پیشنهاد سردبیرحکمرانی و فناوریگزارشهوش مصنوعی

سهم کشورها و شرکت ها در سرمایه گذاری هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مقاله حال حاضر با بررسی ده‌ها سایت و مقاله گردآوری‌شده است و تلاش ما در این مقاله این است که اطلاعات ارزشمندی در خصوص سهم سرمایه گذاری گذشته و حال شرکت‌ها و کشوران رهبر هوش مصنوعی در اختیار شما قرار دهیم.

مقاله سرمایه گذاری در هوش مصنوعی (کشورها/ شرکت‌ها) به دو بخش اصلی زیر تقسیم‌شده است:

  1. میزان سرمایه گذاری در هوش مصنوعی ؛ سهم کشورها
  2. میزان سرمایه گذاری در هوش مصنوعی ؛ سهم شرکت‌ها

پس برای کسب اطلاعات بیشتر با نحوه سرمایه‌گذاری هوش مصنوعی توسط رهبران جهان در ادامه این مقاله با ما همراه باشید…

” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در فناوری‌های هوشمند

سهم کشورها و شرکت ها در سرمایه گذاری هوش مصنوعی؛
میزان سرمایه گذاری در هوش مصنوعی؛ سهم هر یک از کشورها

این استراتژی و میزان بودجه اختصاصی کشورها به هوش مصنوعی است که مسیر آینده این فناوری را مشخص می‌کند. این فناوری نوظهور در سال‌های اخیر برگ برنده بسیاری از کشورها در حوزه‌های مختلف بوده است و در دو سال اخیر که بیماری همه‌گیر کرونا سبب تعطیلی بسیاری از فعالیت‌ها شده بود، هوش مصنوعی در پیشبرد بسیاری از فعالیت‌ها کمک کرد.

در این مقاله ما ۱۰ کشور رهبر در زمینه هوش مصنوعی را که نقش استراتژیکی در آینده این فناوری دارند انتخاب و میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها در هوش مصنوعی را بررسی و مطالعه کردیم.

سهم کشورها و شرکت ها در سرمایه گذاری هوش مصنوعی؛
میزان سرمایه‌گذاری چین در هوش مصنوعی

چین همیشه جاه‌طلبی‌های زیادی برای تبدیل‌شدن به ابرقدرت هوش مصنوعی جهان داشته است. با توجه به این هدف، شورای دولتی جمهوری خلق چین اعلام کرد که این کشور در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ به یک رهبرجهانی هوش مصنوعی ۱۵۰ میلیارد دلاری تبدیل شود. این هدف باوجود این‌که کمی ابهام دارد قابل‌دستیابی به نظر می‌رسد زیرا در حال حاضر نیز چین یک رهبرجهانی در تحقیقات مصنوعی است.

علاوه بر این، این کشور در زمینه مقالات تحقیقاتی هوش مصنوعی نیز بسیار در سطح جهانی مطرح است و به‌عنوان یکی از برترین کشورها در این حوزه شناخته می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت را برای چین، جمعیت آن با استفاده از اینترنت به ارمغان می‌آورد که منبع عظیمی از داده‌های دیجیتال را به‌طور پیوسته تولید می‌کنند.

” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در کسب‌وکار دیجیتال

سهم کشورها و شرکت ها در سرمایه گذاری هوش مصنوعی؛
 میزان سرمایه‌گذاری ایالات‌متحده آمریکا در هوش مصنوعی

ایالات‌متحده آمریکا در رقابت سختی با چین برای تبدیل‌شدن به ابرقدرت مصنوعی است. در این کشور با توجه به تثبیت فرهنگ استفاده از فناوری‌های نوین، میزان سرمایه‌گذاری و ریسک‌پذیری بسیار بالا است. بر اساس برخی گزارش‌هایی که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد دولت ایالات‌متحده تصمیم به تصویب لایحه‌ای داشت که در آن ۲۹ میلیارد دلار در طول سال‌های ۲۰۲۲-۲۰۲۶ برای تحقیقات و فناوری‌های نوظهور، ۵۲ میلیارد دلار برای ابتکارات موجود در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و ۱.۵ میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه ۵G اختصاص دارد.

سهم کشورها و شرکت ها در سرمایه گذاری هوش مصنوعی؛
میزان سرمایه‌گذاری انگلستان در هوش مصنوعی

در قاره اروپا، بریتانیا با ۱۲۱ شرکت دارای قدرت هوش مصنوعی پیشرو است. شرکت‌های فناوری در انگلستان مبلغ ۸.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خصوصی را در سال ۲۰۱۷ جمع‌آوری کردند. این مبلغ تقریباً ۳۸ درصد از کل سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در بریتانیا در آن سال بود. در گزارش AI ACTIVITY IN UK BUSINESSES که در ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شد بیان‌شده است که در سال ۲۰۲۰، ۴۳۲۰۰۰ شرکت در بریتانیا که قبلاً هوش مصنوعی را پذیرفته‌اند، درمجموع ۱۶.۷ میلیارد پوند برای فناوری‌های هوش مصنوعی هزینه کردند. میانگین هزینه برای هر کسب‌وکار کوچک ۹۵۰۰ پوند، برای هر کسب‌وکار متوسط ۳۸۰۰۰۰ پوند و برای هر کسب‌وکار بزرگ ۱.۶ میلیون پوند بود.

در انگلستان سرمایه گذاری در هوش مصنوعی می‌تواند تا سال ۲۰۲۵ با نرخ رشد سالانه تقریباً ۱۰ تا ۱۶% به ۲۷.۲ میلیارد پوند تا ۳۵.۶ میلیارد پوند افزایش یابد. در سناریوی مرکزی، هزینه‌ها از ۱۶.۷ میلیارد پوند به ۳۰.۳ میلیارد پوند با نرخ رشد مرکب سالانه ۱۲.۶ درصد افزایش می‌یابد. به‌طورکلی، بین سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۴۰ هزینه‌های مربوط به فناوری‌های هوش مصنوعی از ۱۶.۷ میلیارد پوند به ۸۳.۵ میلیارد پوند در سال ۲۰۴۰ افزایش خواهد یافت که نرخ رشد سالانه مرکب ۸.۴ درصد در سناریوی مرکزی این کشور هست.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

سهم کشورها و شرکت ها در سرمایه گذاری هوش مصنوعی؛
 میزان سرمایه‌گذاری کانادا در هوش مصنوعی

دولت کانادا نقش مهمی در سرمایه گذاری در هوش مصنوعی ایفا می‌کند. در مارس ۲۰۱۷، دولت کانادا متعهد شد که ۱۲۵ میلیون دلار برای تحقیقات هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند. نکته قابل‌توجه این است که کانادا در سال‌های اخیر شروع به جذب استعدادهای مصنوعی از سراسر دنیا کرده است.

در گزارشی که سایت science business منتشر کرده است بیان‌شده است که دولت کانادا تعهد خود را به توسعه هوش مصنوعی «تجدید» می‌کند و صرف ۴۴۳.۸ میلیون دلار کانادا در طی ۱۰ سال برای هوش مصنوعی را نیز وعده داده است.

میزان سرمایه‌گذاری روسیه در هوش مصنوعی

به گفته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، رهبران هوش مصنوعی در آینده برجهان حکومت می‌کنند. این کشور سالانه ۱۲.۵ میلیون دلار بر روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند. همچنین مشاهده‌شده است که استحکام واقعی روسیه در هوش مصنوعی ناشی از مشارکت محدود دولت در تعاملات هوش مصنوعی عمومی و خصوصی است. علاوه بر این، تعدادی از نمایش‌های هوش مصنوعی کشور ماهیت نظامی دارند، به‌عنوان‌مثال جت‌های جنگنده مجهز به هوش مصنوعی و توپخانه‌های خودکار نمونه‌هایی از استفاده هوش مصنوعی در صنعت نظامی این کشور است.

دولت روسیه تصمیم دارد تا ۵.۳ میلیون دلار برای تکمیل پروژه مدل آزمایشی توسعه شبکه عصبی معروف به کاشتان اختصاص دهد و همچنین برنامه دارد تا ۲۴۴ میلیارد روبل برای هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۴ هزینه کند. بر اساس گزارش‌ها در این کشور ۱۲۰ میلیارد روبل نیز برای پروژه فدرال هوش مصنوعی هزینه خواهد شد.

میزان سرمایه‌گذاری آلمان در هوش مصنوعی

این کشور به دلیل کارایی ساعت خود شناخته‌شده است و به‌اندازه کافی در دانش فنی اشراف دارد. آلمان آماده است تا سنت خود را با نوآوری‌های فناوری ترکیب کند. این کشور مطمئن است که در زمینه رباتیک، وسایل نقلیه خودران و محاسبات کوانتومی رهبری دارد. علاوه بر این، بخش سایبری آلمان، علاقه و سرمایه‌گذاری بین‌المللی زیادی را به خود جلب می‌کند.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که دولت آلمان در سال جدید ۲۳۰ میلیون یورو را صرف سرمایه گذاری در هوش مصنوعی جهت تحقیق و توسعه بیشتر خواهد کرد و بیش از ۱۹۰ میلیون یورو به دانشمندان جوان اختصاص داده‌شده است.

میزان سرمایه‌گذاری نروژ در هوش مصنوعی

نروژ تمایل خود را برای فراتر رفتن از حفاری نفت و ماهیگیری و به دست آوردن برخی اعتبارات فناوری نشان می‌دهد. اگرچه، این کشور راه درازی را برای تبدیل‌شدن به قدرت هوش مصنوعی در پیش دارد، اما برنامه شتاب‌دهنده که در سال ۲۰۱۷ با بودجه ۱۱ میلیون دلاری برای توسعه نروژ به‌عنوان یک مرکز فناوری راه‌اندازی شد، اهداف رهبری جدی را به دنبال دارد.

استراتژی ملی هوش مصنوعی نروژ به‌صراحت سرمایه گذاری در هوش مصنوعی را در مناطقی پیش‌بینی می‌کند که نروژ دارای مزایای متمایزی مانند سلامت، دریاها و اقیانوس‌ها، مدیریت دولتی، نفت و گاز، انرژی و تحرک است. دولت نروژ می‌خواهد توسعه مراکز داده در این کشور را تسهیل کند.

در نروژ، هوش مصنوعی مبتنی بر اصول اخلاقی، احترام به حریم خصوصی و حفاظت از داده‌ها و امنیت سایبری خوب خواهد بود. نروژ به مشارکت در انجمن‌های اروپایی و بین‌المللی برای ترویج استفاده مسئولانه و قابل‌اعتماد از هوش مصنوعی ادامه خواهد داد.

میزان سرمایه‌گذاری سوئد در هوش مصنوعی

همان‌طور که نظرسنجی اخیر انجام‌شده در سوئد نشان می‌دهد که ۸۰ درصد ساکنان نسبت به هوش مصنوعی و روبات‌ها مثبت هستند و این بدان معناست که جایگزینی نیروی انسانی باهوش مصنوعی برای کشور دردسر زیادی نخواهد داشت. به‌جای آن‌که به‌خوبی در هوش مصنوعی و فناوری مسلط باشند، احتمالاً حمایت خود را از گسترش خودکارسازی در میان صنایع مختلف در حال شکوفایی در سوئد گسترش می‌دهند. اتحادیه سوئد و کارگران نیز به هوش مصنوعی سیگنال سبز می‌دهند، زیرا معتقدند این کار مهارت‌های انسانی را بیشتر می‌کند و مزیت رقابتی در بازار جهانی به دست می‌آورد.

در گزارش Artificial intelligence in Sweden که در مارس ۲۰۲۰ منتشر شد آمده است که سوئد به‌عنوان یک کشور، سه درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را در تحقیق و نوآوری سرمایه‌گذاری می‌کند که هوش مصنوعی همچنان بخش بزرگی از آن است.

استراتژی سوئد بر نیاز به یک زیرساخت دیجیتال در جهت بهره‌برداری از فرصت‌هایی است که سرمایه گذاری در هوش مصنوعی می‌تواند ارائه دهد، ازجمله زیرساخت داده باکیفیت بالا و زیرساخت دیجیتال و مخابراتی به‌خوبی توسعه‌یافته ازنظر قدرت رایانه، اتصال و ظرفیت شبکه، تأکید می‌کند.

میزان سرمایه‌گذاری فرانسه در هوش مصنوعی

فرانسه در سال‌های اخیر تلاش بسیاری کرده است که بتواند خود را در زمره رهبران هوش مصنوعی دنیا قرار دهد. در سال ۲۰۱۸ دولت فرانسه ۱.۸ میلیارد دلار در تحقیقات هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۲ سرمایه‌گذاری کرد. این کشور در نظر دارد مقدار مشخصی از بودجه در مشارکت تحقیقاتی هوش مصنوعی خود را با آلمان سرمایه‌گذاری کرده اما هنوز از مقدار آن آمار مشخصی در دست نیست.

میزان سرمایه‌گذاری هند در هوش مصنوعی

هند کشوری است که در چند دهه اخیر به‌سرعت در حال رشد و توسعه بوده و تحولات زیادی را در فضای دیجیتال خود پشت سر می‌گذارد. درحالی‌که این کشور ازنظر ابتکارات تجاری و تحقیقاتی خارج از ۱۰ کشور برتر است، اما ازنظر هزینه و سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی توسط ابتکارات دولتی و همچنین مؤسسات و سازمان‌های خصوصی در رتبه ششم قرار دارد. دولت هند اعلام کرده است که ۴۷۷ میلیون دلار برای نوآوری، تحقیق و توسعه بیشتر در زمینه هوش مصنوعی و تکمیل پروژه MCA 21 سرمایه‌گذاری خواهد کرد. بااین‌حال، هیچ تخصیص بودجه‌ای توسط دولت هند ارائه نشده است.

میزان سرمایه گذاری در هوش مصنوعی ؛ سهم شرکت‌ها

اثرگذاری هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برافزایش فروش و کاهش هزینه‌های شرکتی دیگر بر هیچ‌کس پوشیده نیست. در دهه‌های اخیر شرکت‌های بسیاری بر سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی روی آورده‌اند و بسیاری از شرکت‌ها تنها فعالیت خود را به ارائه سرویس‌ها و خدمات این فناوری معطوف کرده‌اند.

در این مقاله برای مشخص شدن میزان اهمیت یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در آینده جهان به بررسی میزان سرمایه گذاری در هوش مصنوعی توسط ۵ ابر شرکت این حوزه که نقشه راه این فناوری در دنیا را نشان می‌دهند، پرداخته‌ایم. داده‌های مرتبط با سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها از منابع مختلف گردآوری‌شده است و ما تلاش کرده‌ایم آخرین اطلاعاتی که از هرکدام در دسترس است را ارائه دهیم.

میزان سرمایه گذاری در هوش مصنوعی ؛ سهم شرکت‌ها
سهم کشورها و شرکت ها در سرمایه گذاری هوش مصنوعی

میزان سرمایه‌گذاری آمازون در هوش مصنوعی

آمازون که در ابتدا یک کتاب‌فروشی آنلاین بود باگذشت زمان به یکی از غول‌های هوش مصنوعی و رهبران این حوزه تبدیل شد. این شرکت و فعالیت‌هایش نقش مستقیمی در آینده هوش مصنوعی و یادگیری ماشین دارد.

در سال‌های اخیر میزان سرمایه گذاری در هوش مصنوعی توسط آمازون در بخش زیرساخت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ادامه پیداکرده است که همین امر باعث رشد بلندمدت این شرکت شده است. طبق تحقیقات IDC و گارتنر، پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های هوش مصنوعی آمازون از ۱۷۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۲۷۱ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ برسد.

میزان سرمایه‌گذاری مایکروسافت در هوش مصنوعی

شرکت مایکروسافت یک شرکت فناوری چندملیتی آمریکایی است که نرم‌افزار رایانه‌ای، لوازم الکترونیکی مصرفی، رایانه‌های شخصی و خدمات مرتبط را تولید می‌کند. این شرکت بزرگ که در دسته رهبران و تعیین‌کنندگان مسیر هوش مصنوعی و یادگیری است، سالانه بیش از ۱ میلیارد دلار در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کند. تنها در سال ۲۰۱۹ ماکروسافت شرکت هوش مصنوعی Open AI که مالک آن ایلان ماسک بود را به مبلغ ۱ میلیارد دلار خریداری کرد.

میزان سرمایه‌گذاری گوگل در هوش مصنوعی

گوگل معروف‌ترین شرکت نرم‌افزاری جهان است که این روزها زندگی بدون آن میسر نیست. این شرکت بزرگ از اولین فعالان هوش مصنوعی در دنیا است. در سال ۲۰۲۱ گوگل اعلام کرد که بخشی از سرمایه‌گذاری ا میلیارد دلاری استرالیا را (۷۲۹ میلیون دلار) صرف راه‌اندازی آزمایشگاه جدید Google Research این کشور خواهد کرد. در این آزمایشگاه از هوش مصنوعی تا محاسبات کوانتومی موردتحقیق و مطالعه قرار می‌گیرد. گوگل به‌طور میانگین سالانه بیش از ۴ میلیارد دلار بر روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند.

میزان سرمایه‌گذاری IBM در هوش مصنوعی

ای‌بی‌ام از سال ۱۹۴۵ پیشرو در نوآوری‌های رایانه‌ای و فناوری اطلاعات بوده است. هوش مصنوعی امروز خبر بزرگی است و البته، ای‌بی‌ام همچنان یک بازیگر برجسته در این زمینه است. خدمات هوش مصنوعی IBM می‌تواند کمک کند تا شرکت‌ها و سازمان‌ها در جریان کار و فناوری خود اختراع مجدد هوشمندانه‌تری داشته باشند و در جهت بهبود نتایج برای مشتریان، کارمندان و سایر ذینفعان، توانایی‌ها و عملکرد انسانی را افزایش دهند. بر اساس آماری که در سال‌های اخیر از این شرکت در دسترس است، میزان سرمایه گذاری در هوش مصنوعی توسط ای‌بی‌ام به ۲ میلیارد دلار در سال می‌رسد.

میزان سرمایه‌گذاری علی‌بابا در هوش مصنوعی

علی‌بابا از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی زنجیره تأمین، هدایت شخصی و ساخت محصولات خود استفاده می‌کند و همچنین این شرکت خدمات هوش مصنوعی مبتنی بر ابر را نیز به مشتریان خود ارائه می‌دهد. بر اساس گزارش‌های به‌دست‌آمده در سال‌های اخیر، این شرکت سالانه بیش از ۱.۴۱ میلیارد دلار در زمینه هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء سرمایه‌گذاری می‌کند.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا