گزارشهوش مصنوعی

محدودیت هوش مصنوعی؛ کارهایی که این فناوری نمی‌تواند انجام دهد!

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در حال حاضر، روز به روز بر لیست توانایی‌های هوش مصنوعی اضافه می‌شود که برخی از آنها حس تعجب و تا حدودی ترس را در انسان‌ها بر می‌انگیزد. با این حال همچنان قابلیت‌هایی وجود دارد که توانایی هوش مصنوعی در آنها محدودیت دارد. در این مقاله، قصد داریم به برخی از آنها اشاره کنیم.

ایده ایجاد فناوری شبیه انسان پس از جنگ جهانی دوم، زمانی که دانشمندان کشف کردند که ماشین‌ها چیزی بیش از سیستم‌های محاسباتی هستند، ظهور کرد. آنها دریافتند که ماشین‌ها می‌توانند وظایفی مانند انسان انجام دهند و آینده‌ای را پیش‌بینی کردند که در آن فناوری و انسان دست به دست هم دهند. اگرچه ایدئولوژی آنها شجاعانه بود، اما راه را برای رباتیک مدرن هموار کرد.

محدودیت‌ هوش مصنوعی در پاسخگویی به سؤالات معماگونه

یکی از توانایی‌های هوش مصنوعی، حل مشکلات و ارائه پاسخ‌های مبتنی بر داده‌ها است. سیستم‌های هوشمند با قابلیت پردازش کلان‌داده‌ها، به راحتی می‌توانند در لحظه مسائل را حل کنند بطوریکه انسان‌ها ممکن است روزها و یا ماه‌ها زمان لازم داشته باشند برای یافتن راه‌حل آن مسأله خاص.

با این حال، به عنوان یکی از انواع محدودیت هوش مصنوعی می‌توان به حل مسائل معماگونه اشاره کرد. به طور کلی، ایجاد توانایی حل مسائل پیچیده با یک الگوریتم به عنوان مسئله دهم هیلبرت شناخته می شود. در سال ۱۹۸۲، یک ریاضیدان روسی ثابت کرد که هیچ راه کلی برای حل مسائل معماگونه وجود ندارد.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

انتظار تصمیم‌گیری اخلاقی از هوش مصنوعی نداشته باشید

مردم عادت دارند تصمیمات اخلاقی آنی را بر اساس تحلیل سریع خود از محیط، موقعیت و همچنین وجدان و اصول اخلاقی خود اتخاذ کنند. با این حال، ماشین‌ها نمی‌توانند این کار را انجام دهند. هوش مصنوعی بر اساس قوانینی که با آن هدایت می‌شود، تصمیم می‌گیرد. اگرچه ماشین‌ها می‌توانند کاملاً از قانون پیروی کنند ولی هیچ اطمینانی وجود ندارد که اخلاقی باشد.

محدودیت هوش مصنوعی در اختراع

از نظر علمی، جامعه بشری از طریق یک تکامل آهسته از میمون به انسان تبدیل شد. در راه تبدیل شدن به آنچه امروز هستیم، بر اساس نیازهایمان چیزهای زیادی اختراع کردیم. اگرچه ماشین‌ها برای تقلید از انسان ساخته شده‌اند، اما نمی‌توانند چیزی را از اراده خود اختراع کنند. به بیان دیگر، محدودیت‌های گسترده‌ای در زمینه خلاقیت هوش مصنوعی در رفع نیازهای جدید و تعریف نشده وجود دارد.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

یادگیری هوش مصنوعی از تجربه

همانطور که پیش از این اشاره شد، انسان‌ها در حین رشد چیزهایی را آموختند و اختراع کردند. اما هوش مصنوعی متفاوت است. ماشین‌ها از طریق آموزش با داده‌ها، فرایند یادگیری را انجام می‌دهند که این امر به نوعی محدودیت هوش مصنوعی در یادگیری از تجربه را نشان می‌دهد. البته لازم به ذکر است که امروزه متخصصان هوش مصنوعی بر رفع این محدودیت بسیار متمرکز شده و به دنبال طراحی سیستم‌هایی هستند که بتوانند به طور خودکار از تجربیات خود بیاموزند که تا حدودی هم در این زمینه پیشرفت داشته‌اند. مدل‌ها و روش‌هایی چون شبکه‌های مولد تخاصمی (GAN) و یادگیری تقویتی نمودی از این موارد هستند.

طراحی و توسعه نرم‌افزار توسط هوش مصنوعی!

نوشتن نرم افزار، مستلزم درک عمیق دنیای واقعی و توانایی تبدیل آن پیچیدگی‌ها به قوانین است. با وجود پیشرفت و قدرت محاسباتی بیشتر، در حال حاضر هوش مصنوعی توانایی درک و نوشتن نرم افزار را ندارد.

بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری نمود که محدودیت هوش مصنوعی در زمینه درک احساسات و عواطف، مدیریت و حل موقعیت‌های تعریف نشده و خلاقیت در توسعه و طراحی سیستم‌های جدید همچنان برجسته هستند که برای رفع آنها و یا دستیابی به هوش انسانی لازم است تلاش‌های فراوانی صورت گیرد.

منبع: هوشیو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا