هوش مصنوعی

اثر گذاری هوش مصنوعی بر اقتصاد کشور چگونه است؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

به بررسی آخرین وضعیت اثر گذاری هوش مصنوعی بر اقتصاد کشور با حضور شریعت زاده مسئول کارگروه هوش مصنوعی  اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری و خانی کارشناس اقتصاد مدیریت و هوش مصنوعی پرداختیم.

سوال : چه حوزه هایی مد نظر قرار گرفته است؟

شریعت زاده: سند ملی هوش مصنوعی مراحل پیشرفت خودش را در حال پشت سرگذاشتن است. محصولات دانش بنیان مورد تایید که در مرکز دانش‌بنیان تایید شدند در حوزه های مختلف هستند از دوربین های کنترل ترافیک ما داده هایی را تولید می‌کنیم که با هوش مصنوعی پردازش می‌شود و موضوعات دیگر مثل پیشنهاد های وب سایت ها و موضوعات تخصصی تا مثل کاربرد هوش مصنوعی در صنعت و ربات های مختلف،فناوری های پهبادی و… هوش مصنوعی باعث افزایش دقت در حوزه های مختلف میشود.

سوال: رغبت برای صنایع ایجاد شده است ؟

خانی: ما جز ده کشور برتر نیستیم. وقتی که ما از هوش مصنوعی صحبت میکنیم یعنی هوش مصنوعی باید تکنولوژی را متحول و اینها اقتصاد را متحول کنند. ما هنوز در نقطه آغاز راه هستیم. 

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

سوال: تولید علم در کشور ما تعریف مشخصی دارد؟

شریعت زاده: ناترازی وجود دارد. ما شاهد تعداد زیادی دانشجوی هوش مصنوعی در مقطع دکتری هستیم. اما بسیاری از افراد در حوزه هوش مصنوعی کار نمی‌کنند و در حوزه های دیگری مشغول هستند. روالی که در حال حاضر داریم و چیزی که تا حال حاضر آموزش میدهیم خیلی جای کار دارد تا ارتباط خوبی با صنعت پیدا کند. ما همچنان با چیزی که باید به آن برسیم بسیار فاصله داریم. ما باید فرهنگ سازی در حوزه هوش مصنوعی داشته باشیم. 

سوال: اقتصاد هوش مصنوعی جذاب است ؟

خانی: ما باید ببینیم که در دنیا در حوزه هوش مصنوعی چه اتفاقاتی افتاده است. یک انقلابی در حوزه اقتصاد هوش مصنوعی ایجاد شده است و حتما برای ما جذابیت خواهد داشت. سه دهه زمان سپری شد تا ما توانستیم زیر ساخت ها و امکان استفاده عمومی مردم را فراهم کنیم. اگر سی سال پیش ما می‌خواستیم نقطه شروع هوش مصنوعی را بررسی کنیم می‌گفتیم همین جا است. ما باید یک مدل علمی برای راهکار داشته باشیم. ما در حوزه سیاست گذاری یک سردرگمی در کشور داریم. ما باید یک همت جدی در مورد نهاد سیاست گذار در زمینه هوش مصنوعی داشته باشیم. ما باید از مدارس شروع کنیم و در مدارس استعدادیابی داشته باشیم.

سوال : نظر شما در این خصوص چیست؟

شریعت زاده: کسانی که با دولت تعامل داشتند میدانند که بعضی از عدم هماهنگی ها طبیعی است. نهاد محور معاونت عملی است. ما هیچ وقت متوقف نماندیم و روزانه ارزیابی شرکت ها را انجام میدهیم و این صنعت توقف نداشته است. همه بار مسائل قرار نیست بر دوش یک نقطه گذاشته شود. تجربیات شاید صد درصد موفق نباشند اما ما باید از آنها بهره ببریم،تجربیات به ما منتقل شده است. 

سوال: اثر گذاری هوش مصنوعی بر اقتصاد کشور چیست؟

خانی: اگر ما بستر ها را فراهم کنیم بخش خصوصی با رغبت بیشتری ورود پیدا خواهد کرد. برای مولد سازی باید برنامه وجود داشته باشد و جایگاه ارتقای بخش خصوصی و غیره مشخص باشد ما جواب این‌ها را در هوش مصنوعی پیدا خواهیم کرد. 

شریعت زاده: از نظر اجرایی ما گام های مختلفی داریم که همزمان با هم اجرا میشوند‌. ما باید تعاملات بین‌المللی مان را درست کنیم تا بتوانیم در این حوزه هم گام برداریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا