سلامت و پزشکی هوشمند

تاریخ جراحی مغز با هوش مصنوعی مشخص شد

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

جراحی مغز با استفاده از هوش مصنوعی احتمالا در عرض ۲ سال آینده امکان‌پذیر می‌شود. جراحی با این فناوری می‌تواند بسیار ایمن‌تر و مؤثرتر باشد.

درحال حاضر تعدادی از جراحان مغز و اعصاب در حال کارآموزی کار با فناوری جدید هوش مصنوعی هستند تا جراحی مغز را دقیق‌تر یاد بگیرند. این مدل نوین از جراحی که ابتکار دانشگاه کالج لندن است، تومورهای کوچک و ساختارهای حیاتی مانند رگ‌های خونی در مرکز مغز را برجسته می‌کند. متخصصان مغز و اعصاب می‌گویند این روش جدید می‌تواند انقلابی در عرصه پزشکی باشد. جراحی مغز دقیق و پر زحمت است و انحرافی یک میلی‌متری می‌تواند به قیمت مرگ بیمار تمام شود. اجتناب از آسیب به غده هیپوفیز، در مرکز مغز، بسیار مهم است. این غده تمام هورمون‌های بدن را کنترل می‌کند و هر مشکلی در آن می‌تواند باعث کوری شود.

هانی مارکوس، جراح مغز و اعصاب، می‌گوید: «در جراحی مغز دقت نخستین حرف را می‌زند. مثلا اگر بخواهید بخش کوچکی از مغز را باز کنید، ممکن است تومور به شکل کامل حذف نشود، از آن طرف اگر رویکرد جراح بیش از حد بزرگ باشد، خطر آسیب رساندن به ساختارهای حیاتی مغز بسیار زیاد است.»

اما سیستم هوش مصنوعی آموزش دیده، بیش از ۲۰۰ ویدئو از این نوع جراحی هیپوفیز را در طول ۱۰ ماه تجزیه و تحلیل کرده است که این فرایند برای یک جراح ۱۰سال طول می‌کشد. مارکوس می‌گوید: «جراحانی مانند من می‌توانند با کمک هوش مصنوعی، کار بهتری برای یافتن مرزهای جراحی مغز انجام دهند. با حضور یک سیستم هوش مصنوعی جراحی‌های بیشتری قابل اجرا است.»

از سوی دیگر نیز دکتر نیکولا نیولیکی از جراحان مغز که در حال گذراندن کارآموزی جراحی با هوش مصنوعی است، این روش جدید را بسیار مفید می‌داند: «این به من کمک می‌کند در طول جراحی به‌درستی جهت‌یابی کنم و به شناسایی مراحل بعدی کمک می‌کند. هوش مصنوعی در هر کاری باعث می‌شود همه افراد به‌طور گسترده‌ای بهره‌ورتر شوند. این نوع فناوری می‌تواند یک تغییر بازی برای مراقبت‌های بهداشتی باشد، نتایج را برای همه بهبود بخشد و آینده‌ای بسیار امیدوارکننده ارائه دهد.»

منبع: همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا