رباتیکصنعت هوشمندفناوری و کسب‌وکار

ربات انسان‌نمای «ققنوس» وظایف مختلفی را در محیط کاری بر‌عهده می‌گیرد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

استارتاپ کانادایی Sanctuary AI در تلاش است با عرضه ربات انسان‌نمای نسل ششمی ققنوس خود، گامی بزرگ در راه دستیابی به ربات‌های چندمنظوره بردارد.

همکاری انسان‌ها و ربات‌ها پدیده جدیدی نیست و بیش از یک دهه است که فناوری رباتیک، جای خود را در خط تولید واحدهای صنعتی باز کرده است. اما یکی از چالش‌های این حوزه که تا به امروز نیز پابرجا مانده، محدود بودن قابلیت ربات‌ها به انجام تنها یک وظیفه خاص است. حال اما استارتاپ Sanctuary AI با طراحی یک ربات چندمنظوره، توانسته وظایف مختلفی را به آن محول کند.

ربات‌ها در شرکت‌‌های بزرگ صنعتی و فناوری مانند جنرال موتورز به جزو جدایی‌ناپذیر از خط تولید تبدیل شده‌اند و از اتصال قطعات و جوشکاری گرفته تا رنگ‌آمیزی خودروها را بر عهده دارند. این بازوهای مکانیکی قادرند تا در طول یک زمان مشخص، یک فعالیت واحد را به دفعات و با دقتی بسیار زیاد انجام دهند؛ اما اگر به این ربات‌ها، فعالیتی غیر از آنچه که به‌منظور آن برنامه‌ریزی شده‌اند بسپارید، به‌طورقطع از انجام آن باز می‌مانند. این به آن معناست که صاحبان مشاغل مجبورند برای خودکارسازی خط طولید خود، از چندین مدل مختلف از ربات‌های گران‌قیمت استفاده کنند.

فناوری هوشمندFanahoosh” آخرین به روزترین محتوی در رباتیک

اما در مقابل، ربات‌های همه‌منظوره قرار دارند که می‌توانند وظایف مختلفی را برعهده بگیرند و به کارفرمایان اجازه می‌دهند که با بهره‌گیری از تنها یک ربات، به اتوماسیون بخش‌های مختلفی از خط تولید خود بپردازند. اما ربات‌های همه‌منظوره به همان اندازه که جذاب و کاربردی هستند، روند ساخت دشوار و پیچیده‌ای را هم طی می‌کنند و تولید آنها به‌مراتب سخت‌تر از ربات‌هایی است که یک وظیفه بخصوص را بارهاوبارها تکرار می‌کنند.

استارتاپ کانادایی Sanctuary AI در تلاش است تا بر چالش‌های پیش روی ربات‌های چندمنظوره غلبه کند و با عرضه ربات انسان‌نمای نسل ششمی خود، گامی بزرگ در راه دستیابی به ربات‌های چندمنظوره برداشت. «ققنوس»، نامی است که این استارتاپ برای ربات هوشمند و همه‌منظوره انسان‌نمای خود در نظر گرفته است. جوردی رز، یکی از بنیان‌گذاران Sanctuary AI اعلام کرد: ما ققنوس را به شکلی طراحی کردیم که غنی‌ترین ربات انسان‌نما از نظر حسگر و توانایی فیزیکی لقب بگیرد و این موضوع، ققنوس را قادر می‌سازد تا مجموعه‌ای گسترده از فعالیت‌ها را به انجام برساند.

ربات انسان‌نمای ققنوس

این ربات ۱۵۵ پوندی، قادر است تا وزنی معادل ۵۵ پوند را با خود حمل کند. همچنین، دستان انسان‌نمایی که تا ۲۰ درجه آزادی چرخش دارند و به حسگرهای لمسی مجهز است، این اجازه را به ققنوس می‌دهد که فعالیت‌هایی که به‌دقت و مهارت بالا نیاز دارند را نیز به‌درستی تکمیل کند. علاوه بر این، هوش مصنوعی اختصاصی ربات انسان‌نمای ققنوس به نام کربن، هوشی شبیه به انسان را در اختیار این ربات قرار می‌دهد و با یادگیری و تکمیل وظایف جدید، درست همانند مغز ربات عمل می‌کند.

Sanctuary برای آزمایش ربات خود، نسخه نسل پنجم ققنوس را در یک فروشگاه خرده‌فروشی در نزدیکی دفتر مرکزی خود بکار گرفت و این ربات موفق شد در طول یک هفته کاری خود، بیش از ۴۰ درصد کارهای یک کارمند عادی را انجام دهد. هدف این استارتاپ این است که به رباتی دست پیدا کنند که بدون نیاز به نظارت، بتواند با آموزش‌دیدن، فعالیت‌های مختلفی را تکمیل کند.

تیم بازاریابی Sanctuary در نظر دارد که به دلیل قیمت بالای ربات انسان‌نمای ققنوس، این ربات را به‌صورت ساعتی در اختیار کسب‌وکارها قرار دهد و بر اساس سختی و پیچیدگی کار، قیمت آن را تعیین کند.

منبع: هوشیو

  • ربات انسان‌نمای «ققنوس» وظایف مختلفی را در محیط کاری بر‌عهده می‌گیرد

   ” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا