توسعه پایدارشهر هوشمند

هوشمندسازی شهرها مصرف انرژی را کاهش می‌دهد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد گفت: هوشمندسازی شهرها می‌تواند بر مصرف انرژی حوزه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل، بهداشت عمومی شهر و جامعه، آموزش عمومی و صرفه‌جویی در مصرف تاثیرگذار باشد.

فروغ کریمی اظهار کرد: منابع شهرها به ویژه منابع طبیعی در محیط محدود است و باید به نحوی کنترل شود که برای رفع نیازهای نسل آینده باقی بماند؛ لذا باید به سمت ایجاد توسعه پایدار رفت، این مهم زمانی امکان‌پذیر است که بتوان جمعیت شهرنشین را مدیریت و کنترل کرد.

وی افزود: یکی از روش‌ها برای دستیابی به این هدف هوشمندسازی شهرها است تا از فناوری اطلاعات و ارتباطات (آی‌سی‌تی) استفاده شود.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد با اشاره به تأثیر هوشمندسازی بر شهرها خاطرنشان کرد: هوشمندسازی شهر می‌تواند در زمینه‌های مختلف از جمله حمل‌ونقل عمومی، بهداشت عمومی شهر و جامعه، آموزش عمومی (مدارس و دانشگاه‌ها) و صرفه‌جویی در مصرف انرژی تأثیرگذار باشد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کریمی با بیان اینکه هوشمندسازی شهرها موجب کاهش آلودگی محیط زیست و صرفه‌جویی در زمان افراد می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از کشورها برای داشتن شهر هوشمند زیرساخت‌های لازم را فراهم کرده‌اند. شهرهای ایران نیز مانند بسیاری دیگر از شهرهای جهان به موضوع هوشمندسازی وارد شده‌اند و برای دستیابی به این مهم زیرساخت‌هایی را فراهم کرده‌اند، اما این زیرساخت‌ها به طور کامل فراهم نشده است و جای کار بیشتری دارد.

وی با اشاره به تجربه همه‌گیری ویروس کرونا در کشورهای مختلف تاکید کرد: با شیوع کرونا در کشورهای مختلف آمار همه‌گیری این ویروس در بعضی کشورها بسیار بالا بود، اما کشورهای توسعه‌یافته دنیا مانند کره جنوبی که در زمینه شهر هوشمند پیشگام بودند توانستند به واسطه زیرساخت‌هایی که در حوزه هوشمندسازی فراهم کرده بودند، زمینه مهار بیماری را فراهم کنند.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه پیام‌نور شهرکرد ادامه داد: در شهرهای کشور چین از جمله پکن نیز که شهر هوشمند عملیاتی شده بود، افرادی که نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کردند توسط دوربین‌های هوشمند شناسایی می‌شدند؛ استفاده از سیستم فناوری پهپاد و رصد وضعیت شهر نیز از دیگر اقدامات مدیران چینی در زمان همه‌گیری کرونا بود.

کریمی گفت: هوشمندسازی شهر در حوزه‌های مختلف ممکن است و کمک زیادی به رونق اقتصاد شهر، کاهش تخلفات، بهینه‌سازی مصرف انرژی و توسعه شهر می‌کند.

منبع: ایمنا

  • هوشمندسازی شهرها مصرف انرژی را کاهش می‌دهد

“سبزرسانه” پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی حوزه توسعه پایدار ، محیط زیست و انرژی ‌های تجدیدپذیر 

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا