فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

چه زمانی هوش مصنوعی می‌تواند بهتر از مشاغل انسانی عمل کند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

انتظارات در زمینه هوش مصنوعی، به ویژه آن‌هایی که مربوط به مشاغل انسانی است، جسورانه‌ترین پیش بینی‌ها محسوب می‌شود.

هوش مصنوعی همچنان سوالات و حدس و گمان‌های گسترده‌ای را برمی انگیزد و برخی حتی تا آنجا پیش رفته اند که می‌گویند ممکن است از انسان‌ها بهتر عمل کند، اما تاریخ مملو از پیش بینی‌هایی است که تا این لحظه محقق نشده است.

انتظارات در زمینه هوش مصنوعی، به ویژه آن‌هایی که مربوط به مشاغل انسانی است، جسورانه‌ترین پیش بینی‌ها محسوب شده واغلب از آن به عنوان هوش عمومی مصنوعی یا AGI یاد می‌شود.

برنامه‌ای که از مدل زبانی و ChatGPT پشتیبانی می‌کند توسط OpenAI در سال ۲۰۲۲ توسعه داده شد و در آزمون Unified Lawyers امتیاز ۲۱۳ از ۴۰۰ را دریافت کرد، این آزمونی است که وکلا باید برای وکالت در آن قبول شوند. این امتیاز ۱۰ درصد بیشتر از نمره مکتسبه شرکت کنندگان انسانی بود.

 این برنامه به نام GPT-۴ که چند ماه بعد توسعه یافت، ۲۹۸ امتیاز کسب کرد که آن را در بین ۱۰ درصد بهترین متقاضیان انسانی قرار داد.

رهبران کسب و کار در مورد هوش مصنوعی چه فکر می‌کنند؟

دیدگاه‌های لگ، بنیانگذار DeepMind، در میان رهبران شرکت‌هایی که در حال حاضر برای ساخت قوی‌ترین سیستم‌های هوش مصنوعی کار می‌کنند، رایج‌تر است.

در ماه آگوست، داریو آمودی، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Anthropic، گفت که انتظار دارد هوش مصنوعی «در سطح انسانی» ظرف دو تا سه سال آینده توسعه یابد.

سام آلتمن، مدیر عامل OpenAI، نیز اظهار داشت که هوش مصنوعی عمومی می‌تواند تا چهار پنج سال آینده محقق شود.

در مقابل، یک نظرسنجی تازه نشان داده است که اکثر کارشناسان هوش مصنوعی که در پاسخ به سؤالی درباره اینکه چه زمانی فکر می‌کنند هوش مصنوعی قادر به انجام هر کاری بهتر از کارکنان انسانی و با هزینه کمتر باشد، خوش‌بین نبودند. 

انقراض انسان

لگ، مانند بسیاری دیگر از پیشگامان هوش مصنوعی، هشدار داد که سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی در آینده می‌توانند باعث «انقراض انسان» شوند.

حتی برای کسانی که کمتر نگران این سناریو‌ها هستند، برخی هشدار می‌دهند که یک سیستم هوش مصنوعی که می‌تواند در هر کاری جایگزین انسان شود، ممکن است جایگزین تمام نیروی انسانی شود.

 بسیاری از کارگران شرکت‌هایی که بزرگترین و قدرتمندترین مدل‌های هوش مصنوعی را می‌سازند، معتقدند که ورود هوش مصنوعی به دنیای کسب و کار قریب‌الوقوع است.

 بسیاری از محققان یک رابطه بسیار واضح و قابل پیش بینی را بین میزان توان محاسباتی که به عنوان “محاسبات” نیز شناخته می‌شود، برای آموزش یک مدل هوش مصنوعی و میزان موفقیت آن در انجام یک کار خاص مشاهده کرده اند.

در این راستا، سیستم‌های هوش مصنوعی که ربات‌های چت مانند ChatGPT را تقویت می‌کنند، حاوی قوانین اندازه‌گیری هستند که می‌توانند پیش‌بینی کنند که برنامه چقدر قادر به پیش‌بینی کلمه گمشده در یک جمله است.

سام آلتمن، مدیر عامل شرکت آمریکایی OpenAI، می‌گوید که او در سال ۲۰۱۹ متوجه شد که هوش مصنوعی عمومی ممکن است خیلی زودتر از آن چیزی که بیشتر مردم فکر می‌کنند محقق شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران از روزنامه تایمز

  • چه زمانی هوش مصنوعی می‌تواند بهتر از مشاغل انسانی عمل کند؟
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا