صنعت برق

هوش مصنوعی با چه شیوه‌هایی عملکرد شبکه‌های الکتریکی و نیروگاه‌های نفت و گاز را بهبود می‌بخشد ؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تأثیر هوش مصنوعی بر نیروگاه‌های نفت و گاز و میزان و کیفیت عملکرد آن‌ها در سال‌های اخیر به‌ قدری بوده است که نمی‌توان به‌آسانی از آن چشم‌پوشی کرد.

هوش مصنوعی در عملکرد مطمئن‌تر و کارآمد‌تر شبکه‌های برق تأثیر بسزایی دارد. با استفاده از انرژی هوش مصنوعی می‌توان از پیش‌بینی بار و آب‌وهوا، مدیریت شبکه، افزایش خروجی منابع بادی و خورشیدی، ارزیابی خطر آتش سوزی و تشخیص نشت متان بهره برد.

تأثیر هوش مصنوعی بر شبکه‌های الکتریکی و نیروگاه‌های نفت و گاز

سیستو، معاون رئیس بخش هوش مصنوعی، به کمیتۀ فرعی آن می‌گوید:«سهامداران با کمک هوش مصنوعی می‌توانند پیش‌بینی مصرف برق را دقیق‌تر و بهتر انجام دهند». استفادۀ مدیران شرکت‌های برق و ریزشبکه‌های آن از فناوری جدید هوش مصنوعی برای پیش‌بینی مصرف انرژی کوتاه‌مدت در تمام جغرافیای شبکه‌هایشان، نوعی تأیید سخنان سیستو محسوب می‌شود.

همچنین از هوش مصنوعی می‌توان کمک گرفت و شبکۀ برق کارآمدتری را راه‌اندازی کرد. این نکته نیز شایان ذکر است که تقاضای روزافزون انرژی، زیرساخت قوی‌تری را در آینده می‌طلبد. سیستو بر این باور است که در حال حاضر این شبکه می‌تواند نیازهای موجود را پاسخ‌گو باشد؛ بااین‌حال این کمیته باید بررسی کند که برای فراهم آوردن زیرساخت‌های فیزیکی رشد هوش مصنوعی به چه سرمایه‌گذاری‌هایی نیاز است.

جرمی رنشاو، مدیر فنی ارشد گروهی که در حوزۀ هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، تأثیر هوش مصنوعی بر شبکه‌های الکتریکی را چنین توضیح می‌دهد:«موسسۀ تحقیقات نیروی الکتریکی تاکنون در بیش از ۷۰ پروژه‌ای که در آن از هوش مصنوعی استفاده می‌شد، همکاری کرده است». او می‌گوید:«مدل‌هایی از هوش مصنوعی که اکنون در دست‌اند، با رعایت اقدامات پیشنهادشده برای حفظ عملکرد شبکه‌ها به اپراتورهای شبکه کمک می‌کنند و از این منظر نوعی پشتیبان در نظر گرفته می‌شوند».

جرمی رنشاو بر این باور است که فناوری کشف شده، ایمنی انرژی را افزایش می‌دهد و تولید، تحویل و مصرف آن را با اطمینان بیشتری پیش می‌برد. پل دابار، مدیر عامل Bohr quantum Technology می‌گوید:«هوش مصنوعی عملیات بازسازی انرژی را شروع کرده است».

یکی دیگر از تأثیرات هوش مصنوعی کارآمدتر کردن عملکرد نیروگاه‌ها است. ادوارد آبو، رئیس و مدیر ارشد فناوری C3.ai، بر این باور است:«هوش مصنوعی با کاهش مصرف انرژی در تولید نفت و گاز و بررسی دارایی‌هایی از قبیل خطوط لوله، تولید در پالایشگاه‌ها را افزایش می‌دهد و توان تولید تولیدکنندگان نفت و گاز را بالا می‌برد. هوش مصنوعی در تمام سطوح بالا، میانی و پایین این صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد».

دبار می‌گوید:«نصب حسگر بر توربین‌ها و قطع کننده‌ها بر عملکرد ژنراتورها تأثیر مستقیم می گذارد و آن را به طرز قابل توجهی بهبود می‌بخشد. در این حالت هرچه زمان می‌گذرد، نیروگاه‌ها با جمع‌آوری درست و کافی داده‌ها، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی شده را بهتر به عمل درمی‌آورند. هوش مصنوعی باعث شده است که با هزینۀ کمتر، توان بیشتری تولید شود.»

جمع‌بندی

تأثیر هوش مصنوعی بر شبکه‌های الکتریکی و نیروگاه‌های نفت و گاز و میزان و کیفیت عملکرد آن‌ها در سال‌های اخیر به‌ قدری بوده است که نمی‌توان به‌آسانی از آن چشم‌پوشی کرد. بزرگان این صنایع اذعان می‌کنند که هوش مصنوعی علاوه‌بر افزایش و تقویت توان شبکه‌های برق، در هزینه‌های تولید آن مؤثر واقع شده است. برای مثال، به‌نوعی بازسازی‌کنندۀ انرژی به شمار می‌آید و در پیش‌بینی دقیق میزان مصرف برق عملکرد نسبتا خوبی دارد. همچنین اقدامات پیشنهادشده را برای حفظ عملکرد شبکه‌ها به بهترین شکل انجام می‌دهد و از این راه نوعی پشتیبان برای اپراتورهای شبکه محسوب می‌شود.

منبع: هوشیو

  • هوش مصنوعی با چه شیوه‌هایی عملکرد شبکه‌های الکتریکی و نیروگاه‌های نفت و گاز را بهبود می‌بخشد ؟
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا