خطرات فناوری

هوش مصنوعی سانسورکننده اینترنت به نام Oculus توسط روسیه معرفی شد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

دولت روسیه به منظور مقابله با رشد سریع دسترسی مردم به محتوای آزاد در این کشور از یک هوش مصنوعی سانسورکننده اینترنت به نام Oculus رونمایی کرده است.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا در کشورهای مختلف می‌تواند با رویکردهای مختلفی انجام شود. برای مثال روسیه اخیرا از سیستم هوش مصنوعی سانسورچی اینترنت رونمایی کرده است.

در روزهایی که مایکروسافت با بینگ جدید و گوگل با چت بات بارد در حال خبرسازی هستند و همه از مزایای دسترسی عموم مردم به این ابزارها می‌گویند، روس‌ها با رویکردی متفاوت به سراغ هوش مصنوعی رفته‌اند؛ معرفی ابزاری هوشمند برای اعمال فیلترینگ هوشمند و سانسور اینترنت! آن‌هم در کشوری که همین حالا هم اینترنت و رسانه‌های خیلی آزادی ندارد.

Oculus : هوش مصنوعی سانسورچی اینترنت

دولت روسیه به منظور مقابله با رشد سریع دسترسی مردم به محتوای آزاد در این کشور از یک هوش مصنوعی سانسورکننده اینترنت به نام Oculus رونمایی کرده است.

سانسورچیان روس می‌گویند این سیستم می‌تواند انواع محتواهای تصویری و ویدیویی غیرقانونی را شناسایی و به سرعت پاکسازی کند. این سیستم خودکار توسط مرکز اصلی فرکانس رادیویی به عنوان نهادی که توسط آژانس فدرال سانسور روسیه نظارت می‌شود؛ معرفی شده است.

موارد ممنوعه و حساسیت برانگیز برای دولتمردان روس شامل مواردی چون جنبش‌های اقلیت‌ها، محتوای مرتبط با قمار و حتی برخی اخبار مربوط به جنگ اوکراین است. بنابر آمارها در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۰۰ هزار منبع خبری و سایت توسط روسیه فیلتر شده و این در قیاس با ۷ هزار فیلترینگ در سال ۲۰۲۱ یک رشد شگفت‌آور را نشان می‌دهد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

روس‌کومنادزور (Roskomnazdor) به‌عنوان سازمانی که مسئول مستقیم نظارت بر محتوای اینترنتی در روسیه است از سال ۲۰۱۲ کار خود را با ارائه یک لیست از وب‌سایت‌ها، دامنه‌ها و آدرس‌های ممنوعه آغاز کرده است، اما در سالیان اخیر در برابر رشد شگفت‌انگیز محتواهای مخالف میل روس‌ها در فضای مجازی، عملکرد این سازمان کمی ضعیف‌ شده بود.

این سازمان می‌گوید هوش منصوعی Oculus این فرآیند را کارآمدتر کرده و قادر است تصاویر، نمادها، صحنه‌ها و حتی متون غیرقانونی را از طریق تجزیه‌ و تحلیل تصاویر و فیلم‌ها تشخیص دهد. به‌گفته این سازمان، این ابزار به‌طور خودکار موارد نقض قوانین مانند افراط‌گرایی، فراخوان برای تجمعات غیرقانونی، خودکشی، تبلیغ مواد مخدر، تبلیغات در مورد دگرباشان جنسی و غیره را شناسایی می‌کند.

در مقام مقایسه باید گفت پیش از معرفی این سیستم هر کارمند نهاد سانسور می‌توانست روزانه بر بیش از ۲۰۰ محتوا شامل تصویر و ویدیو نظارت کند، با این وجود هوش مصنوعی جدید حالا می‌تواند روزانه بیش از ۲۰۰ هزار تصویر را بررسی کند و این یعنی هر سه ثانیه یک محتوا بررسی می‌شود.

توسعه هوش مصنوهی بومی روسیه از سپتامبر ۲۰۲۱ آغاز شد و کرملین تا امروز ۵۷.۷ میلیون روبل معادل ۷۸۳ هزار دلار به این پروژه اختصاص داده است. Oculus اولین بار در دسامبر سال گذشته مورد آزمایش قرار گرفت و اکنون به‌نظر می‌رسد که با قدرت کامل در حال کار است. بااین‌وجود، توسعه‌دهندگان این سیستم تا سال ۲۰۲۵ به افزایش قابلیت‌ها و بهبود عملکرد آن ادامه خواهند داد.

طی نوامبر سال گذشته، یک گروه هکر بلاروسی به‌نام “Cyberpartisans” از طریق هک شبکه داخلی فیلترینگ روسیه، به بیش از دو ترابایت اسناد سری این سازمان دست یافت و اطلاعاتی را در مورد تاکتیک‌های سانسور در روسیه منتشر کرد. از جمله افشاگری‌های این گروه در مورد نحوه عملکرد سانسورچی‌ها، شواهدی مبنی بر آموزش استفاده از هوش مصنوعی Oculuc به مقامات روس برای یافتن تصاویر نامطلوب از پوتین در سراسر وب و حذف آن‌ها بود.

طبیعتا با توجه به کارکرد این هوش مصنوعی روسی، مسئولان ایرانی هم می‌توانند برای تداوم فیلترینگ شدید فعلی نیم‌نگاهی به رفقای روس برای تهیه این ابزار داشته باشند؛ شاید با تهاتر قابل دریافت رایگان هم باشد!

منبع: تکراتو

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا