حکمرانی و فناوریهوش مصنوعی

چرا پیشرفت هوش مصنوعی آمریکا، چین را نگران کرده است؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

 سایت تحلیلی گلوبال تایمز در مقاله ای نوشت: مدل های مولد هوش مصنوعی چین به وضوح از مدل های ایالات متحده آمریکا عقب تر هستند. ظهور سورا به عنوان فشار جدیدی بر شرکت های چینی تلقی می شود. چین باید این شکاف را بپذیرد، اما نباید منجر به از دست دادن اعتماد به نفس شود.

انتشار مدل تبدیل متن به ویدئو سورا توسط شرکت آمریکایی اوپن ای آی صنعت هوش مصنوعی جهانی (AI) را متزلزل کرده و بسیاری از مردم چین را نگران شکاف بین تحقیقات هوش مصنوعی چین و ایالات متحده آمریکا کرده است

چین و ایالات متحده بازیکنان برتر در زمینه هوش مصنوعی هستند. با این حال اکثر پیشرفت‌های بزرگ در فناوری هوش مصنوعی در حال حاضر از سوی شرکت‌های آمریکایی حاصل شده است. در مواجهه با شکاف تکنولوژیکی بین چین و ایالات متحده آمریکا مردم چین نباید نگرانی بیش از حد داشته باشند زیرا چین در تلاش است تا با ایالات متحده آمریکا رقابت نموده و مسیر توسعه صنعت هوش مصنوعی چین را هموار کند.

افشای اخیر سورا بدون شک توجه زیادی را از کل جهان به خود جلب کرد. هوش مصنوعی سورا یا مدل تبدیل متن به ویدیو با Sora می‌تواند ویدیوهایی به مدت یک دقیقه تولید کند و در عین حال کیفیت بصری را حفظ کرده و به درخواست کاربر پایبند باشد. چرا محصولات نوآورانه فناوری مانند چت جی پی تی و سورا به جای چین در ایالات متحده رخ می دهند؟ آیا چین در توسعه هوش مصنوعی در موقعیت منفعل قرار می گیرد؟ مردم چین به طور فزاینده ای نگران این موضوع هستند.

مدل های مولد هوش مصنوعی چین به وضوح از مدل های ایالات متحده آمریکا عقب تر هستند. ظهور سورا به عنوان فشار جدیدی بر شرکت های چینی تلقی می شود. چین باید این شکاف را بپذیرد، اما این مهم نباید منجر به از دست دادن اعتماد به نفس شود. در عوض، باید عزم و شجاعت را برای حرکت رو به جلو القا کند.

یادآوری این نکته مهم است که توسعه فناوری هرگز فرآیندی یک مرحله ای نیست. اگرچه سورا در چین توسعه نیافته است، اما شایان ذکر است که توسعه هوش مصنوعی چین در مسیر درستی قرار دارد و شتاب بیشتری می گیرد.

«تانگ لان»، مدیر مرکز مطالعات امنیت فضای سایبری و حاکمیت در مؤسسه روابط بین‌الملل معاصر چین در این ارتباط گفت: در زمینه هوش مصنوعی ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید قوی‌ها قوی‌تر می‌شوند و ضعیف‌ها ضعیف‌تر. پیشرفت سریع مدل‌های بزرگ هوش مصنوعی آمریکایی یادآوری برای چین است که جستجوی خود را برای یافتن مسیری مناسب برای توسعه هوش مصنوعی تسریع کند و ایجاد تقویت‌کننده‌های بهره‌وری جدید را تسریع بخشد.

چین همچنان در توسعه هوش مصنوعی دارای مزایایی است. محققان از چین و ایالات متحده آمریکا به اتفاق آرا معتقدند که ایالات متحده در توسعه نرم افزار و سخت افزار در موقعیت پیشرو است، اما از نظر برنامه های کاربردی هوش مصنوعی و جمع آوری داده ها، چین مزیت بیشتری دارد.

سناریوهای کاربردی، اندازه جمعیت و اثرات خوشه صنعتی نیز از مزایای چین هستند. بسیاری از پیشرفت‌های تکنولوژیک چین از طریق قابلیت‌های کاربردی، بازار بزرگ و سپس بازخورد و انباشت فناوری تحت برنامه‌های خاص، در سطح بین‌المللی پیشرو شده‌اند.

چین دارای مزایای سیاست غیرقابل انکار و قابلیت های سیاست صنعتی برای توسعه هوش مصنوعی است. «شن یی»، مدیر مؤسسه تحقیقاتی حاکمیت فضای مجازی جهانی در دانشگاه فودان گفت که مزایای سازمانی چین می‌تواند تضمین کند که هوش مصنوعی در اقتصاد واقعی استفاده می‌شود و قابلیت‌های هوش مصنوعی را قادر می‌سازد نه تنها متون و آثار بصری تولید کند، بلکه تولیدات صنعتی و تولیدی را نیز تقویت کند.

با توجه به توسعه مستمر صنعت هوش مصنوعی چین، سیاستمداران آمریکایی تهدید چین را تحت عنوان امنیت ملی تبلیغ کرده و توسعه چین در زمینه تراشه های هوش مصنوعی را تحریم کرده اند. برخی از کارآفرینان چینی نگران هستند که تحریم های آمریکا ممکن است سرعت توسعه هوش مصنوعی چین را مختل کند.

تانگ معتقد است که توسعه هوش مصنوعی یک موضوع مشترک برای همه بشریت است و خاطرنشان می کند که این اشتباه است که ایالات متحده رویکردی منزوی و با انگیزه سیاسی علیه توسعه چین اتخاذ کند، اما باید تعصب خود را کنار بگذارد و رقابت در هوش مصنوعی را از منظر چین ببیند؛ توسعه آینده بشریت و همکاری با سایر کشورها برای کشف و تحقیق در مورد توسعه آینده هوش مصنوعی.

در حال حاضر، هوش مصنوعی در مرحله توسعه سریع است و پیشرفت های تحقیقاتی در ایالات متحده آمریکا باید به عنوان تشویقی برای دیگران در تلاش برای رسیدن به ایالات متحده تلقی شود.

مردم چین نباید بیش از حد نگران باشند و سیاستمداران و کارشناسان باید به طور مداوم سیاست‌های خاص را تنظیم و بهینه کنند، فرود و استفاده از فناوری هوش مصنوعی در چین را بر اساس جمعیت و مزیت‌های بازار کشورشان تشویق و تسریع کنند. همکاری با سایر کشورها برای تقویت حاکمیت هوش مصنوعی و بهبود مستمر امنیت، قابلیت اطمینان، کنترل پذیری و عادلانه بودن فناوری هوش مصنوعی کار درستی است که باید انجام داد.

منبع: بازار

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا