تحول دیجیتال در صنعت و معدنرباتیک

پاکسازی آلودگی نفتی به کمک ربات های خورشیدی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

مترجم: حمید تعالی

دانشمندان موفق شدند روبات های خورشیدی ویژه ای بسازند که می تواند برای حذف نشت نفت در دریا یا حذف آلاینده ها از آب آشامیدنی به کار گرفته می شوند.

به گزارش فناهوش از سیناپرس؛ محققان دانشگاه کالیفرنیا روبات هایی با منبع انرژی خورشیدی ساختند که قادر به پاکسازی دریا از آلاینده های نفتی هستند.

ژیوی لی (Zhiwei Li) شیمیدان و از پژوهشگران پروژه Neusbot در این رابطه اعلام کرد: محققان، Neusbot را از نام neuston، دسته ای از حیوانات که گام بردارهای آبی هستند، نامگذاری کردند. این حشرات با حرکتی ضربانی از سطح دریاچه‌ ها و جریان‌ های آهسته آب حرکت می‌ کنند، دقیقاً مانند چیزی که دانشمندان با Neusbot توانسته ‌اند به آن دست یابند که می ‌تواند روی آب حرکت کند.»

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

در حالی که پیش از این دانشمندان ربات هایی ایجاد کرده‌ اند که در پاسخ به نور خم می ‌شوند، اما نتوانسته‌ اند نوسان مکانیکی قابل تنظیمی را در آنها ایجاد کنند در حالی که Neusbot قادر به ایجاد این نوع نوسان و حرکت است. این نوع حرکت کلید کنترل ربات و به کار انداختن آن در مکان و زمان لازم است.

لی در این رابطه توضیح داد: روش های زیادی برای دستیابی به این حرکت قابل کنترل با استفاده از نور وجود ندارد. ما این مشکل را با یک غشاء سه لایه که مانند یک موتور بخار رفتار می کند، حل کردیم.

به گزارش سیناپرس، بخار حاصل از آب جوش، حرکت قطارهای اولیه را تامین می کرد. این یک اصل مشابه است که نیروی Neusbot را تامین می کند. لایه میانی غشاء متخلخل است و آب و همچنین اکسید آهن و نانومیله ‌های مس را در خود نگه می ‌دارد. نانومیله‌ ها انرژی نور را به گرما تبدیل کرده، آب را تبخیر کرده و حرکت پالسی را در سطح آب نیرو می ‌دهند.

به گزارش خبرگزاری sinapress،لایه زیرین Neusbot آبگریز است، بنابراین حتی اگر یک موج اقیانوس بر غشاء غلبه کند، دوباره به سطح شناور می شود.

“سبزرسانه” پایگاه خبری در حوزه توسعه پایدار ، محیط زیست و انرژی ‌های تجدیدپذیر

علاوه بر این، نانومواد موجود در روبات های فوق می توانند غلظت نمک بالا را بدون آسیب تحمل کنند.

لی و یادونگ یین (Yadong Yin) استاد شیمی دانشگاه کالیفرنیا در ساخت روبات از مواد نانو تخصص دارند. آنها جهت Neusbot را با تغییر زاویه منبع نور آن کنترل کردند. این ربات تنها با انرژی خورشیدی به جلو حرکت می کند. با یک منبع نور اضافی، آنها می توانند محل شنا و تمیز کردن Neusbot را کنترل کنند.

نسخه فعلی Neusbot تنها دارای سه لایه است. به گزارش سیناپرس، تیم تحقیقاتی می‌ خواهد نسخه‌های بعدی را با لایه چهارمی که می ‌تواند روغن را جذب کند، یا لایه ‌ای که مواد شیمیایی دیگر را جذب می ‌کند، آزمایش کند.

لی گفت: به طور معمول، کشتی ها به محل نشت نفت فرستاده می شوند تا محل را تمیز کنند در حالی که Neusbot می تواند این کار را مانند جاروبرقی روباتی، اما روی سطح آب انجام دهد. در ضمن ما می‌ خواهیم نشان دهیم این روبات‌ ها می‌ توانند کارهای زیادی را انجام دهند که نسخه‌ های قبلی نتوانسته ‌اند انجام دهند.
این دانشمندان همچنین می خواهند سعی کنند حالت نوسان این روبات را با دقت بیشتری کنترل کنند و به آن توانایی حرکت حتی پیچیده تر بدهند.
شرح کامل این پژوهش با همه جزئیات فنی آن در آخرین شماره مجله تخصصی علم رباتیک (Science Robotics) منتشر شده است. 

منبع: سینا

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا