توسعه پایدارهوش مصنوعی

هوش مصنوعی می‌تواند سونامی را پیش‌بینی کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

هوش مصنوعی می‌تواند اختلالات ریز در سیگنال‌های ماهواره‌ای در هنگام آغاز سونامی را تشخیص دهد، و این توانایی می‌تواند به منظور هشدار دادن به مناطق تحت تهدید سونامی پیش از وقوع حادثه مفید افتد.

در حال حاضر هیچ شبکه جهانی برای تشخیص سونامی وجود ندارد، و نصب سخت‌افزار فیزیکی مانند سیستم‌های مبتنی بر شناور نیز گران است. با این حال، ماهواره‌های در مدار زمین تقریبا به همه جای سطح سیاره اِشراف دارند.

ماهواره‌های «جی‌پی‌اِس» و سایر سیستم‌های ماهواره‌ای ناوبری جهانی مدام با ایستگاه‌های زمینی سیگنال‌های رادیویی رد و بدل می‌کنند. چگالی ذرات باردارشده در منطقه‌ای از یونوسفر زمین در حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری بالاتر از سطح سیاره، سرعت سیگنال‌های رادیویی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

امواج شوک سونامی که به سوی بالای جو حرکت می‌کنند، بر چگالی این ذرات تأثیر می‌گذارند و باعث ایجاد تغییرات کوچک اما قابل اندازه‌گیری در سیگنال‌های رادیویی ماهواره‌ای می‌شوند.

در سال ۲۰۱۷، گروه‌های تحقیقاتی در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا در کالیفرنیا و دانشگاه ساپینتسای رم در ایتالیا یک الگوریتم رایانه‌ای برای اندازه‌گیری تغییرات در چگالی این ذرات باردارشده ناشی از تشکیل سونامی ایجاد کردند.

محققان داده‌های ایجادشده از آن طریق را به تصاویر دوبُعدی تبدیل کردند که می‌توانند توسط مدل‌های هوش مصنوعی معمولی مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. آنها سپس از هوش مصنوعی خواستند ویژگی‌های مرتبط با سونامی را در تصاویر شناسایی کند.

پژوهشگران هوش مصنوعی را با داده‌های سه سونامی مشهور ناشی از زمین‌لرزه آموزش داده و آزمایش کردند. از این‌ها یکی در سال ۲۰۱۰ در شیلی، دیگری در ۲۰۱۱ در ژاپن، و دیگری در سال ۲۰۱۲ در ساحل غربی کانادا رخ داد.

پژوهشگران سپس عملکرد هوش مصنوعی را با داده‌های یک سونامی چهارم، ناشی از زلزله ایلاپیل در سواحل شیلی در سال ۲۰۱۵، مقایسه کردند، و متوجه شدند که هوش مصنوعی می‌تواند اختلالات مربوط به سونامی را تا حدود زیادی تشخیص دهد.

منبع: العربیه

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا