رباتیکسلامت و پزشکی هوشمند

دست بیونیک Ability Hand با ویژگی چند لمسی، یک انقلاب در فناوری بیونیک

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

 شرکت سایونیک(Psyonic)، دست بیونیک Ability Hand با ویژگی بازخورد چند لمسی و ۳۲ حالت برای گرفتن اشیاء، در نوع خود اولین است.

 شرکت سایونیک(Psyonic)، سازنده دستگاه‌های بیونیک در نمایشگاه CES ۲۰۲۳ یک دست بیونیک موسوم به Ability Hand را به نمایش گذاشته است که اولین دست بیونیک با توانایی لمسی در جهان است.

این دست بیونیک می‌تواند چیزهایی را که نگه می‌دارد، حتی ظریف‌ترین اشیاء را حس کند. این در واقع یک دستگاه مصنوعی بیونیک است و شرکت سازنده آن قصد دارد آن را به افراد نیازمند بیشتری برساند.

این محصول اولین دست بیونیک با قابلیت بازخورد چند لمسی است. وزن آن تنها ۴۹۰ گرم است که ۲۰ درصد کمتر از میانگین وزن دست انسان است و سرعت مشت شدن آن ۲۰۰ میلی‌ثانیه است که باعث می‌شود سریع‌تر از هر دست بیونیک دیگر موجود در بازار باشد. این بدان معناست که این دست بیونیک، انگشتان خود را با سرعتی بسیار سریع می‌بندد که نشان می‌دهد توانایی آن در گرفتن اشیا سریع‌تر از سایر دست‌های بیونیک است.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

علاوه بر این، Ability Hand به طور خودکار انگشت شست خود را روی شیء انتخاب شده قرار می‌دهد تا محکم نگه داشته شود. این محصول همچنین در برابر آب مقاوم است و چسبندگی خوب آن از لیز خوردن اشیاء از میان انگشتان جلوگیری می‌کند.

نمایشگاه CES ۲۰۲۳ شاهد بسیاری از محصولات مبتنی بر هوش مصنوعی، از جمله دست بیونیک Ability Hand بود. این دست بیونیک بسیار بادوام است و هر انگشت می‌تواند بدون اینکه بشکند، ضربه‌های معینی را تحمل کند و اگر انگشتان یا کل دست شکست، کاربر باید آن را برای تعمیر به شرکت سازنده Psyonic بفرستد.

محتوی بیشتر از رباتیک:

الگوهای گرفتن و کنترل

Ability Hand دارای الگوی ۳۲ حالتی برای کنترل بهتر در هنگام نگه داشتن اشیاء است. با این حال، فقط از چند الگوی اصلی در طول روز استفاده می‌کند و این الگو را با توجه به سطح گرفتن مورد نیاز برای نگه داشتن یک شیء تغییر می‌دهد. این دست بیونیک دارای حسگرهای میوالکتریک، الکترومکانیک و یک سیستم کنترل برای استفاده از حالت‌های گرفتن اصلی برای نگه داشتن اشیاء مختلف است.

این محصول همچنین با اکثر مبدل‌های خطی شخص ثالث، مقاومت‌های حساس به نیرو، سیستم‌های کنترل EMG و سیستم‌های تشخیص الگو سازگار است.

دست بیونیک Ability Hand

بازخورد حسی

تنها چند دست بیونیک از جمله Ability Hand بازخورد حسی دارند. این دست بیونیک دارای حسگرهایی در نوک انگشتان خود است که باعث ایجاد لرزش در باقی اندام می‌شود. این ارتعاشات به کاربر می‌گوید چه زمانی دست با چیزی تماس پیدا می‌کند و چه مقدار فشار به جسم وارد می‌کند.

اگرچه Ability Hand مقاوم و بادوام است، اما می‌تواند اشیاء ظریف مانند توت و آلبالو یا پوسته تخم مرغ را بدون له کردن و خرد کردن آنها بچیند و نگه دارد. این مهم است، زیرا هر چیزی که به کاربر اجازه دهد بیشتر به دست بیونیک متصل باشد و به کنترل اشیاء کمک کند، یک ویژگی خوشایند است.

چرا حسگرها مهم هستند؟

با دست‌های بیونیکی که امروزه در دسترس هستند، کاربر مجبور است برای هر حرکت کوچک دست را به صورت بصری هدایت کند و اقدامات را آهسته‌تر از حالت طبیعی انجام دهد. این باعث افزایش استرس روانی بر کاربر می‌شود، اما Ability Hand با سرعت بسته شدن سریع و بازخورد حسی، بار ذهنی کاربر را کاهش می‌دهد و شکاف میان دست‌های بیونیک و دست واقعی انسان را کاهش می‌دهد.

ماندگاری

در صورت تصادفات کوچک یا بزرگ، عملکرد دست، انگشتان یا بازوهای افراد به دلیل وارد شدن آسیب از دست می‌رود. انگشتان Ability Hand از لاستیک انعطاف‌پذیر و سیلیکون ساخته شده‌اند که آن را سازگار و بادوام می‌کند

مقاومت در برابر گرد و غبار و آب

دست بیونیک Ability Hand دارای استاندارد IP۶۴ است که به این معنی است که در برابر گرد و غبار و پاشش آب کاملاً مقاوم است و می‌تواند پاشیدن آب را از هر جهتی تحمل کند، اما کاربران نباید آن را در آب فرو ببرند.

باتری

دست بیونیک Ability Hand دارای یک باتری لیتیوم پلیمری ۷.۴ ولت DC با ظرفیت بالا و قابل شارژ است که انرژی کافی برای استفاده یک روز کامل را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند این باتری را از طریق درگاه شارژ USB-C شارژ کنند که تنها به یک ساعت زمان برای شارژ شدن نیاز دارد.

واسط کاربری

دست بیونیک Ability Hand با دسترسی به یک برنامه موبایل مبتنی بر اندروید برای راحتی کاربران در نظر گرفته شده است.

سازگاری

این محصول برای استفاده با سایر دستگاه‌های بیونیک طراحی شده است. Ability Hand با اکثر دستگاه‌های بیونیک شخص ثالث، حسگرها و سیستم‌های کنترل و اغلب دستگاه‌های بیونیک مخصوص بالای آرنج سازگار است.

دسترسی

دست بیونیک Ability Hand فعلا فقط در ایالات متحده برای فروش در دسترس است؛ اما شرکت Psyonic ممکن است آن را در آینده در سایر نقاط جهان نیز در دسترس قرار دهد.

منبع: ایسنا و به نقل از آی‌ای

محتوی بیشتر از سلامتی و پزشکی هوشمند:

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا