حمل و نقل هوشمند

مجهز شدن ۶۷۵ تاکسی بی‌سیم قم به سیستم پرداخت الکترونیکی QR

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم گفت: هدف‌گذاری برای سال جاری آن بوده که ۶۷۵ تاکسی بی‌سیم در قم سیستم پرداخت الکترونیکی QR مجهز کنیم و سپس به سراغ تاکسی‌های خطی و گردشی برویم.

کوروش محمدحسینی با بیان اینکه نصب تجهیزات QR بر روی تاکسی‌ها در حوزه پرداخت شهروندی در قم آغازشده است، اظهار داشت: پروژه قم کارت دارای دو قسمت آفلاین و آنلاین بوده که قسمت آفلاین حوزه پرداختی با کارت شامل کارت اتوبوس و کارت بلیط است و حوزه آنلاین نیز شامل کیف پول شهروندی بوده و قابلیت شارژ برای مصارف مختلف را دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم افزود: در چند روز اخیر نصب تجهیزات QR بر روی تاکسی‌ها در حوزه پرداخت شهروندی در قم آغازشده است، QR پروژه هزینه‌ای پیرامون انجام زیرساخت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری است.

محمدحسینی با بیان اینکه این پروژه با قابلیت‌ها و اهداف مختلف در قم تداوم دارد، ابراز کرد: یکی از مصارف  QR، پرداخت کرایه تاکسی است، یعنی در ابتدا زیرساخت QR فراهم می‌شود و سپس شهروند می‌تواند از زیرساخت مصرف و پرداخت استفاده نماید.

وی ادامه داد: حوزه پرداخت آنلاین نیاز به کد ملی شهروندان دارد که در ابتدا به‌صورت خودکار انجام می‌شود و به‌محض اینکه نخستین شارژ روی حساب شهروند انجام شد، یک حساب کیف پول به‌طور اتوماتیک ایجاد خواهد شد که مصارف متنوعی دارد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم خاطرنشان کرد: در نرم‌افزارهای قم کارت امکان استفاده از نرم‌افزار آنلاین کیف پول فراهم‌شده است که نکته حائر اهمیت اینکه قابلیتQR در تهران و شهرهای دیگر نیز اتفاق افتاده است، دراین‌باره شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشن قمیار از این خدمات بهره‌مند شوند، همچنین طراحی این سیستم بر عهده بخش خصوصی بوده و سیستم تولید و صدور QR بر عهده شهرداری است.

محمدحسینی اظهار داشت: شهروندان از طریق اپلیکیشن قمیار، می‌توانند کیف پول را شارژ کنند، همچنین شرکت‌های دیگر نیز قادر به پذیرش شرایط و استفاده از این فرآیند هستند.

وی گفت: از دی‌ماه سال گذشته در قم به‌صورت آزمایشی و پایلوت با تاکسی بی‌سیم، روند را آغاز کردیم و در ابتدای امر۶۰ تاکسی خطی و گردشی از این قابلیت پرداخت برخوردار شدند، همچنین در سال جاری نیز ۱۴۰ تاکسی بی‌سیم مجهز به سیستم پرداخت شد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری قم تصریح کرد: هدف‌گذاری برای سال جاری آن است که ۶۷۵ تاکسی بی‌سیم در قم را به این سیستم مجهز کنیم و سپس به سراغ تاکسی‌های خطی و گردشی برویم.

منبع: ایلنا

محتوی دیگر از هوشمندسازی حمل و نقل شهری در اقتصاد الکترونیکی:

تاکسی‌های آنلاین برقی می‌شوند
اپلیکیشن‌های تاکسی یاب آمریکایی بین مسافران تبعیض قائل می‌شوند
با همکاری به پرداخت ملت و تاکسیرانی اصفهان؛پرداخت کرایه تاکسی در اصفهان با اپلیکیشین اصکیف
تاکسی‌های هوشمند شرکت تسلا تا پایان ۲۰۲۰ آماده می‌شوند

محتوی دیگر از کاربرد کدهای QR در اقتصاد الکترونیکی:

شیوع ویروس کرونا در افزایش پرداخت با کدهای QR تاثیر چندانی نداشت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

‫۴ دیدگاه ها

  1. بازتاب: با همکاری به پرداخت ملت و تاکسیرانی اصفهان؛پرداخت کرایه تاکسی در اصفهان با اپلیکیشین اصکیف - پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی
  2. بازتاب: تاکسی‌های آنلاین برقی می‌شوند - پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا