فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

با هوش مصنوعی جدید علی‌بابا دیگر نگران امور مالی و اقتصادی خود نباشید

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

شرکت علی‌بابا (Alibaba) که به عنوان غول فناوری کشور چین شناخته می‌شود، اخیراً از یک مدل زبانی بزرگ (LLM) رونمایی کرده که در حوزه اقتصاد و مالی آموزش دیده است.

علی‌بابا مدعی شده که این هوش مصنوعی جدید برخلاف سایر رقبا، می‌تواند پیشنهادهای سرمایه‌گذاری و توصیه‌های مالی با دقت بسیار زیاد و در حد متخصصان علوم اقتصاد به کاربر ارائه دهد.

یکی از زیرمجموعه‌های شرکت علی‌بابا به نام Ant Group که در زمینه فناوری‌های مالی فعالیت دارد، اخیراً از یک مدل زبان بزرگ (LLM) و اپلیکیشن‌های کاربردی مرتبط با صنعت خدمات مالی رونمایی کرده و مدعی شده که این هوش مصنوعی جدید می‌تواند در زمینه‌های مختلف مالی به متخصصان و مصرف‌کنندگان مشاوره دهد.

این مدل زبانی بزرگ و اپلیکیشن‌های کاربردی مرتبط با آن در کنفرانسی در شانگهای چین رونمایی شدند.

در پست وبلاگی منتشر شده روز دوشنبه، مقامات Alibaba اظهار داشتند: اشخاصی که در زمینه مدیریت دارایی فعالیت دارند می‌توانند از این مدل زبانی بزرگ برای ارزیابی محصولات مالی، تجزیه و تحلیل بازارها و آموزش به سرمایه‌گذاران خود استفاده کنند. متخصصان خدمات بیمه نیز همچنین می‌توانند از این LLM برای ارائه توضیح در رابطه با محصولات بیمه، طراحی طرح‌های بیمه خانواده و تأیید ادعاهای بیمه بهره‌مند شوند.

تفاوت اصلی هوش مصنوعی علی‌بابا و سایر AIهای موجود

آلیسون تودور اکروید (Alison Tudor-Ackroyd)، سردبیر شرکت علی‌بابا و نویسنده پست وبلاگی مربوط به هوش مصنوعی جدید این شرکت، در بخش‌هایی از این پست ضمن اشاره به تفاوت چشمگیر هوش مصنوعی علی‌بابا با سایر مدل‌های AI موجود نوشت: سیستم‌های هوش مصنوعی عمومی توانایی درک واژه‌های صنفی و تخصصی را نداشته و فاقد تخصص لازم برای کمک به متخصصان مالی در انجام کارهایشان هستند.

به گزارش Theregister، این مدل زبانی بزرگ در حال حاضر روی پلتفرم‌های مدیریت مالی و بیمه شرکت Ant Group در حال آزمایش بوده و مقامات این شرکت قصد دارند در آینده نزدیک از آن به طور گسترده در تمام پلتفرم‌های مالی و فناوری محور خود استفاده کنند.

شرکت Ant Group فرایند توسعه هوش مصنوعی متمرکز بر امور مالی خود را اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز کرد. این شرکت ادعا می‌کند که مدل زبانی خود را بر اساس صدها میلیارد مجموعه داده و توکن حامی اسناد مالی چینی و بیش از ۱۰۰۰ میلیارد توکن از داده‌های عمومی آموزش داده است.

علاوه بر این، ادعا شده که هوش مصنوعی مالی علی‌بابا می‌تواند از ۶۰۰ هزار دستورالعمل جمع‌آوری شده از ۳۰۰ پرونده صنعت مالی استفاده کند.

یکی از اپلیکیشن‌های کاربری Ant Group که بر اساس این هوش مصنوعی جدید راه‌اندازی شده، Zhixiaobao 2.0 نام داشته و اساساً یک اپلیکیشن دستیار مالی برای مشتریان این شرکت است که پس از شش ماه آزمایش در انتظار تأیید رگولاتوری چین برای انتشار عمومی قرار دارد.

متخصصان Ant Group ادعا می‌کنند که Zhixiaobao 2.0 می‌تواند تجزیه و تحلیل بازار، تشخیص سبد دارایی، پیشنهادهای تخصیص دارایی و آموزش به سرمایه‌گذاران را برعهده بگیرد.

علاوه بر این، گفته شده که این ابزار در ۹۵ درصد مواقع می‌تواند توصیه‌های مالی بسیار دقیق را در اختیار کاربر قرار داده و در زمینه تحلیل و استدلال بازار با افراد حرفه‌ای در این حوزه رقابت کند.

منبع: سخت‌افزار

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا