بلاک‌چینشهر هوشمند

طراحی الگوی توسعه خدمات شهری براساس فناوری بلاکچین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

یک پژوهشگر و متخصص حوزه شهر هوشمند از ارائه‌ی الگوی توسعه خدمات شهری بر اساس فناوری بلاکچین خبر برای نخستین بار خبر داد.

جلال الدین صدری؛ پژوهشگر و متخصص حوزه شهر هوشمند در یادداشتی که در اختیار مهر قرار داد از ارائه الگوی توسعه خدمات شهری بر اساس فناوری بلاکچین خبر داد و نوشت: در این تحقیق به تأثیر اینترنت اشیا، کلان داده‌ها و مؤلفه‌های آنها نیز در توسعه خدمات شهری پرداخته شده است.

به اعتقاد وی نتایج دیگر این تحقیق بیانگر این است که فناوری بلاکچین بر توسعه خدمات شهر تهران تأثیر مثبت و معناداری داشته و متغیرهای کلان داده و اینترنت اشیا بر توسعه خدمات شهری عاملی کمکی برای فناوری بلاکچین است و به نوعی در ایجاد توسعه خدمات الکترونیکی مؤثر هستند؛ طبق یافته‌های تحقیق، خدمات بهداشت محیط، خدمات رفاهی تفریحی، خدمات حفاظتی و ایمنی، خدمات آموزش الکترونیک، خدمات حمل و نقل عمومی و ترافیک شاخص‌های تأثیرگذار در توسعه خدمات شهری هستند.

این پژوهشگر و متخصص حوزه شهر هوشمند تصریح کرد: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد مؤلفه‌های موجود در الگوی پیشنهادی در توسعه خدمات شهری و الکترونیکی شدن خدمات مؤثر هستند به طوری که در حوزه شهرسازی هم اکنون جلب اعتماد شهروندان و افزایش سلامت اداری و کاهش فساد یکی از مهم‌ترین مسائل مدیریت شهری است، همچنین شفافیت یکی از مهم‌ترین مسائل روز مدیریت شهری است که می‌تواند منجر به اعتماد متقابل شهروندان و مدیریت شهر شود. در حوزه حمل و نقل و ترافیک نیز علاوه بر نحوه دریافت و هزینه کرد عوارض‌ها، مباحثی همچون مدیریت داده‌ها و اطلاعات، حساسیت داده‌های کنترل ترافیک و کنترل آلودگی هوا سعی بر یکپارچه سازی توسعه خدمات شهری به صورت الکترونیکی دارد.

صدری اظهار کرد: عدم تمرکز مسئله دیگر در مدیریت شهری در مواجهه با ارائه خدمات به شهروندان در مسائل مرتبط با حوزه‌های شهرسازی، خدمات شهری و حمل و نقل ترافیک است.

صدری که این الگوی راهبردی را برای نخستین بار ارائه کرده است، پیشنهاد کرد؛ مدیران شهری و شهرداری‌ها در کلیه امور خدمات شهری در گستره مسئولیت خود می‌توانند برمبنای این الگو زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری را با رویکرد فراهم سازی قابلیت و خصوصیات این فناوری‌ها توسعه داده و در ارائه خدمات شهری در حوزه کاری خود از الگوی پیشنهادی به منظور چگونگی بهره برداری مرکب از فناوری‌های این تحقیق و الگو تلاش نمایند

منبع: مهر

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا