پیشنهاد سردبیرهوش مصنوعی

هفت موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی که دارای اولویت است

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی با سایر موقعیت‌های شغلی متفاوت است و پدید آمدن آن زاده تحولات مبتنی بر فناوری روز است. ایجاد موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی در جهان نوین، اثر آشکاری در وضعیت سازمان‌ها و شرکت‌های کسب و کار داشته و همچنین بر آمارهای مربوط به استخدام و استعفای نیروی کار هم اثر مشخص گذاشته است.

«استعفای بزرگ» (اصطلاحی ساخته آنتونی کلوتز، در وصف روند اقتصادی مداومی که پس از فراگیری کرونا از اوایل سال ۲۰۲۱ منجر به استعفای داوطلبانه بخش قابل توجهی از جمعیت نیروی کار آمریکا از موقعیت شغلی خود شد) ممکن است، بسته به نوع نظر و دیدگاه شما در زمینه مشاغل و کسب و کار، واقعیت یا افسانه باشد؛ ولی فارغ از این، اگر یک چیز واضح و روشن وجود داشته باشد این است که کمبود نیروی کار واقعیت دارد.

البته ظاهراً کمبود نیروی کار به دلیل کاهش نرخ مشارکت نیست؛ زیرا بر اساس گزارش بانک فدرال رزرو سنت لوئیس، نرخ مشارکت نیروی کار پس از همه‌گیری کرونا کاهش چشمگیری نیافته است. در واقع، تنها سنین اصلی نیروی کار، یعنی ۲۵ تا ۵۴ سال، در زمان شروع همه‌گیری کرونا شاهد افت بود که در مقایسه با سایر گروه‌های سنی، به‌ویژه کارگران بالای ۵۵ سال، افت شدیدی به حساب نمی‌آید.

اینکه نرخ مشارکت نیروی کار کاهش چشمگیر نیافته در واقع به جای «استعفای بزرگ»، نشان‌دهنده «تخصیص مجدد نیروی کار» است. یعنی نیروی کار دست از فعالیت نکشیده و فقط از شاخه‌ای به شاخه‌ای دیگر منتقل شده است. به عبارت دیگر چندی پس از فراگیر شدن کرونا، با افزایش یافتن تقاضاها برای کسب مهارت‌های هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین، ما شاهد تغییراتی سریع در حوزه موقعیت‌ شغلی هستیم.

با توجه به این مطلب، و از آنجا که نیروی کار استعدادهای خود را به مشاغل جدیدی اختصاص می‌دهد که موجد ارزش اقتصادی برای شرکت‌های پیشرو در عرصه کسب و کار است، شناسایی موقعیت‌های شغلی پرطرفدار و جذاب، برای مدیران سازمان‌های گوناگون و شرکت‌های کسب و کار امری سودمند است. امروزه شغل‌ها و نقش‌هایی در ارتباط با هوش‌مصنوعی وجود دارد که جزء مشاغل اولویت‌دار حساب می‌شود. ما در این مقاله به معرفی هفت موقعیت شغلی هوش مصنوعی، که اولویت‌دار به شمار می‌آیند، می‌پردازیم.

۱. رئیس اتوماسیون فرآیند رباتیک؛ اولویت اول موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی

در موقعیت شغلی رئیس اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA) یا مدیر و معاون ارشد هوش‌مصنوعی، مسئولیت شخص بهبود فناوری اتوماسیون فرآیندهای کسب و کار بر اساس روبات‌های نرم‌افزاری یا هوش‌مصنوعی است. صاحبان این تخصص، تیم‌ها را در زمینه‌ بهبود فرآیند، طراحی محصول و تحول کسب ‌و کار رهبری می‌کنند. امر رهبری تیم‌ها ممکن است شامل وظایفی همچون اجرای مجموعه‌های داده جدید، داشبوردهای تحقیق و توسعه یا درآمد و اتوماسیون فرآیندهای ان‌ال‌پی (NLP) باشد.

اهمیت این موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی و مدیریت مؤثر اتوماسیون فرآیند رباتیک در این است که می‌توان با استفاده از این تخصص، با به حداقل رساندن نیاز به کمک‌های انسانی در فرآیند اتوماسیون، سرعت، کیفیت و بهره‌وری را بهبود بخشید.

۱. رئیس اتوماسیون فرآیند رباتیک؛ اولویت اول موقعیت شغلی هوش مصنوعی

۲. رئیس هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین

مسئولیت رئیس هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین، پیشبرد امر ساخت محصولات و ایجاد قابلیت‌های نوآورانه برای شرکت‌های کسب و کار است. اجرای این مسئولیت از طریق رهبری تیمی از مهندسان داده و یادگیری ماشین در ساخت محصولات با کیفیت بالا برای استفاده داخلی و خارجی صورت می‌پذیرد. متخصصان این موقعیت شغلی، تیم‌هایی را رهبری و راهنمایی می‌کنند که سیستم‌ها، ابزارها و سرویس‌های تحلیلی و پیشرفته‌ یادگیری ماشین و هوش‌مصنوعی را به کار می‌گیرند.

برای درک اهمیت وجود این موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی، یعنی رئیس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، باید توجه داشت که در وضعیت کنونی هر سازمان و شرکت کسب و کار برای رقابت در بازار، افزایش درآمد و کاهش هزینه‌های عملیاتی، به چالش‌های متعدد کشیده می‌شود. فناوری هوش مصنوعی ابزاری بسیار کارآمد در مقابله با این چالش‌هاست که در اختیار سازمان‌ها قرار دارد تا برای تصمیم‌گیری آگاهانه، هدایت خطوط جدید درآمد، جذب مشتریان جدید و بهینه‌سازی هزینه‌های عملیات تجاری از آن بهره ببرند. به همین دلیل وجود یک رهبر فنی در مقام رئیس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای اجرای موفقیت‌آمیز این برنامه‌ها در هر سازمان یا شرکت کسب و کار پیشرویی ضرورت دارد.

۳. رئیس بینش مشتری؛ اولویت سوم موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی

رئیس یا رهبر بینش مشتری تلاش می‌کند تا بازاریابی برای شرکت‌های کسب و کار را با شناسایی ادراک و احساس مشتریان، از طریق دستاوردهای فناوری هوش‌مصنوعی و مجموع داده‌ها و تحقیقات، بهبود ببخشد. تجزیه و تحلیل‌ها برای دستیابی به بینش‌ مشتری برای همه کانال‌های بازاریابی اعمال می‌شود و بر اساس آن‌ها در صورت مراجعه مشتریان ترجیح آن‌ها ملاک عرضه محصول قرار خواهد گرفت.

اهمیت این موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی، یعنی وجود رئیس یا رهبر بینش مشتری و مصرف‌کننده، در نقش بزرگی است که این موقعیت شغلی در کاهش ناکارآمدی و وظایف تکراری دارد. رهبران بینش مشتری همچنین می‌توانند از اطلاعات به‌دست‌آمده برای اندازه‌گیری معیارهای عملکرد کلیدی در جهت بهینه‌سازی و تعالی عملیاتی و نوآوری محصول شرکت‌های کسب و کار استفاده کنند. این امر خود به کاهش ریزش، ضایعات و افزونگی نیز کمک می‌کند.

۴. مدیریت محصول هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین

مسئولیت مدیر محصول هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین در هر سازمان یا شرکت کسب و کار، تعریف و مالکیت نقشه راه محصول علم داده است. متخصصان این موقعیت شغلی، تحقیق و توسعه روش‌های بهینه‌سازی، آماری و یادگیری ماشین را در اولویت قرار می‌دهند و برای خودکارسازی فرآیندهای تجاری مشتریان، قابلیت‌های محصول جدید را به بازار عرضه می‌کنند.

اهمیت شغل مدیر محصول هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین، در کمک‌رسانی به همگام شدن هر سازمان یا شرکت کسب و کار با روندهای بازار است. همچنین متخصصان این موقعیت شغلی هوش مصنوعی می‌توانند با تمرکز عمیق بر تجربه مشتری، اطمینان یابند که سازمان‌ها یا شرکت‌های کسب و کار راه حل‌هایی مناسب برای چالش‌های مشتری پیدا می‌کنند.

۵. افسر ارشد داده

یکی دیگر از شغل‌های مهم در حوزه هوش‌مصنوعی ، افسر ارشد داده است. صاحب این موقعیت شغلی، مسئول ارائه مدیریت اطلاعات و عملیات داده است. افسر ارشد داده قابلیت‌های هوشمندسازی و اتوماسیون سازمانی را ایجاد می‌کند تا اطمینان حاصل کند که داده‌های مربوطه برای پشتیبانی از مأموریت و فعالیت‌های سازمان یا شرکت کسب و کار، در دسترس، قابل اعتماد، سازگار، ایمن و کارآمد هستند.

اهمّ وظایف این موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی از این قرار است: تعریف یک استراتژی داده مداوم در مشارکت با رهبران سراسر سازمان یا شرکت کسب و کار، اجرای یک رویکرد حاکمیت داده مناسب با تعریفی دقیق، ایجاد ساختارهایی برای پشتیبانی از دسترسی یا بازیابی بهینه، امنیت، ذخیره‌سازی، طبقه‌بندی و رمزگذاری، ‌و در نهایت مدیریت داده‌ها در چندین تیم.

اهمیت افسر ارشد داده، از اینجا آشکار می‌شود که بدانیم به علت حجم زیاد داده‌ها در روش‌های تحلیل و ارزیابی مبتنی بر هوش‌مصنوعی بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های کسب و کار در داده‌ها غرق می‌شوند. از سوی دیگر توانایی «گفتگو کردن داده‌ها» با اطلاعات مناسب در زمان مناسب برای موفقیت هر سازمان یا شرکت کسب و کار حیاتی است. وجود افسر ارشد داده برای ایجاد داده‌ها و شایستگی‌های تحلیلی و حصول اطمینان از اینکه داده‌ها مزایای تجاری کلیدی را ایجاد می‌کنند، ضرورت دارد.

مدیران کسب و کار از طریق افسر ارشد داده، تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته‌ای را دریافت می‌کنند که به تصمیم‌گیری ایشان برای رسیدن به نتایج مطلوب کمک می‌کند. در روش مدیریتی مبتنی بر هوش‌مصنوعی، داده‌ها به ابزاری قدرتمند برای هدایت نقاط قوت و ضعف، و مدیریت فرصت‌ها و تهدید‌ها تبدیل می‌شوند.

۶. دانشمند داده

دانشمند داده صاحب یک موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی مهم است که مسئولیت اموری چون ارائه داده‌ها، تجزیه و تحلیل، مدل‌سازی آماری و قابلیت‌های یادگیری ماشینی برای اطلاع‌رسانی ابتکارات کلیدی در زمینه کسب و کار و تجارت را بر عهده دارد.

در جهانی که هوش‌مصنوعی در آن هر روز بخش جدیدی را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد وجود موقعیت شغلی دانشمند داده دارای کمال اهمیت است؛ زیرا علم داده قادر است برای هر کسب و کاری که می‌تواند از داده‌های خود به خوبی استفاده کند، ارزش افزوده ایجاد کند. در محیط کسب ‌و کار امروزی، علم داده در بخش‌های گوناگون، از جمله آمار و بینش در سراسر مراحل گردش کار و استخدام نیروهای جدید گرفته تا یاری رساندن به کارکنان ارشد در تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر، دارای ارزش بسیار است.

۶. دانشمند داده

۷. مدیر ارشد دیجیتال؛ اولویت هفتم موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی

هدایت و ایجاد فناوری‌های کلیدی هوش‌مصنوعی برای ایجاد تحول دیجیتال در سراسر شرکت‌های کسب و کار بر عهده مدیر ارشد دیجیتال است. در واقع مدیر ارشد دیجیتال به عنوان رهبر استراتژیک برای فرآیندهای تجاری کلیدی فناوری اطلاعات، از جمله کمیته معماری، برنامه‌ریزی سرمایه و فرآیندهای امنیتی عمل می‌کند.

اهمیت مدیر ارشد دیجیتال در این است که با رشد فناوری‌ هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین، امروزه سازمان‌ها و شرکت‌های کسب و کار ناچارند با تبدیل تجارت سنتی آنالوگ به دیجیتال، روند رشد و تجدید استراتژیک خود را هدایت کنند. به منظور دستیابی به این هدف، متخصصی در موقعیت شغلی مدیر ارشد دیجیتال وارد عمل می‌شود و با تمرکز بر خلق ارزش جدید از طریق استفاده هوشمندانه از ابزارهای دیجیتال، پلتفرم‌ها، فناوری‌ها، خدمات و فرآیندها به فعالیت می‌پردازد.

علاوه بر این، از آنجا که با رشد هوش‌مصنوعی و دیجیتالی شدن شرکت‌های کسب و کار، روی آوردن بسیاری از آن‌ها به فضای ابری نتایج متفاوتی را در پی داشته است، آنچه برای رسیدن به نتیجه مطلوب اهمیت دارد مدیریت یک استراتژی ابری است؛ زیرا مدیریت نامناسب می‌تواند هزینه‌های گزافی را روی دست شرکت‌های علاقه‌مند به حضور در این فضا بگذارد.

کلام آخر

هفت موقعیت شغلی هوش‌مصنوعی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد همگی مهم و راهگشا و حیاتی هستند. با این‌همه یافتن افراد صاحبِ استعداد برای تکمیل کادر سازمان‌ها و شرکت‌های کسب و کار در این گزینه‌ها کاری بالنسبه دشوار است؛ زیرا هوش‌مصنوعی و یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده‌ها زمینه‌هایی‌ جدید در علم و فناوری است که افراد زیادی در این زمینه‌ها دارای تجربه و مهارت و تخصص نیستند. این نکته بار دیگر ما را متوجه این واقعیت می‌کند که در حال حاضر ما با «تخصیص مجدد نیروی کار» در دنیای مبتنی بر هوش‌مصنوعی روبه‌رو شده‌ایم.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا