توسعه پایدارصنعت برق

رویدادهای صنعت برق جهان در سالی که گذشت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مجله POWER هر ماه چندین مقاله منتشر می‌کند که موضوعات مهم در صنعت تولید برق جهان را پوشش می‌دهد. معمولاً مقالات به‌روزرسانی‌های جالبی در مورد پیشرفت‌های انجام شده در پروژه‌های قابل توجه در سراسر جهان، تغییرات بزرگ سیاست‌گذاری یا اخبار امیدوارکننده تحقیق و توسعه (R&D) ارائه می‌کنند. در ادامه به برخی از برترین مقالات در خصوص رویدادهای این صنعت اشاره می‌کنیم.

۸ روند پایدار در صنعت برق جهانی (ژانویه ۲۰۲۲)

این مقاله نگاهی عمیق به چشم‌انداز انرژی جهانی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) داشت. این گزارش در روزهای پایانی سال ۲۰۲۱ و پیش از نشست کنفرانس تغییرات آب و هوایی سازمان ملل متحد (COP۲۶) در گلاسکو، اسکاتلند، منتشر شد. از چشم‌انداز سالانه آژانس مستقر در پاریس، ۸ روند کلی شناسایی شد. از جمله یافته‌های قابل توجه در این نشست این بود که به‌رغم افزایش عظیم ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی در سراسر جهان، تولید بی‌وقفه برق با زغال‌سنگ همچنان بزرگترین منبع برق تا سال ۲۰۳۰ تحت سناریوی سیاست‌های اعلام شده (STEPS) در نظر گرفته می‌شود.  

چین اولین راکتور هسته‌ای نسل چهارم را راه اندازی می‌کند (فوریه ۲۰۲۲)

یک پروژه آزمایشی با نام بستر سنگریزه مدولار خنک‌شده با دمای بالا در چین (HTR-PM) اجرا شد. اولین واحد از دو واحد در سایت در ۲۰ دسامبر ۲۰۲۱ با موفقیت به شبکه متصل شد. این دستاورد نقطه عطفی بزرگ برای فناوری هسته‌ای پیشرفته نسل چهارم بود. نمایش HTR-PM شامل دو ماژول راکتور بستر سنگ‌ریزه‌ای است که هر کدام از یک مخزن تحت فشار راکتور، گرافیت، کربن و اجزای داخلی راکتور فلزی، یک مولد بخار و یک دمنده هلیوم تشکیل شده است. از جمله تمایزهای HTR-PM، در مقایسه با فناوری PWR، استفاده از هلیوم به عنوان خنک کننده است.

دولت سوئد ساخت مخزن سوخت هسته‌ای باطله را تصویب کرد (مارس ۲۰۲۲)

دولت سوئد در اواخر ژانویه ۲۰۲۲ به شرکت مدیریت زباله‌های رادیواکتیو Svensk، چراغ سبز نشان داد تا یک مخزن زمینی عمیق (DGR) برای دفن سوخت هسته‌ای باطله (SNF) در سایتی در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای ۲/ ۳ گیگاواتی فورسمارک Vattenfall ایجاد کند. این نقطه عطف، یک فرآیند برنامه ریزی شده را به پایان رساند که بیش از ۴۰ سال طول به طول انجامید و پس از فنلاند، سوئد را به دومین کشور تبدیل کرد که گام‌های فعالی را برای ایجاد یک مخزن دائمی SNF بردارد.   

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

پیش‌بینی توسعه دراماتیک نیروگاه‌های بادی شناور دریایی تا سال ۲۰۳۰ (مه ۲۰۲۲)

بر اساس گزارش شورای جهانی انرژی بادی (GWEC) در حالی که سهم فعلی سیستم‌های باد شناور از کل تاسیسات بادی تنها ۱/ ۰ درصد است، تحولات اخیر نشان می‌دهد که برق تولید شده از نیروگاه‌های باد شناور دریایی تا سال ۲۰۳۰ به ۵/ ۱۶ گیگاوات افزایش می‌یابد که ۱/ ۶ درصد از تاسیسات بادی جهانی را تشکیل می‌دهد. در گزارش ماه مارس، GWEC اعلام کرد که باد دریایی شناور رسماً مراحل آزمایشی را در نقشه راه تجاری‌سازی خود طی کرده و اکنون به طور قطعی در مرحله «پیش تجاری» است.  

پروژه مزرعه خورشیدی شناور از استراتژی کربن زدایی پرتغال پشتیبانی می‌کند (ژوئیه ۲۰۲۲)

بزرگترین مزرعه خورشیدی شناور اروپا که بر روی مخزن سد برق آبی در پرتغال واقع شده است، تابستان امسال عملیات تجاری خود را آغاز کرد. راه اندازی تاسیسات Alqueva، در بزرگترین دریاچه مصنوعی اروپای غربی، بخشی از برنامه شرکت EDP برای انتشار صفر کربن در تولید برق تا سال ۲۰۳۰ است. پروژه آلکووا بخشی از تلاش پرتغال برای کربن زدایی بخش تولید برق خود است. این کشور آخرین نیروگاه زغال سنگ سوز خود را در ماه نوامبر تعطیل کرد و ایستگاه ۶۲۸ مگاواتی Pego واقع در شمال شرق لیسبون را نیز بسته بود. بیشتر برق موردنیاز این کشور از بیش از دوازده تاسیسات برق آبی، از جمله سد آلتو راباگائو تامین می‌شود، جایی که EDP در سال ۲۰۱۷ یک مزرعه خورشیدی شناور پایلوت در آن نصب کرد. این اولین پروژه در اروپا بود که هردو نیروگاه آبی و خورشیدی را آزمایش کرد.

هولتک از فناوری دیگ سبز را که برای استفاده مجدد از نیروگاه‌های زغال سنگ طراحی شده است رونمایی کرد (اوت ۲۰۲۲)

شرکت هولتک اینترنشنال ارائه‌دهنده تجهیزاتی که در طراحی و ساخت قطعات راکتورهای هسته‌ای تخصص دارد، در ماه مه از فناوری «دیگ بخار سبز» رونمایی کرد که برای تغییر کاربری نیروگاه‌های موجود با سوخت زغال سنگ طراحی شده است. این شرکت با صاحبان احتمالی نیروگاه‌های زغال سنگ برای ساخت اولین تاسیسات دیگ بخار سبز مذاکره کرده است. جو دلمار، مدیر ارشد امور دولتی و ارتباطات هولتک در ماه مه اظهار کرد: دیگ سبز، اساساً یک سیستم ذخیره‌سازی انرژی مدولار با ظرفیت بالا است که شامل یک «مخزن حرارتی بزرگ پر از نمک‌های مهندسی شده پر از ذرات ساطع کننده مادون قرمز» است. هر ماژول می‌تواند حدود ۶۰ مگاوات ساعت انرژی حرارتی را با هدف طراحی استاندارد ۱۲ ساعت ذخیره کند.

پیشرفت سریع در راستای جاه طلبی‌های نیروگاه‌های بادی فراساحلی ژاپن (سپتامبر ۲۰۲۲)

جاه طلبی‌های ژاپن برای نصب حداکثر ۱۰ گیگاوات نیروگاه بادی دریایی تا سال ۲۰۳۰ در تابستان امسال پیشرفت سریعی داشت که تا حدودی ناشی از اقدامات تسریع شده برای جبران عدم تطابق عرضه و تقاضا بود. هفته‌ها پس از شروع ساخت و ساز در مزرعه بادی فراساحلی آکیتا نوشیرو ۱۴۰ مگاواتی، اولین مزرعه بادی تجاری دریایی ژاپن، شرکت انرژی تجدیدپذیر زیمنس گیمسا (SGRE) در ۲۹ ژوئیه گزارش داد که یک سفارش قطعی برای پروژه ۱۱۲ مگاواتی نیروگاه بادی دریایی ایشیکاری دریافت کرده است. طبق گزارش GWEC، ژاپن تقریباً ۱۲۸ گیگاوات پتانسیل بادی دریایی ثابت و ۴۲۴ گیگاوات پتانسیل بادی دریایی شناور دارد. این سازمان در آخرین چشم‌انداز جهانی باد فراساحلی خود گفت: با در نظر گرفتن ژاپن به عنوان مجمع الجزایری با سرعت بادهای قوی، حتی قوی تر و پایدارتر در فراساحل، توسعه باد فراساحلی برای افزایش منابع انرژی تجدیدپذیر ضروری است.

چین راه اندازی راکتور توریوم را تایید کرد (نوامبر ۲۰۲۲)

وزارت محیط زیست چین در ۲ اوت ۲۰۲۲ به مؤسسه فیزیک کاربردی شانگهای (SINAP) چراغ سبز نشان داد تا راکتور نمک مذاب مبتنی بر توریم ۲ مگاواتی را در گروه صنعتی Hongshagang در استان گانسو راه اندازی کند. در صورت موفقیت، رآکتور TMSR-LF۱ می‌تواند راه را برای توسعه و ساخت یک مرکز آزمایشی بزرگ‌تر تا سال ۲۰۳۰ و همچنین ساخت یک مرکز آزمایشی سوخت نمکی TMSR برای تحقق استفاده از چرخه توریم-اورانیوم تا اوایل دهه ۲۰۴۰ هموار کند.

بازیگران اصلی انرژی معاملات بزرگی را برای انرژی‌های تجدیدپذیر امضا کردند (دسامبر ۲۰۲۲)

شرکت‌های بزرگ نفت و گاز (O&G) جهان، همراه با برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات شهری، همچنان به سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر ادامه می‌دهند، زیرا سبد پروژه‌های تولید برق متنوعی را توسعه می‌دهند. یکی از جدیدترین آنها شرکت توتال فرانسه است که در اواخر اکتبر اعلام کرد حدود ۵۸۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در یک پروژه سرمایه گذاری مشترک با Casa dos Ventos، یک شرکت بزرگ بادی و خورشیدی در برزیل دارد. گزارشی از ریستاد انرژی یک شرکت تحقیقاتی مستقر در نروژ که در ماه اکتبر منتشر شد، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری‌ها در انرژی‌های تجدیدپذیر در سال جاری به ۴۹۴ میلیارد دلار رسیده است، در حالی که در مدت مشابه بالغ بر ۴۴۶ میلیارد دلار برای نفت و گاز بوده است. ریستاد تصریح کرد که این اولین باری است که سرمایه گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر بالاتر از بودجه پروژه‌های نفت و گاز است.

منبع: دنیای اقتصاد

  • رویدادهای صنعت برق جهان در سالی که گذشت

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا