فناوری و کسب‌وکار

آینده هوش مصنوعی در عرصه سرمایه‌گذاری چگونه است؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

با گسترش هوش مصنوعی و ورود این تکنولوژی نوظهور در عرصه‌های مختلف سرمایه‌گذاری ، نگاه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی نیز دستخوش تغییر شده است. شرکت‌هایی که بخشی از آن‌ها تلاش می‌کنند خود به عنوان سرمایه‌گذار به حوزه توسعه هوش مصنوعی ورود کرده و در مقابل نیز استراتژی برخی از شرکت‌ها، بهره‌گیری از این تکنولوژی در راستای افزایش کارایی‌شان است.

محمد رسولی، مدیرعامل شرکت AIx2ai و محقق هوش مصنوعی در دانشگاه استنفورد به نقش هوش مصنوعی در عرصه سرمایه‌گذاری پرداخت. به گفته او، امروزه شرکت‌های سرمایه‌گذاری توجه جدی برای بهره‌گیری از AI دارند تا از این طریق بتوانند تمام فرایند سرمایه‌گذاری را رصد و بهترین تصمیم را برای بالا بودن سوددهی به دست آورند. در ادامه متن صحبت‌های این محقق هوش مصنوعی را از نظر می‌گذرانید.

بیشتر بخوانید: استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی برای مدیریت دارایی آینده

اولین سؤالی که مطرح می‌شود این است که هوش مصنوعی چرا، به چه صورت و به چه علت به چه شکل هایی در صنعت سرمایه‌گذاری خصوصی درآمده و نرم‌افزار اصلی آن چیست؟

اصلی‌ترین مسئله‌ای که نیاز به هوش مصنوعی را در این صنعت ایجاد کرده، نیاز شرکت‌ها به داشتن بازگشت سرمایه بالاتر بوده است. اگر به ژورنال macroeconomics در دو و سه سال اخیر نگاه کنیم، بازگشت سرمایه با افزایش نرخ بهره‌ها و کم شدن درآمد از طریق خرید استقراضی، خود به خود شرکت‌ها را به این سمت سوق داده تا یک دستاورد اثربخشی عملیاتی را ایجاد کنند.

آن‌ها در شرکت‌های زیرمجموعه و در داخل شرکت خود به عنوان سرمایه‌گذار شرکت خصوصی وارد شدند. به عنوان مثال یک سرمایه‌گذاری خصوصی، حوزه فعالیتش این است که شرکت‌های تکنولوژی یا صنعت خاصی را خریداری کرده و در آن تحول ایجاد می‌کند و سپس آن را می‌فروشد. این تحول ایجاد کردن بخش مهم‌تری از فعالیت شرکت‌ها شده است. یعنی به عنوان یک شرکت خصوصی با کارایی بهتری رفتار کرده و هزینه‌ها را کاهش و با توجه به وضعیت اقتصادی درآمد را افزایش دهند. این فرایند و شرایط اقتصادی به صورت طبیعی است. یعنی رئیس شرکت مسائل را نگاه کرده و متوجه می‌شود دستاورد جدیدی که در حوزه صنعت وجود دارد، دستاورد هوش مصنوعی است و می‌توان به صورت بالقوه نیاز مدیر را برای بهتر کردن وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری خود ارائه دهد.

برای استفاده از هوش مصنوعی دو دسته کلی وجود دارد؛ یکی داخل فاند و یکی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری است. در حوزه داخلی فاند؛ روال اینگونه است که وقتی یک مدیر به هوش مصنوعی نگاه می‌کند و برای آن دو دسته سناریو کاربردی را می‌تواند لحاظ کند که یک دسته سناریو برای سرمایه‌گذاری هستند. از جمله آن می‌توان به پیدا کردن فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوب و یافتن افراد موفق برای مدیریت شرکت‌ها اشاره کرد. دسته دیگر مثل سناریو‌ها نوشتن ایده‌ها و مستند‌هاست. به غیر از موارد ذکر شده یک‌سری موارد مانند، HR، مارکتینگ و… هم هستند که در تمام صنایع وجود دارد و لزوماً مختص صنعت سرمایه‌گذاری خصوصی در هوش مصنوعی نیست.

همانطور که گفتم دسته دوم کاربرد هوش مصنوعی در صنعت خصوصی برای شرکت‌های زیرمجموعه است که یک سرمایه‌گذار خصوصی در آن سرمایه‌گذاری کرده است. مثلاً یک VC در استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده است. هوش مصنوعی در حوزه سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها، بسته به نوع شرکت می‌تواند تغییرات ایجاد کند. شرکت حوزه آموزش، تکنولوژی، زنجیره تأمین و امثالهم  هوش مصنوعی در هر کدام از آن‌ها می‌تواند کار‌هایی را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: بهره‌گیری از هوش مصنوعی برای ساده‌سازی فرایندهای تولید

مسئله مهم این است که با توجه به گسترش و بزرگ بودن هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف، مدیر مجموعه در چه زمینه‌ای می‌خواهد فعالیتش را شروع کند؟

چرا‌که نمی‌توان همه حوزه‌ها را یکجا با هم دنبال کرد، البته می‌توان در بلندمدت به سرمایه‌گذاری در همه عرصه‌های هوش مصنوعی از سوی یک شرکت فکر کرد، اما قدم اول این است که با یک انتخاب درست این کار را شروع کرده و در کنار آن یک نگاه بلندمدت هم داشته باشد.

بنابراین می‌توان به این نتیجه رسید که هوش مصنوعی برای تمام فرایند‌های سرمایه‌گذاری، اعم از پیدا کردن فرصت‌ها و انجام سرمایه‌گذاری و حتی تعیین زمان خروج، هوش مصنوعی می‌تواند نقش‌آفرین باشد. البته پروسه‌ای که باید برای آن تعریف شود، باید پروسه‌ای بوده که برای آن فاند قابلیت استفاده داشته باشد که به‌راحتی آن صندوق سرمایه‌گذاری بتواند از آن استفاده کند. البته این سؤال بزرگ سیلیکون ولی و امثال آن است که چگونه می‌توان یک enterprise solution و ابزار حرفه‌ای با استفاده از AI درست کنیم؟ چرا‌که از ابزار حرفه‌ای، کارکرد خودش را دارد و در آوردن هوش مصنوعی به فرمتی که بتواند به یک محصول تبدیل شود، به عنوان یک سؤال بزرگ امروز پیش‌روی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپی در سیلیکون ولی است.

منبع: فرهیختگان

بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی مولد آینده اقتصاد دیجیتال را تعیین خواهد کرد
حسگرهای بویایی مصنوعی، ربات‌ها می‌توانند حس بویایی داشته باشند!

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا