زندگی هوشمند

رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی با بهره گیری از هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

گفتگو: فرزانه صدقی

معاون ستاد توسعه فناوری ‌های هوش مصنوعی و رباتیک از رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی با بهره گیری از هوش مصنوعی خبر داد و گفت: فناوری هوش مصنوعی می تواند برای رفع مشکلات زیست محیطی، بحران آب، اتلاف انرژی و پیری جمعیت راهگشا باشد.

هادی عاشری، معاون ستاد توسعه فناوری ‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سیناپرس گفت: ستاد فناوری ‌های هوش مصنوعی و رباتیک امسال برنامه های حمایتی برای مباحث فناوری های نوظهور، اولویت دار و همکاری بیشتر دانشگاه ها، شرکت ها و استارتاپ ها تدوین و ابلاغ کرده است که به زودی این برنامه ها اجرایی می شوند.

وی به کاربردهای هوش مصنوعی اشاره کرد و افزود: هوش مصنوعی، یک حوزه فراگیر است، از اینرو کاربردهای مختلف و متنوعی برای آن می توان تعریف کرد. ما در این حوزه باید روی اولویت های اجتماعی و اقتصادی کشور کار کنیم. به عنوان مثال طی سال های آینده کشور با پدیده پیری جمعیت مواجه است که بحث مراقبت از سالمندان هزینه بسیار زیادی برای دولت به دنبال دارد. ما باید از این فناوری در این حوزه استفاده کنیم یعنی برویم به سمتی که عامل های هوشمند بتوانند وظیفه مراقبت و پایش سلامت سالمندان  را انجام دهند. این فناوری به سیستم سلامت کمک می کند که بتوانیم پاسخگوی این حجم از مطالبات باشیم.

عاشری افزود: همچنین فناوری هوش مصنوعی می تواند برای رفع مشکلات زیست محیطی و بحران آب راهگشا باشد. اخیرا پژوهشگران استان لرستان طی انجام پژوهشی توانسته اند با بهره گیری از سیستم های هوشمند، مصرف آب را به ازای هر واحد کاهش دهند؛ آنها با بکارگیری این سیستم توانسته اند مصرف آب را از ۳۰۰ لیتر به ۱۲ لیتر برسانند یعنی ۲۵ برابر مصرف آب را کاهش دهند. این عدد برای رفع بحران جدی بسیار اهمیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین از این فناوری می توانیم در بحث تولید و بهره وری انرژی استفاده کنیم. طبق مطالعاتی که انجام داده ایم، سالانه عددهای عجیب و غریب در بحث بهره وری و اتلاف انرژی کشور اتلاف انرژی داریم. قطعا هوشمند سازی این سیستم ‌ها می تواند در زندگی مردم و صنایع کمک کند و میزان بهره وری را افزایش و همچنین میزان اتلاف انرژی را کاهش دهد.

به گفته وی، این مباحث می تواند با اولویت خاص و مشخص در سندی تدوین شود و کشور در جهت تحقق آن حرکت کند.

معاون ستاد توسعه فناوری ‌های هوش مصنوعی و رباتیک معاونت علمی اظهارداشت: در زمینه شهری نیز می توان از این فناوری استفاده کرد. اکنون بحث شهر هوشمند یکی از مباحثی است که کشور تمایل به ورود به آن را دارد. سه الی چهار بند اسناد تحول دیجیتال نیز در ارتباط با هوش مصنوعی و شهر هوشمند است. ما در حوزه شهر هوشمند می توانیم کارهای زیادی انجام دهیم. اکنون نیز یک سری کارها پیرامون بحث پایش ترافیک ها، مدیریت ترافیک، مدیریت چراغ راهنما و … در کشور انجام شده است. قطعا بحث شهر هوشمند می تواند اثرگذار باشد و کیفیت زندگی مردم را بهبود ببخشد.

وی تصریح کرد: در زمینه پزشکی نیز این فناوری بسیار می تواند مثمر ثمر باشد. اکنون زمینه بسیار خوبی در کشور پیرامون این مساله وجود دارد اما نیازمندیم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در این زمینه با ما همکاری داشته باشد. اکنون برای تحقق این مهم با معضل باز شدن داده های پزشکی مواجه هستیم. پروسه انجام این کار بسیار پیچیده است و به راحتی داده ها باز نمی شوند بنابراین نمی توان محصول و فناوری ها را در این بخش توسعه دهیم. وزارت بهداشت باید به دنبال این قضیه باشد.

وی یادآورشد: ما به شرکت ها توصیه می کنیم به سمت شرکت های بیمه بروند زیرا شرکت های بیمه به دنبال کاهش هزینه هایشان هستند. این مساله برای شرکت های بیمه جذاب است اما وزارت بهداشت باید با دید حمایتی به این قضیه ورود پیدا کند. این فناوری می تواند در بحث تشخیص سرطان بسیار کمک کند. اکنون در دنیا عامل های هوشمند در بحث تشخیص سرطان و آنالیز توالی های ژنتیکی از خبره ترین عامل های پزشکان بسیار جلوترند.

وی به سیناپرس گفت: همچنین در بحث کشف داروها و داورهای هدفمند نیز این فناوری بسیار کاربرد دارد؛ این فناوری تعیین می کند که دارو با چه اهدافی استفاده شود. این عاملان هوشمند در دنیا بسیار کاربرد دارند.

عاشری یادآورشد: در زمینه صنایع و معادن نیز بیشتر بحث بهره وری مطرح است. زمانی بحث بهره وری برای صنایع جذاب می شود که هزینه هایشان کاهش پیدا کند. شاید هزینه انرژی ۲۰ الی ۳۰درصد کاهش پیدا کند برای صنایع جذاب نباشد اما اگر هزینه انرژی بالا شد و شرکت های دانش بنیان  بتوانند مشکلات بهره وری را برطرف کنند برای صنایع و معادن جذاب تر می شود.

منبع: سیناپرس

  • رفع مشکلات اجتماعی و اقتصادی با بهره گیری از هوش مصنوعی
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا