رباتیکسلامت و پزشکی هوشمند

ربات جراحی از راه دور سینا در اندونزی به بهره‌برداری رسید

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

ربات جراحی از راه دور سینا با حضور معاون علمی و فناوری و دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، در بیمارستانی در اندونزی راه‌اندازی شد.

در پی سفر هیئت ایرانی به اندونزی که با حضور معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری و اقتصاد دانش بنیان سلامت انجام شد، سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا (برگرفته از نام حکیم ابوعلی سینا) به بهره‌برداری رسید.

به گفته «علیرضا میرباقری» مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولیدکننده سامانه جراحی رباتیک از راه دور سینا، ۱۸ سال برای طراحی و ساخت آن زمان صرف شده است.

این سیستم جراحی رباتیک قادر است جراحی‌های قفسه سینه و حفره شکمی را با دقت بالا انجام دهد و از روش‌های کمتر تهاجمی با کاهش خونریزی، زمان بهبودی سریع‌تر و دوران نقاهت کوتاه‌تر برای بهبود بیماران بهره می‌گیرد. علاوه بر این، با استفاده از این سامانه جراح دیگر نیازی به پوشیدن لباس استریل در طول عمل ندارد و می‌تواند از خارج از اتاق عمل بدون قرار گرفتن در معرض گازهای بیهوشی یا عفونت‌های خطرناک بیمارستانی، جراحی خود را انجام دهد.

فناوری هوشمندFanahoosh” آخرین به روزترین محتوی فناوری در سلامت و پزشکی

این سیستم از دو جزء اصلی تشکیل شده است؛ اولین جزء آن یک کنسول کنترل فرایند جراحی است که جراح می‌تواند برای ارسال دستورات به‌منظور کنترل حرکات ربات‌ها به آن دسترسی داشته باشد. کنسول، دستورات ورودی را از دستان جراح و دستورات کنترلی را از انگشتان و پاهای جراح دریافت می‌کند و تصویربرداری بلادرنگ از محل جراحی در اختیار جراح قرار می‌دهد.

جزء دوم، مجموعه‌ای از ربات‌های جراحی، تصویربرداری و تخت بیمار را شامل می‌شود که حرکات دریافتی از کنسول جراحی را در زمان واقعی بر روی بدن بیمار و محل جراحی اعمال می‌کند. ارتباط میان دو بخش به صورت محلی یا از راه دور از طریق اینترنت امکان‌پذیر است و این مزیت به جراحان این امکان را می‌دهد تا از شهری به شهر دیگر عمل جراحی را انجام دهند.

این سیستم چندین مزیت داراست، ازجمله افزایش دقت عملکرد جراح و توانایی تقویت حرکت دستان جراح با مکانیسم مقیاس‌گذاری حرکت دستان، به حداقل رساندن لرزش‌های ناشی از حرکات دست جراح، امکان دور ماندن جراح از عوامل بیماری زا و عفونت‌های بیمارستانی اتاق عمل، ایجاد شرایط کار ارگونومیک برای جراح و در نتیجه، کاهش خستگی در زمان انجام عمل‌های طولانی. علاوه‌بر‌این، این سیستم جراحان را قادر می‌سازد تا بدون نیاز به ورود دست به داخل شکم بیمار، جراحی‌های پیچیده را انجام دهند و در نتیجه خطر آسیب به بیمار را کاهش می‌دهد. استفاده از ابزارهای انعطاف‌پذیر باعث افزایش بیشتر عملکرد و کارایی سیستم گردیده است.

ربات سینا مدل رقیب ربات جراحی داوینچی آمریکایی است و در اداره ثبت اختراع ایالات‌متحده به تأیید و ثبت رسیده است.

شایان ذکر است، این ربات‌ها در دو بیمارستان مطرح اندونزی در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ و با فاصله ۵۰۰ کیلومتری نصب شدند.

قرارداد صادرات این ربات‌های جراح ساخت متخصصان ایرانی به اندونزی در پی ملاقات مجازی میان سورنا ستاری معاون وقت علمی و فناوری رئیس جمهوری و «بودی گونادی سادیکین» وزیر بهداشت این کشور، در تابستان ۱۴۰۰ به امضا رسید. به‎عنوان بخشی از این همکاری، دو مرکز مهارتی پیشرفته برای جراحی رباتیک از راه دور در شهرهای «بندونگ» و «جوکجاکارتا» ایجاد خواهد شد. علاوه‌بر‌این، ۸۰ پزشک از اندونزی برای کار با این ربات‌ها آموزش خواهند دید.

قطر پنج میلی‌متری ربات سینا در مقابل قطر ۱۰ میلی‌متری ربات آمریکایی، دسترسی به تجهیزات یکبار مصرف با هزینه کمتر و سیستم یکپارچه ربات با تخت جراحی از جمله مزیت‌هایی است که در نمونه‌های قبلی ربات داوینچی وجود نداشت.

منبع: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری

   ” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا