بلاک‌چیندوقلو دیجیتال

دوقلوی دیجیتال (digital twin) و بلاکچین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
امیرمحمد شریفی

فناوری دوقلوی دیجیتال می‌تواند برای ایجاد کپی مجازی از محصولات و دارایی‌های فیزیکی استفاده شود و فناوری بلاکچین یک رکورد امن و شفاف از سفر محصول یا دارایی در زنجیره تامین ایجاد می‌کند.

دوقلوی دیجیتال، نمایشی از یک شیء فیزیکی، شخص یا فرآیندی است که در یک نسخه دیجیتالی از محیط آن زمینه‌سازی شده است.

اگر یک کپی از خودتان داشتید چه می‌کردید؟ یک دوقلوی دیجیتال، از هر نظر با شما یکسان است. دوقلو دیجیتالی شما در برابر آسیب یا درد غیر قابل نفوذ است. چنین کپی دیجیتالی انتخاب‌ها و امکانات زیادی را جلوی پای شما قرار می‌دهد و همین کافی است که بگوییم، احتمالاً می‌توانید با اطمینان بیشتری برای خودتان تصمیم بگیرید.

دوقلوی دیجیتال چیست؟

دوقلوی دیجیتال یک کپی مجازی از یک جسم، سیستم یا فرآیند فیزیکی است، یک نمایش دیجیتالی از یک موجودیت واقعی است که می‌تواند برای شبیه سازی و تجزیه‌و‌تحلیل رفتار و عملکرد همتای فیزیکی استفاده شود. دوقلوهای دیجیتال اغلب در تولید، ساخت و ساز و سایر صنایع برای بهبود کارایی، کاهش هزینه‌ها و بهینه‌سازی عملکرد استفاده می‌شوند.

یک دوقلوی دیجیتال می‌تواند برای شبیه‌سازی رفتار یک جسم یا سیستم فیزیکی تحت شرایط مختلف مانند استرس یا عوامل محیطی دیگری استفاده شود. این امر به مهندسان و طراحان اجازه می‌دهد تا عملکرد محصول را قبل از ساخت، آزمایش و بهینه‌سازی کنند تا بتوانند به کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی کمک کنند. علاوه‌بر‌این، دوقلوهای دیجیتال می‌توانند برای نظارت و تجزیه‌و‌تحلیل عملکرد یک جسم یا سیستم فیزیکی در زمان واقعی استفاده شوند که می‌تواند به شناسایی مشکلات و بهبود تعمیر و نگهداری آن کمک کند.

دوقلوهای دیجیتال را می‌توان با استفاده از فناوری‌های مختلفی از جمله داده‌های حسگرها، مدل‌سازی سه‌بعدی و هوش مصنوعی (AI) ایجاد کرد. همچنین می‌توانند با فناوری‌های دیگر مانند اینترنت اشیا (IoT) و واقعیت مجازی (VR) ادغام شوند تا تجربیاتی همه‌جانبه و تعاملی ایجاد کنند.

دوقلوی دیجیتال چگونه کار می‌کند؟‌

یک نمونه از فناوری دوقلوی دیجیتال عملی، در تولید است. شرکتی که ماشین‌آلات پیچیده‌ای مانند توربین بادی تولید می‌کند، می‌تواند از فناوری دوقلوی دیجیتال برای ایجاد یک نسخه مجازی از توربین استفاده کند. از این ماکت می‌توان برای شبیه‌سازی رفتار توربین در شرایط مختلف مانند سرعت و جهت باد استفاده کرد. مهندسان و طراحان می‌توانند از دوقلوی دیجیتال برای آزمایش و بهینه‌سازی عملکرد توربین قبل از ساخت استفاده کنند که می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و بهبود کارایی کمک کند.

دارایی‌ها به‌شکل دوقلوهای دیجیتال

یکی دیگر از کاربردهای فناوری دوقلوی دیجیتال، دارایی‌های دیجیتال به شکل دوقلو و نماینده‌ای از دارایی فیزیکی است. دوقلو دیجیتال دارایی برای نظارت‌ و تجزیه‌و‌تحلیل عملکرد یک دارایی فیزیکی مانند ماشین یا ساختمان استفاده می‌شود. این امکان در زمان واقعی عملکرد دارایی را فراهم می‌کند، که می‌تواند به شناسایی مشکلات و بهبود نگهداری و تعمیر کمک کند.

ادغام فناوری بلاکچین با دوقلوهای دیجیتال

فناوری دوقلوی دیجیتال و بلاکچین را می‌توان با هم به روش‌های مختلفی مورد استفاده قرار داد. فناوری دوقلوی دیجیتال می‌تواند برای ایجاد کپی مجازی از محصولات و دارایی‌های فیزیکی استفاده شود و فناوری بلاکچین یک رکورد امن و شفاف از سفر محصول یا دارایی در زنجیره تامین ایجاد می‌کند.

یک ادغام بسیار جذاب می‌تواند استفاده از این دو فناوری در مدیریت کیف‌پول‌های ارز دیجیتال باشد. فناوری دوقلوی دیجیتال می‌تواند برای ایجاد کپی مجازی از کیف پول‌های رمزارزها استفاده شود که امکان شبیه‌سازی و تجزیه‌و‌تحلیل رفتار و عملکرد کیف پول را فراهم می‌کند. این موضوع می‌تواند به شناسایی آسیب‌پذیری‌های احتمالی و بهبود امنیت کیف پول کمک کند. در واقع، در مقیاسی بزرگتر می‌توان گفت این دو فناوری می‌توانند در مدیریت دارایی‌های فرد و شرکت‌ها یاری‌رسان باشند. 

به‌طور کلی،‌ استفاده از فناوری دوقلوی دیجیتال و فناوری بلاکچین در کنار هم می‌تواند روشی امن‌تر، شفاف‌تر و کارآمدتر برای مدیریت و ردیابی دارایی‌های فیزیکی و محصولات فراهم کند و امکان نظارت و تصمیم‌گیری بهتر را فراهم آورد.

آینده فناوری دوقلوی دیجیتال

فناوری دوقلوی دیجیتال یک حوزه به سرعت در حال توسعه است و انتظار می‌رود در آینده تأثیر قابل‌توجهی بر صنایع و بخش‌های مختلف اقتصاد بگذارد. انتظار می‌رود فناوری دوقلو دیجیتال نقش مهمی را در انقلاب صنعتی چهارم، ایفا کند که با ادغام فناوری‌های پیشرفته، مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ، در تولید و سایر صنایع همراه خواهد بود. 

علاوه‌بر‌این، انتظار می‌رود که به طور فزاینده‌ای با فناوری‌های دیگر مانند بلاکچین، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و واقعیت مجازی ادغام شود تا تجربیات همه‌جانبه‌تر و تعاملی‌تری ایجاد کند. به طور مشابه، با توانایی تشخیص مسائل احتمالی و برنامه‌ریزی، تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، پیش‌بینی می‌شود که فناوری دوقلو دیجیتال به طور فزاینده‌ای در مدیریت، تعمیر و نگهداری استفاده شود.

منبع: تجارت نیوز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا