک می‌کند. بنابراین این مهم می تواند سرلوحه برنامه‌های دولتمردان کشور قرار گیرد تا از روند توسعه و پیشرفت کشورهای جهان به‌دور نمانیم.

منبع: خبر شمال

بیشتر از شهر هوشمند در اقتصادالکترونیکی:
افزایش هوشمندسازی شهرها در آینده
احداث اولین پارک هوشمند در رم ایتالیا
دشمنان پنهان شهرهای هوشمند
سیستم روشنایی شهر تکنولوژی برزیل هوشمند می‌شود
شهروندی دیجیتال راهکاری کارآمد در کاهش هزینه دولت
گذرگاه هوشمند عابر پیاده توسط دوربین و هوش مصنوعی به کنترل چراغ‌های راهنمایی می‌پردازد
“ایلان ماسک” می‌گوید فناوری کاملاً خودران “تسلا” تقریباً آماده است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا