دسته‌بندی نشده

مزیت هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
نویسنده: Dave Sutton،
مترجم: سینا تفنگ‌چی

هوش مصنوعی که قابلیت‌هایی چون شناسایی در لحظه‌‌ مخاطبان، شخصی‌سازی پیام‌ها و ارزش‌گذاری مشتریان براساس احتمال خرید و نیز بهینه‌سازی فعالیت‌های تبلیغاتی براساس نیازهای شخصی مخاطب را ارائه می‌دهد، امروزه بسیار در حوزه شناسایی رفتار مشتریان دقیق‌تر عمل کرده و برای این مهم از یادگیری عمیق در مسیر بازاریابی شخصی بهره‌مند شده است. امروزه داده‌های بسیاری با استفاده از اطلاعات موجود در وب‌سایت‌‌‌ها، برنامه‌‌‌ها، CRMها، سیستم‌های اتوماسیون بازاریابی، رسانه‌‌‌های اجتماعی و حتی اینترنت اشیا (IoT) از مشتریان به دست می‌آید و بر این اساس می‌توان گفت که شرکت‌ها و سازمان‌ها نسبت به گذشته به داده‌های ارزشمندتر و کاربردی‌تری دسترسی دارند.

این مهم سبب می‌شود تا بهینه‌سازی فرآیند بازاریابی نیز به اولویت اصلی هر کسب و کاری بدل شده و از قدرت هوش مصنوعی در مشاغل، ارزش افزوده‌های قابل‌توجهی حاصل شود؛ ارزش افزوده‌هایی که می‌تواند برای پیش‌بینی و توانایی شناسایی فرصت‌های فروش و نیز درک جامع‌تر مشتریان موثر واقع شده و به گسترش خدمات و افزایش ضریب حفظ مشتریان منجر شود.

بیشتر مزایای بازاریابی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در سه دسته قابل بحث است:

  دقت و درستی: که به درگیرشدن هرچه بیشتر با مشتریان منجر می‌شود.

  تسریع: که مشتری را از فکر به کنشگری هدایت می‌کند.

  بهینه‌سازی: که منجر به بهینه شدن بازده سرمایه‌گذاری می‌شود.

همچنین در اشاره به تعدادی از نوآوری‌های بازاریابی دیجیتال که توسط هوش مصنوعی به وجود آمده‌اند می‌توان به موارد زیر پرداخت:

  ایجاد محتوا: هوش مصنوعی پتانسیل باورنکردنی برای مدیریت و ایجاد حجم عظیمی از محتوای با کیفیت دارد. از این ابزارها می‌توان برای تصحیح محتوا و سپس توزیع آن به افراد مناسب، در زمان مناسب و در بسترهای مناسب در مقیاس گسترده استفاده کرد. پلتفرم‌هایی مانند Quill، Wordsmith، Articoolo و WordAI از یادگیری ماشینی برای ارائه محتوای هدفمند استفاده می‌کنند. بسیاری از این پلتفرم‌‌‌ها از تولید زبان طبیعی پیشرفته (NLG) برای ایجاد محتوای معنادار از داده‌‌‌ها استفاده می‌کنند.

  تبلیغات دیجیتال: هوش مصنوعی در حال حاضر نحوه تبلیغات کسب و کارها را مختل کرده است. بازاریابی جدید مبتنی بر هوش مصنوعی مستلزم قرار دادن تبلیغات شخصی‌سازی شده در مقابل مخاطبان هدف بسیار تقسیم‌بندی شده بر اساس الگوریتم‌های پیچیده و داده‌های بزرگ است. اگرچه در بازاریابی دیجیتال سنتی امروزی نیز به نوعی از تقسیم‌بندی و هدف‌گذاری توجه می‌شود، اما بر اساس مجموعه داده‌های محدودی است که اغلب از منابع داده سنتی مانند تماس مشتریان، CRM‌ها، ترافیک وب‌سایت و مواردی از این دست حاصل شده‌اند.  با هوش مصنوعی، شخصی‌سازی به سطح بالاتری ارتقا می‌یابد. امروزه برندها شروع به استفاده از پلتفرم‌ها و ابزارهای هوش مصنوعی برای شناسایی هوشمند و تفکیک مخاطبان، ایجاد خلاقیت در تبلیغات، آزمایش تغییرات، بهبود عملکرد کمپین و بهینه‌سازی هزینه تبلیغات کرده‌اند. ابزارهای تبلیغاتی مبتنی بر هوش مصنوعی، الگوها را در داده‌‌‌های تبلیغاتی شناسایی کرده و پیش‌بینی می‌کنند که چه تغییراتی در کمپین‌‌‌ها باعث بهبود عملکرد در برابر یک KPI خاص می‌شود. همچنین برخلاف شیوه‌های سنتی، تمام این موارد در لحظه و نیز در مقیاس وسیع اتفاق می‌افتد؛ بر این اساس می‌توان اذعان داشت که هوش مصنوعی به شما امکان می‌دهد روی فعالیت‌های استراتژیک و خلاقانه‌تر مانند برنامه‌ریزی کمپین تمرکز کنید.

چت‌بات‌ها: چت روبات‌های هوشمند را می‌توان در بسیاری از وب‌سایت‌ها یافت. در حالی که برخی از روبات‌ها چیزی بیش از زبان‌های دستوری نیستند، برخی دیگر توسط پردازش زبان طبیعی هدایت می‌شوند و باهوش‌ترین روبات‌ها را نیز می‌توان در عرصه خودروهای خودران یافت.

مشتریان انتظار دارند فرآیندهای آسان، حداقل زمان انتظار و گزینه‌‌‌های متعدد برای انتخاب و نیز و زمان تحویل سریع‌‌‌تر در هر زمان ممکن را دریافت کنند. چت بات‌ها دقیقا این وظایف را به روشی کارآمدتر، قابل اعتمادتر و ایمن‌تر انجام می‌دهند. آنها ۲۴/ ۷ در دسترس هستند و چند زبان را می‌فهمند؛ همچنین در نهایت، می‌توان از طریق محبوب‌ترین پلتفرم‌های مشتری مانند فیس بوک، واتس اپ یا حتی از طریق دستیارهای صوتی مانند الکسای آمازون به آنها دسترسی داشت.  تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی: امروزه، داده‌‌‌های زیادی برای بازاریابان در دسترس است که تجزیه و تحلیل تمام آنها کاری دشوار تلقی می‌شود؛ با استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند در این زمینه تسهیل‌گری قابل‌توجهی صورت بگیرد که به عنوان نمونه می‌توان به توصیه‌های محصولات در آمازون و توصیه فیلم در نتفلکیس اشاره داشت.  این داده‌ها به پیشنهادهایی برای بهینه‌سازی قیمت از طریق رفتار کاربر و ایجاد تبلیغات براساس رفتار مصرف‌کننده پیش‌بینی می‌شود. هرچند که باید در این خصوص اذعان کرد که هوش مصنوعی در صورت تکثر منابع و نیز رفتارهای چندکاربره ممکن است نتایج دقیقی را نیز به مخاطب ارائه نکند.

 مزیت‌های هوش مصنوعی

۱) پیش‌بینی کرد که حجم تماس با مراکز تماس با دقت بیشتری صورت گرفته و به افزایش رضایت مشتری منجر شده و نیز، استرس حجم بالای تماس را برای اپراتورهای مرکز تماس کاهش دهد.

۲) از متن کاوی برای اسکن و طبقه‌بندی هزاران پاسخ به یک سوال باز در نظرسنجی مشتریان استفاده شود.

۳) به تبلیغ‌‌‌کنندگان اجازه می‌دهد تا پلتفرم‌‌‌های تبلیغاتی جدیدتر را آزمایش کرده و هدفشان را بهینه‌‌‌سازی کنند؛ بر این اساس، الگوریتم‌‌‌ها می‌توانند مناقصه تبلیغات را بهینه کرده و بهترین هزینه را برای تبلیغات کسب و کارها پیدا کنند.

۴) با تجزیه و تحلیل صدها داده روی یک کاربر (موقعیت مکانی، جمعیت، دستگاه، تعامل با وب‌سایت و …)، هوش مصنوعی می‌تواند محتوای مناسب را به او نمایش دهد.

۵) هوش مصنوعی می‌تواند کمپین‌‌‌های ایمیلی بسیار شخصی‌‌‌سازی شده را براساس تعاملات قبلی مخاطب با وب‌سایت، مقالات و محتوای خوانده شده، زمان صرف شده در یک صفحه و علاقه بازدیدکنندگان مشابه طراحی کند.  هرچند که باید اذعان کرد این موارد تنها بخش کوچکی از اثرگذاری هوش مصنوعی است، اما باید در نظر گرفت که به هر حال هوش مصنوعی می‌تواند تاثیرات مثبتی بر روند بازاریابی داشته باشد.

 آینده هوش مصنوعی و تحول بازاریابی چیست؟ امروزه هوش مصنوعی به سرعت در حال تبدیل شدن به ستون فقرات فناوری بازاریابی موجود است. با کمک هوش مصنوعی، بازاریابی بیشتر و بیشتر مبتنی بر داده شده و یک کمپین فوق‌‌‌شخصی جایگزین چیزی خواهد شد که زمانی آن را «کمپین‌‌‌های شخصی‌‌‌شده» می‌‌‌نامیدیم. با نگاهی به آینده، می‌بینیم که هوش مصنوعی عمق تجزیه و تحلیل را تغییر می‌دهد که به نوبه خود منجر به تحول بازاریابی می‌شود.

هوش مصنوعی با ایجاد کارآیی و مزیت رقابتی و در عین حال فرصت اهدایی به نیروی انسانی برای تمرکز بر کارهای استراتژیک سودمندتر و با ارزش تر، ابزاری قدرتمند در توانمندسازی نوآوری خواهد بود. کلان داده‌ها، همراه با یادگیری ماشینی، نه تنها به بازاریابان کمک می‌کند تا بیشتر از تلاش‌های بازاریابی خود بهره ببرند، بلکه تضمینی خواهند بود برای بازگشت سرمایه!

منبع: دنیای اقتصاد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا