پیشنهاد سردبیرتجهیزات هوشمند

ساخت اولین دوربین دیجیتال ۳۲۰۰ مگاپیکسلی جهان

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اولین دوربین دیجیتال ۳۲۰۰ مگاپیکسلی جهان، با قرارگیری در تلسکوپ LSST، به رصد عمیق اجرام موجود در کیهان می‌پردازد.

اولین دوربین غول‌پیکر ۳۲۰۰ مگاپیکسلی که هرگز نظیر آن وجود نداشته، با هدف رصد تمامی اجرام موجود در کیهان، قرار است در تلسکوپ LSST قرار بگیرد. بزرگ‌ترین دوربین دیجیتال جهان با سنسور ۳۲۰۰ مگاپیکسلی خود، اکنون آماده ارسال به خانه جدید خود واقع در رصدخانه Vera C. Rubin شیلی است.

در طول هفت سال گذشته، دانشمندان و مهندسان برای توسعه و ساخت یک دوربین دیجیتال برای قرارگیری در قلب تلسکوپ LSST با یکدیگر همکاری داشته‌اند و این امیدواری وجود دارد که ماحصل کار، به درک بهتر ماده‌ و انرژی‌های تشکیل‌دهنده ۹۵% کیهان کمک کند.

  اقتصادالکترونیکی آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

آرون رودمن، اختر فیزیکدان آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده اسلک و معاون رصدخانه روبین می‌گوید: ترکیب صفحات کانونی غول‌پیکر دوربین ۳۲۰۰ مگاپیکسلی و یک آینه تقریبا ۸ متری برای جمع‌آوری نور، فرآیندی بی‌نظیر است.

وی در ادامه اشاره کرد که هر دو لنز ۱.۵ متری که با کلاهک‌های فوق‌العاده بزرگی تکمیل می‌شوند، مانند صفحه کانونی به دلیل ابعاد غول‌پیکر خود در کتاب رکوردهای جهانی گینس قرار دارند. اتاق تلسکوپ LSST که به افتخار ستاره‌شناس آمریکایی، ورا روبین نام‌گذاری شده است، مجهز به ۱۸۹ حسگر علمی با دقت بالا با هزینه ۳ میلیون دلار است که تصاویر ۳۲۰۰ مگاپیکسلی (۳.۲ گیگاپیکسلی) تولید می‌کند. این ویژگی‌ در کنار دیگر قابلیت‌های این دوربین انقلابی، به زودی دامنه تحقیقات کیهانی را به طور قابل توجهی گسترده‌تر خواهد کرد.

تلسکوپ LSST با دوربین ۳۲۰۰ مگاپیکسلی، رقیبی جدی برای هابل و وب

لازم به ذکر است که این دوربین غول‌پیکر دیجیتال پیش از این مورد آزمایش قرار گرفته و تیم‌های مختلفی به ثبت تصاویر با آن پرداخته‌اند. رزولوشن این دوربین به قدری بالا است که می‌توان یک توپ گلف را از فاصله حدودا ۲۴ کیلومتری مشاهده کرد.

استیون کان، مدیر رصدخانه روبین گفت: این دستاورد بزرگی در میان پروژه‌های رصدخانه روبین از آغاز تاسیس آن است. تکمیل صفحه کانونی دوربین LSST و موفقیت در آزمایش آن، یک پیروزی بزرگ برای دانشمندان و مهندسان این پروژه است و رصدخانه روبین را قادر می‌سازد تا وارد فاز جدیدی از تحقیقات خود در زمینه نجوم شود.

طبق برنامه، مهندسان دو ماه دیگر این دوربین دیجیتال ۳۲۰۰ مگاپیکسلی را مجددا آزمایش خواهند کرد و در ماه مه، آن‌را به سایت تلسکوپ در کوه‌های شمال شیلی ارسال خواهند کرد. دانشمندان اولین آزمایش‌های تصویربرداری این تلسکوپ را در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ آغاز می‌کنند و در نظر دارند تلسکوپ LSST را در ماه مارس ۲۰۲۴ به طور رسمی معرفی کنند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

پس از رونمایی، این تلسکوپ کار جمع‌آوری ۲۰ ترابایت داده در هر شبانه‌روز را به مدت ۱۰ سال از نیم‌کره جنوبی آغاز خواهد کرد. این رویکرد برعکس آنچه خواهد بود که تلسکوپ‌های فضایی هابل یا جیمز وب انجام می‌‌دهند.

مسلما یک اشتباه کوچک در فرآیند ساخت یا مونتاژ آینده بر روی تلسکوپ، به شکست فنی و مالی بزرگی منجر خواهد شد، بنابراین دانشمندان تمامی تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا این دوربین دیجیتال عظیم‌الجثه ۳۲۰۰ مگاپیکسلی را برای شروع اکتشافات جدید، به شکلی بی‌نقص آماده کنند.

منبع: برترینها

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا