رباتیکسلامت و پزشکی هوشمند

ربات اسکلت بیرونی اختراعی که راه رفتن “معلولین قطع نخاعی” را ممکن می‌کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

یک شرکت دانش‌بنیان، ربات اسکلت بیرونی ساخته است که کاربرد این ربات، راه بردن معلولین قطع نخاعی کامل است که معلولان قطع نخاعیِ کامل، این ربات را پوشیده و با این ربات راه می‌روند.

سهند حسین‌پور؛ مدیر توسعه فناوری شرکت دانش‌بنیان “پویندگان دانش سیستم‌های توان‌افزای پاسارگاد” (پداسیس)  اظهار کرد:‌ محصول تولیدی ما یک ربات اسکلت بیرونی است. این محصول نخستین بار در سال ۲۰۱۴ توسط رژیم جعلی صهیونیستی ساخته شد که با تلاش متخصصان این شرکت دانش‌بنیان، این ربات را بومی‌سازی کردیم.

حسین‌پور تصریح کرد: مسئله بسیار مهم این است که این ربات به هیچ عنوان مهندسی معکوس نشده است بلکه کاملاً به دست متخصصان این شرکت دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است. کاربرد این ربات، راه بردن معلولین قطع نخاعی کامل است. معلولان قطع نخاعیِ کامل، این ربات را می‌پوشند و با این ربات راه می‌روند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

این فعال دانش‌بنیان گفت: جانبازان قطع نخاعی نیز قادر به استفاده از این ربات هستند و حتی چندین نفر از مدافعان حرم نیز از این ربات استفاده کرده و با آن حرکت کردند که بازخورد بسیار مثبتی نیز داشته است.

وی خاطرنشان کرد:‌ این ربات در سال ۱۴۰۱ نمونه شخصی آن رونمایی شده است و امروز تمرکز ما بر روی بازار داخلی است، بنابراین اگر در بازار داخلی موفق باشیم بر روی تجاری‌سازی محصولات نیز کار خواهیم کرد. ما تنها سازنده این ربات در ایران و خاورمیانه هستیم. قیمت صادراتی این محصول نیز بسیار رقابتی است؛ به عنوان مثال قیمت ربات خارجی کمترین آن ۱۰۴ هزار دلار است که قیمت ربات ما یک‌پنجم ربات‌های خارجی است.

علاوه بر توان‌یابان، آزمایشگاه‌های علوم اعصاب، توانبخشی،‌ کاردرمانی و همچنین مراکز تحقیقاتی و پژوهشی نیز می‌توانند از این ربات استفاده کنند. این شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از خلاقیت مهندسان جوان و تجربه متخصصین کشور، نخستین ربات اسکلت بیرونی پایین‌تنه در خاورمیانه را از سال ۱۳۹۵ تولید و با نام تجاری “اکسوپد” به بازار عرضه کرده است. هم‌اکنون نسخه شخصی اکسوپد برای استفاده توان‌یابان به عنوان یک تجهیز کمک حرکتی در اختیار عموم قرار گرفته است.

منبع: تسنیم

محتوی بیشتر از سلامتی و پزشکی هوشمند:

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا