پیشنهاد سردبیر

رقابتی در میدان پرداخت الکترونیک؛ از اسکن QR کد تا گزینه فروش سهام عدالت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

در روزهایی که اینترنت جزو جدایی ناپذیر زندگی افراد شده اپلیکیشن‌های مالی بنا به صرفه‌جویی در زمان و آسایشی که با خود به همراه دارد مورد اقبال کاربران زیادی قرار گرفته است. اما در دنیای پر از رقابت این اپلیکیشن‌ها کدام یک گزینه بهتری برای انتخابند؟

مژده باقری؛ بازار

در دنیایی که اینترنت تبدیل به بزرگترین بخش آن شده؛ مزیت‌هایی چون صرفه‌جویی در زمان باعث شده اپلیکیشن‌ها، خصوصا آنهایی که بار بزرگ مدیریت در زمان را با خود به همراه دارند بیشتر مورد اقبال قرار گیرند.

در دنیای امروز که بخش بزرگی از روزمرگی‌های ما را اپلیکیشن‌ها در بر گرفته‌اند، اپ‌های مالی، بانکی و پرداخت الکترونیک، اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند و به واسطه ارتباط مستقیمی که با دارایی افراد دارد حساسیت بیشتری را نیز در انتخاب می‌طلبد. اپ‌هالی مالی از یک سو با بانک‌ها در ارتباطند و در سوی دیگر این ارتباط کاربران قرار دارند.

با استفاده از این اپلیکیشن‌ها می‌توانید کارهای بانکی و پرداخت‌های روزمره خود را به راحتی انجام دهید و به جای اتلاف زمان در بانک و خودپردازها به راحتی کارهایی چون خدمات انتقال وجه، خرید شارژ و بسته اینترنت، استعلام و پرداخت قبوض مختلف، دریافت تراکنش‌ها، اعلام موجودی، پرداخت خلافی خودرو، و … را با این اپیلیکیشن‌ها به سرانجام برسانید.

اما این روزها که تعداد این اپلیکیشن‌ها بالا رفته و میدان رقبابت میان آنها هر روز تنگ‌تر می‌شود، کدام یک گزینه بهتری برای انتخاب هستند؟  اگر در انتخاب یکی از این اپلیکیشن‌ها تردید دارید ما کار را برای شما راحت‌تر کرده و سعی کردیم با معرفی اپلیکیشن‌هایی که طرفداران بیشتری دارند و بررسی برخی معایت آنها گزینه‌های نهایی شما را برای انتخاب کمتر کنیم.

آپ؛ و تجربه‌ی بالای ده سال

اپلیکشن آپ جزو اولین  نرم‌افزارهای خوزه پرداخت است که از سال ۱۳۸۸ استارت فعالیت خود را زده است. در روزهایی که ابتدا وارد بازار شد کاربران با اجرای کد دستوری خاصی می‌توانستند از خدماتش بهره‌مند شوند.

اما در ادامه با طراحی اپلیکیشن مسیر سهل‌تری پیش روی کاربران گشود.

امکانات اپ متفاوتند و خدماتی چون انتقال وجه از طریق کارت به کارت، خرید شارژ، خرید بسته‌های اینترنتی (بسته‌های اینترنت همراه اول، ایرانسل، رایتل و اپراتورهای اینترنت خانگی)، پرداخت قبض (پرداخت قبض تلفن همراه، پرداخت قبض برق، آب، گاز) و سایر قبض‌های خدماتی (جریمه خودرو، شهرداری و …) و نیکوکاری در آن قرار دارند. این اپلیکیشن خدماتی چون مشاروه آنلاین، خرید بلیت قطار، کیف پول اسنپ، ثبت اسناد و مدارک، خدمات بیمه و قوه قضایه را هم ارائه می‌دهد و به قول معروف با یک اپ در گوشی خود می‌توانید کارهای متفاوتی را سرو سامان دهید.

اما شاید مهم‌ترین مزیت این اپ در این است که کاربر می‌تواند به مبدا ۳۳ بانک و موسسه مالی کارت به کارت داشته باشد. به اعتقاد بسیاری دو مورد می‌تواند نقاط ضعف این اپلیکیشن باشد. یکی مشکلاتی در وارد کردن اطلاعات کارت‌های مبدا، و دیگری کند بودن سرعت اپلیکیشن. شاید اپ با تمام معروفیتی که دارد بهتر باشد هر چه سریع‌تر در رفع این مشکلات جزویی وارد عمل شود و میدان رقابت را قوی‌تر ادامه دهد.

تاپ و پرداخت با استفاده از کد QR

اپلیکیشن تاپ یکی دیگر از اپلیکیشن‌های پرداخت الکترونیک است که امکاناتی از قبیل کارت به کارت (از مبدا ۲۷ بانک و موسسه مالی)، پرداخت قبض موبایل و سایر قبوض خدماتی (از جمله جریمه راهنمایی و رانندگی)، شارژ سیم‌کارت تلفن همراه، شارژ بسته‌های اینترنتی، خدمات بیمه، صدور انواع بیمه نامه، خرید بلیط قطار شهری، اتوبوس و هواپیما  را برای کاربران خود تدارک دیده است.

یکی از مزیت‌های این اپلیکیشن؛ پرداخت با استفاده از کد QR است و محدودیت انتقال وجه از مبدا برخی بانک‌های کشور یکی از معایب این اپلیکیشن است.   به اعتقاد بسیاری تاپ دو ضعف دارد. یکی از آنها به عدم وجود توضیحات و آموزش های کافی برای کار با برنامه برمی‌گردد و دیگری به رابط کاربری ضعیف این اپلیکیشن. شاید تاپ باید در این زمینه تلاش بیشتری به کار ببندد تا نتیجه بهتری به دست آورد.

هفت هشتاد و پیش‌بینی مسابقات ورزشی تلویزیون

هفت هشتاد حاصل کار شرکتی به نام تهران اینترنت است که از سال ۷۸ با فروش  کارت‌های اینترنتی برای دیال آپ فعالیت خود را استارت زده و در ادامه با ورود به حوزه‌های فروش شارژ موبایل، اینترنت، کارت‌های تلفن بین‌ المللی به کارش ادامه داده است.

اپلیکیشن هفت هشتاد خدماتی از قبیل کارت به کارت، خرید شارژ سیم کارت (حتی به صورت آفلاین) و بسته های اینترنت، استعلام میان دوره و پرداخت تمام قبوض با استفاده از اسکن شناسه، شارژ ADSL، خرید بلیط قطار و اتوبوس، پرداخت جریمه خودرو، گزارش دهی تراکنش‌های انجام شده، پیش‌بینی مسابقات ورزشی، و… را به کاربران خود ارائه می‌دهد. دو نقطه ضعفی که در این اپلیکیشن نمود بیشتری دارد به دو گزینه عدم وجود بخش مربوط به بیمه و بخش های مرتبط با آن نسبت به اپلیکیشن های مشابه و کم بودن تعداد بانک های پشتیبانی شده مبدا برای انتقال وجه به صورت کارت به کارت بازمی‌گردد.

همراه کارت و قابلیت چاپ رسید تراکنش

همراه کارت سال ۹۳ فعالیت خود را شروع کرد و تا به امروز امکاناتی چون خرید شارژ انواع سیم‌کارت‌های اعتباری (شارژ رایتل، همراه اول، ایرانسل و شاتل موبایل) و همچنین خرید بسته اینترنت (بسته‌های اینترنت همراه اول، ایرانسل و …)، دریافت موجودی حساب، استعلام و پرداخت قبض موبایل و سایر قبوض خدماتی (مثلا پرداخت قبض برق، قبض گاز، قبض آب و …)، گزارش اعتبار بانکی، نیکوکاری و همچنین استعلام و پرداخت خلافی خودرو با استفاده را برای کاربران مهیا کرده است. شاید یکی از امکانات قابل توجه این اپلیکیشن در این باشد که پس از هر تراکنشی کاربر می‌تواند رسید تراکنش  را به صورت تصویری، نوشتاری دریافت کرده و حتی آنها را چاپ کند.

گزینه امکان وارد کردن اطلاعات کارت مبدا از طریق اسکن کارت بانکی با دوربین موبایل و بدون نیاز به ورودی دستی اطلاعات  نیز یکی دیگر از مواردی است کهه همراه کارت برای کاربران تدارک دیده است.

این اپلیکیشن یک کیف پول نیز برای کاربران دارک دیده تا با شارژ کردن آن کار برای کاربران راحت شود. اما ظاهرا این گزینه بیشتر تبدیل به نقطه ضعف این اپلیکیشن شده و برای استفاده از خدمات دریافت پول، باید فرد مقابل هم همراه کارت داشته باشد و بدون ثبت‌کردن کارت بانکی انجام تراکنش امکان پذیر نیست.

ایوا و فروش سهام عدالت

از تولد ایوا حدود ۴ سال می‌گذرد و حاصل کار شرکت پرداخت الکترونیک سداد است و به صورت مستقیم به درگاه سداد متصل است.

در ایوا انجام فعالیت‌هایی مانند کارت به کارت از ۲۹ بانک به تمام بانک های عضو شتاب، خرید شارژ سیم کارت و بسته اینترنت از همه اپراتورها، پرداخت قبوض، استعلام و پرداخت خلافی خودرو، پرداخت عوارض خروج، استعلام موجودی کارت بانکی، خرید بلیط اتوبوس، خرید بیمه‌نامه و فروش سهام عدالت برای کاربران تدارک دیده شده است. به اعتقاد کارشناسان؛ دو مورد ازمعایت بارز ایوا به محدود بودن بخش بیمه به بیمه نامه شخص ثالث و مسافرتی و فراهم نبودن امکان انتخاب شناسه دلخواه باز می‌گردد.

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا