پرینت سه بعدی

معرفی ۹ نرم افزار برتر طراحی پرینتر سه بعدی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

پرینترهای سه بعدی فرآیند ساخت اجسام جامد سه بعدی را از یک فایل دیجیتال انجام می‌دهند. وقتی صحبت از همه چیز درباره پرینترهای سه بعدی می‌شود، بدون شک به بحث نرم‌افزارهای چاپگرهای سه بعدی هم خواهیم رسید. چاپ سه بعدی می‌تواند قطعاتی را بسازد که ساخت آن‌ها با ماشین‌کاری سنتی، دشوار یا غیرممکن است. در این متن به معرفی انواع نرم افزار پرینتر سه بعدی می‌پردازیم. اگر به این موضوع علاقه دارید، حتماً تا پایان همراه ما باشید.

نرم ‌افزار پرینت سه بعدی چیست؟

نرم‌افزار پرینت سه بعدی، در اصل نرم افزاری است که به شما در طراحی مدل‌های سه بعدی و سپس تبدیل آن‌ها به فایل‌های پرینت سه بعدی کمک می‌کند.

این نرم‌افزار همچنین به شما امکان می‌دهد مدل خود را قبل از ارسال به چاپگر ویرایش، دستکاری و بهینه‌سازی کنید. امروزه انواع مختلفی از این نرم افزارها در بازار موجود است. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند و ممکن است برای اهداف مختلف مناسب باشند.

نرم افزار پرینتر سه بعدی برای تبدیل یک طرح دیجیتال به یک شی فیزیکی از طریق چاپگر یا سایر ماشین‌های تولیدی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از این نرم‌افزار برای ایجاد مدل‌هایی استفاده کنید که ماهیت پیچیده‌ای دارند، مانند ابزارها و سایر تجهیزات مورد استفاده در صنایع مختلف. همچنین می‌توانید از آن برای مقاصد سرگرمی مانند ساخت اسباب بازی برای بچه‌ها یا مجسمه‌هایی برای اهداف تزئینی استفاده کنید.

ویژگی‌های نرم افزار پرینتر سه بعدی چیست؟

بر کسی پوشیده نیست که محبوبیت نرم افزار پرینت سه بعدی طی چند سال گذشته به شدت افزایش یافته است. با توجه به شرکت‌هایی که در تمام صنایع، از ساخت‌وساز گرفته تا مهندسی و پزشکی، به دنبال راه‌حل‌های چاپ سه بعدی هستند، مهم است که بهترین نرم‌افزار موجود را در نظر بگیرید.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

بهترین نرم‌افزار پرینتر سه بعدی چیست؟

در ادامه به معرفی انواع نرم افزار پرینتر سه بعدی می‌پردازیم که بهترین عملکرد را دارند.

۱. نرم افزار Autodesk Fusion ۳۶۰

این مدل یک پلت‌فرم سه بعدی CAD، CAM و CAE مبتنی بر ابر برای توسعه محصول است. این طراحی صنعتی و مکانیکی، شبیه سازی، همکاری و ماشین‌کاری را در یک بسته واحد ترکیب می‌کند.

ابزارهای موجود درFusion 360 ، سریع و آسان ایده‌های طراحی را با مجموعه ابزار یکپارچه مفهوم امکان‌پذیر می‌کنند. این اولین ابزار سه بعدی CAD، CAM و CAE است که کل فرآیند توسعه محصول شما را در یک پلتفرم مبتنی بر ابر واحد که هم در مک و هم در رایانه شخصی کار می‌کند، به هم متصل می‌کند.

Autodesk Fusion 360 به شما امکان طراحی و ایجاد روی یک پلت فرم واحد را می‌دهد. این فقط یک ابزار مدل‌سازی سه بعدی نیست. همچنین به شما امکان می‌دهد تا شبیه‌سازی و انیمیشن دو بعدی را انجام دهید. این مدل، یک راه حل عالی برای استارت آپ‌ها است، زیرا می‌توانید آن را در هر دستگاهی مانند Mac یا PC استفاده کنید. با این نرم‌افزار می‌تواند مدل‌سازی سه بعدی و طراحی دو بعدی را انجام دهد.

۱. نرم افزار Autodesk Fusion 360

۲. نرم افزار Autodesk AutoCAD

این برنامه، یک نرم افزار پرینتر سه بعدی با ابزارهای طراحی آسان است که به شما امکان می‌دهد نقشه‌های اتوکد را در وب و دستگاه‌های تلفن همراه در هر زمان و مکان مشاهده و اندازه‎گیری کنید.

در این نرم‌افزار می‌توانید با استفاده از ویژگی‌های نشانه‌گذاری ترسیمی مانند خط، دایره، چند خط، پیکان و موارد دیگر، به‌آسانی نقشه‌ها را علامت‌گذاری کنید. ویژگی‌های Autodesk AutoCAD شامل یک رابط مدرن به‌روز شده است که فرآیند طراحی را بهبود می‌بخشد و به بهبود سرعت کار شما کمک می‌کند.

Autodesk AutoCAD یک برنامه طراحی به کمک کامپیوتر (CAD) است که به کاربران اجازه می‌دهد تا نقشه‌های پیچیده دو بعدی و سه بعدی ایجاد کنند. از این برنامه در چندین صنعت از جمله معماری، مهندسی، ساخت و ساز (AEC)، تولید، رسانه و سرگرمی استفاده می‌شود.

Autodesk از سال ۱۹۸۲ وجود داشته است و با نرم افزارهای مدل‌سازی سه بعدی خود مانند Maya، ۳ds Max و Revit شناخته شده است.

مزایای استفاده از اتودسک اتوکد چیست؟

Autodesk AutoCAD دارای ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و کاربردی برای کاربران است. در اینجا چند مورد از این ویژگی‌ها وجود دارد:

  • با فایل‌هایCAD 2 بعدی سازگار است.
  • همچنین شامل ابزارهای پیشرفته برای مدل‌سازی سه بعدی می‌باشد.
  • شما می‌توانید از آن برای ایجاد تجسم‌های واقع گرایانه برای پروژه خود استفاده کنید.
  • می‌توان از آن با برنامه‌های دیگر مانند Adobe Photoshop برای ایجاد تصاویری خیره‌کننده، بهره برد.

۳. نرم افزار Ultimaker Cura

Ultimaker Cura یک نرم‌افزار پرینت سه بعدی رایگان و با کاربرد آسان است که با چاپگر Ultimaker ادغام می‌شود و دارای ویژگی‌های ارزشمندی است.

این نرم افزار پرینتر سه بعدی را می‌توانید به صورت رایگان از وب‌سایت Ultimaker دانلود کنید. اگرچه در درجه اول به‌عنوان یک ابزار تولید در نظر گرفته شده‌است، اما سهولت استفاده از آن، این نرم افزار را برای کسانی که می‌خواهند بدون سرمایه‌گذاری هزاران دلار، کیت‌ها و چاپگرها، پرینت سه بعدی را تجربه کنند، جذاب کرده است.

۳. نرم افزار Ultimaker Cura

امکانات این نرم افزار:

  • رابط کاربری زیبایی دارد و در کامپیوتر خیلی سریع اجرا می‌شود.
  • از آن اغلب برای PLA استفاده می‌کنند، اما در ABS نیز به‌خوبی عمل می‌کند.
  • Cura تنظیمات مختلفی را با سرعت، کیفیت چاپ و زمان چاپ متفاوت ارائه می‌دهد.
  • تنظیمات پیش فرض برای PLA استفاده کیفیت چاپ‌ها عالی را ارائه می‌دهد.
  • ساختار پشتیبانی را می‌توان به‌راحتی فعال یا غیرفعال کرد.
  • بسیاری از تنظیمات دیگر در دسترس هستند و همه آن‌ها برای استفاده و درک آسان طراحی شده‌اند.
  • پیش‌نمایش سه‌بعدی نیز بی‌نقص است و می‌توانید به‌راحتی شی خود را از هر طرف مشاهده کنید.

۴. نرم افزار پرینت سه بعدی TinkerCAD

Tinkercad یک برنامه رایگان و آسان برای طراحی سه بعدی، الکترونیک و کدنویسی است. معلمان، بچه‌ها و طراحان برای تجسم، از آن استفاده می‌کنند.

از Tinkercad برای ایجاد آسان اشیاء سه بعدی استفاده می‌شود و که می‌توانید برش لیزری یا چاپ سه بعدی به کمک آن ایجاد کنید. این نرم افزار یک راه سریع و آسان برای طراحی فایل‌ها برای برش لیزری است. افراد مبتدی و حرفه‌ای از Tinkercad برای ساخت اسباب بازی‌ها، نمونه‌های اولیه، دکور خانه و جواهرات استفاده می‌کنند.

Tinkercad که به دلیل کاربری راحت برای استفاده تمام سنین مناسب است و از آنجایی که در یک مرورگر وب اجرا می‌شود، لازم نیست فایلی را در رایانه خود دانلود و نصب کنید. تنها چیزی که نیاز دارید یک اتصال اینترنتی است.

امکانات این نرم افزار:

  • رابط کاربری ساده
  • یادگیری آسان
  • رابط کاربری ساده برای مبتدیان و قدرتمند
  • دانلود طرح‌های سه بعدی در فرمت‌های مختلف از جمله STL وOBJ

۵. نرم افزار MeshLab

MeshLab یک سیستم منبع باز، قابل‎ حمل و توسعه‌پذیر برای پردازش و ویرایش فعالیت‌های سه بعدی بدون ساختار است. هدف این سیستم کمک به پردازش مدل‌های معمولی بدون ساختار است. این سیستم به‌شدت مبتنی بر ایده‌های دید مش و لایه‌های مش است. در MeshLab، تمام پارامترهای موردنیاز برای فیلترهای مختلف در یک رابط کاربری منحصربهفرد به نام Floating Panel موجود است.

هدف اصلی این نرم افزار پرینتر سه بعدی ارائه ابزارهایی است که به شما امکان می‌دهد مدل‌های سه بعدی بدون ساختار قابل توجهی را پردازش کنید.

مزایای MeshLab:

  • متن باز
  • رایگان
  • سفارشی‌سازی
۵. نرم افزار MeshLab

۶. نرم افزار سه بعدی FreeCAD

FreeCAD یک مدل‌ساز پارامتری سه بعدی CAD همه‌منظوره است. مدل‌سازی پارامتریک به شما این امکان را می‌دهد که با بازگشت به تاریخچه مدل خود و تغییر پارامترهای آن، طراحی خود را به‌راحتی تغییر دهید.

FreeCAD منبع باز و بسیار قابل تنظیم، اسکریپت‌پذیر و قابل توسعه است. در ابتدا برای طراحی مکانیکی طراحی شد، همچنین ابزارهای طراحی الکتریکی، سیال، عمرانی و معماری را نیز ارائه می‌دهد.

FreeCAD به صورت مستقیم مهندسی مکانیک و طراحی محصول را هدف قرار داده است و در طیف وسیع‌تری از کاربردها در زمینه مهندسی، مانند معماری قرار می‌گیرد. این یک مدل‌ساز پارامتری مبتنی بر ویژگی معماری نرم‌افزار مدولار است که ارائه عملکردهای اضافی را بدون تغییر سیستم اصلی آسان می‌کند. یک هسته هندسه قدرتمند دارای یک مدل نمایش صحنه سه بعدی سازگار با Open Inventor است که توسط کتابخانه Coin ۳D و یک API گسترده Python ارائه شده‌است. هر کسی که علاقه‌مند به مدل‌سازی سه بعدی است می‌تواند از آن استفاده کند.

امکانات این نرم افزار:

FreeCAD یک نرم افزار پرینتر سه بعدی و مبتنی بر ویژگی همه منظوره برای CAD، MCAD، CAx، CAE و PLM است که به طور ویژه مهندسی مکانیک و طراحی محصول را هدف قرار داده و با طیف وسیع‌تری از کاربردها در مهندسی مانند معماری یا سایر تخصص‌های مهندسی متناسب است.

ویژگی‌های اصلی آن عبارتند از:

  • قابل تنظیم و توسعه از طریق Python API.
  • قابلیت کار روی ویندوز، مک OSX و لینوکس.

FreeCAD به شما اجازه می‌دهد تا اشکال دوبعدی محدود شده هندسی را ترسیم کنید و از آن‌ها به عنوان پایه‌ای برای ساخت اشیاء دیگر استفاده کنید.

۷. نرم افزار CATIA

CATIA (مخفف برنامه کاربردی تعاملی سه بعدی با کمک کامپیوتر) یک مجموعه نرم‌افزار تجاری CAD/CAM/CAE چند پلتفرمی است که توسط شرکت فرانسوی Dassault Systèmes توسعه یافته است. از این نرم افزار برای طراحی، شبیه‌سازی، تجزیه و تحلیل و تولید محصولات در صنایع مختلف از جمله هوافضا، خودروسازی، کالاهای مصرفی و ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌شود.

CATIA در محیط‌های مایکروسافت ویندوز ۶۴ و ۸۴ بیتی موجود است و از مراحل مختلف توسعه محصول (CAx) از جمله مفهوم سازی، طراحی (CAD)، مهندسی (CAE) و ساخت (CAM) پشتیبانی می‌کند. این نرم افزار ابتدا در سال ۱۹۷۷ توسط سازنده هواپیمای فرانسوی Avions Marcel Dassault توسعه یافت.

اولین و پرکاربردترین نرم افزار پرینتر سه بعدی، CATIA بیش از سی سال است که در مرکز نوآوری طراحان و مهندسان قرار دارد. شرکت‌ها و صنایعی که از CATIA استفاده می‌کنند شامل ایرباس، بوئینگ، شرکت موتور کوکا کولا فورد، شرکت هوندا موتور، مرسدس بنز ناسا نیسان موتور شرکت Proctor & Gamble هستند.

۸. نرم افزار Rhinoceros ۳D

با استفاده از این نرم افزار پرینتر سه بعدی، هیچ محدودیتی در پیچیدگی، درجه یا اندازه فراتر از سخت‌افزار شما وجود ندارد.

Rhino همچنین از مش‌های چند ضلعی و ابرهای نقطه‌ای پشتیبانی می‌کند. راینو در طراحی، مهندسی، ساخت، طراحی جواهرات، انیمیشن، گرافیک حرکتی، چاپ سه بعدی، مدل‌سازی سه بعدی و گرافیک کامپیوتری استفاده می‌شود.  این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد تا مدل‌های دقیق NURBS را با هر اندازه یا شکلی ایجاد کنند. مدل‌های ایجاد شده در Rhinoceros را می‌توان به فرمت‌های فایل مختلف از جمله IGES و STEP برای انتقال به سایر برنامه‌های CAD صادر کرد.

۹. نرم افزار SketchUp

SketchUp Free که قبلاً با نام SketchUp Make شناخته می‌شد، یکی دیگر از نرم افزار پرینتر سه بعدی مبتنی بر وب است که می‌تواند مدل‌های سه بعدی را ایجاد کند که قابلیت چاپ روی هر چاپگر تجاری را دارد.

SketchUp Make را می‌توان برای اشکال اساسی مانند طراحی‌های ساده معماری یا داخلی یا استفاده‌های پیشرفته‌تر مانند تجسم قطعات بزرگ ماشین آلات و تجهیزات استفاده کرد. این نرم‌افزار برای کار با انواع دیگر نرم افزارهای CAD نیز عالی است.

این نرم‌افزار رایگان ممکن است به اندازه همتای ممتاز خود دارای ویژگی‌های زیادی نباشد، اما همچنان مجموعه‌ای از ویژگی‌های متمایزی را دارد. نسخه رایگان آن، شامل ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری، مشاهده دستگاه‌های تلفن همراه و یک انبار سه بعدی داخلی است که در آن می‌توانید از مدل‌های تولید شده توسط کاربر ایده بگیرید.

امکانات این نرم افزار:

  • بهترین نرم افزار برای افراد تازه کار و مبتدی است.
  • دارای ۱۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری برای فضای ذخیره‌سازی مناسب است.
  • به شما امکان استفاده از فایل‌هایی با فرمت JPG، PNG، SKP و دریافت فایل خروجی با فرمت‌های PNG، STL و SKP را می‌دهد.

چگونه بهترین نرم افزار پرینتر سه بعدی را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب نرم‌افزار پرینتر سه بعدی، باید چند نکته مهم را مدنظر قرار دهید. این عوامل کلیدی عبارتند از:

ابزارها

 ویژگی‌های سفارشی‌سازی را پیدا کنید که مطابق با نیازهای شما باشد. همچنین برای تعیین اینکه آیا نرم‌افزار خاصی می‌تواند عملکردی را انجام دهد یا خیر، به طور کامل تحقیق کنید.

قیمت

از آنجایی که نرم‌افزار پرینتر سه بعدی می‌تواند گران‌قیمت باشد، مهم است که از قبل، بودجه‌ای را برای آن در نظر داشته باشید. گزینه‌های مختلفی از این نرم افزارها رایگان در دسترس هستند، اما ممکن است نیاز باشد که برای استفاده از آن‌ها هزینه کنید و نرم افزاری را بخرید.

سازگاری

 ابزار چاپگرهای سه بعدی شما با چه چاپگرها یا ماشین‌هایی سازگار است؟ آیا برای نرم‌افزار و مواد خاصی بهینه شده است؟ بهتر است قبل از خرید این موارد را مدنظر داشته‌باشید.

مقیاس‌پذیری

برخی از نرم‌افزارهای چاپ سه‌بعدی برای مبتدیان ارائه می‌شوند و مقیاس آن‌ها از یک چاپگر بیشتر نیست، در حالی که برخی دیگر به اندازه کافی قدرتمند هستند تا مدل‌های سه بعدی را در یک محیط گروهی و بدون محدودیت چاپ کنند.

اگر به دنبال چاپگر مدل‌های پیچیده‌تر هستید، ابزارهای چاپ سه بعدی را در نظر بگیرید که ویژگی‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند. مدل‌سازی مبتنی بر مش به کاربران اجازه می‌دهد تا اشیاء از قبل ایجاد شده را ویرایش یا مقیاس‌بندی کنند.

 در این مطلب سعی کردیم لیستی از بهترین نرم افزار پرینتر سه بعدی را برای شما ارائه دهیم. هرکدام از این نرم افزارهای برای طیف وسیعی از کاربردها استفاده می‌شود. به‌طور قطعی نمی‌توان گفت کدام نرم‌افزار مناسب شماست. بهترین راه این است که وب‌سایت‌های هر نرم افزار را مشاهده کرده  قیمت‌ها را بررسی، به اشیائی که با استفاده از آن‌ها ساخته‌شده‌اند، نگاهی بیندازید تا بتوانید بهترین نوع آن را تشخیص دهید.

منبع: مجیدآنلاین

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا