فناوری و کسب‌وکارهوش مصنوعی

گوگل برای توسعه هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴، دارایی‌های مهم خود را قربانی می‌کند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

گوگل توسعه هوش مصنوعی را اولویت خود قرار داده است و به‌نظر می‌رسد که در این مسیر دارایی‌های باارزش خود را نیز فدا می‌کند.

مدتی پیش «ساندار پیچای»، مدیرعامل گوگل، ۷ هدف اصلی گوگل برای سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد که اولین آن «ایجاد پیشرفته‌ترین، ایمن‌ترین و مسئولیت‌پذیرترین هوش مصنوعی جهان» بود. اکنون به‌نظر می‌رسد که تعهد سرسختانه غول دره سیلیکون برای توسعه این هوش مصنوعی به جنبه‌های مختلف این شرکت آسیب می‌رساند.

ساندار پیچای پیش‌تر نیز در یادداشتی درمورد سازماندهی مجدد و حذف برخی شغل‌ها هشدار داد. به تعبیری دیگر، گوگل قرار است به اخراج‌های گسترده‌ای که این شرکت از سال ۲۰۲۳ انجام داده است، ادامه دهد. این رویه منجر به حذف بیش از ۱۲ هزار شغل شده است که شاید تنها یکی از چندین پیامد احتمالی توسعه بی‌چون‌وچرای هوش مصنوعی و توجه زیاد گوگل به آن باشد.

توجه افراطی گوگل به هوش مصنوعی

به همان ترتیبی که این مشاغل کنار می‌روند، هوش مصنوعی در مرکز توجه گوگل قرار گرفته است. در ماه اکتبر (مهرماه)، گوگل روی رقیب OpenAI، یعنی شرکت آنتروپی ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرد. در سال جاری میلادی نیز این شرکت برنامه‌های خود را برای ادغام ابزارهای هوش مصنوعی مانند چت‌بات بارد در گوشی‌های اندرویدی دوچندان کرده است. همچنین گوگل وعده داده که مدل هوش مصنوعی جمینای قدرتمندتر از مدل GPT-4 شرکت OpenAI خواهد شد.

بااین‌حال، برخی افراد از این بیم دارند که این تلاش‌ها به ضرر برخی از سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌های اصلی شرکت تمام شود که یکی از آن‌ها بیکارشدن هزاران کارمند گوگل است. یکی از مهندسان نرم‌افزار گوگل، «دایان تریو»، اخیراً پس از انتقاد از تصمیم‌گیری ضعیف مدیران گوگل و انتقاد از تمرکز آن‌ها بر هوش مصنوعی، خبرساز شد.

او در لینکدین خود نوشته است: «درحال‌حاضر همه این مدیرانِ خسته‌کننده و بی‌احساس سعی می‌کنند به یک جهت مبهم به‌سوی هوش مصنوعی اشاره کنند و درعین‌حال غاز طلایی خود را می‌کشند.»

یکی از مصداق‌های این غاز طلایی، کارکنان واحد فروش تبلیغات گوگل است. این کارکنان در سال ۲۰۲۲ درآمدی معادل ۱۶۸ میلیارد دلار برای گوگل داشتند و حالا این شرکت اخراج‌های متعددی در این بخش داشته است. براساس برخی گزارش‌ها، گوگل اکنون می‌خواهد مشاغل بازاریابی بیشتری را با کمک هوش مصنوعی خودکار کند که به‌نظر می‌رسد ریسک بسیار پرخطری برای گوگل باشد.

از سوی دیگر، ظهور هوش مصنوعی مولد باعث شده است که انتشار مطالب غیرکاربردی و سئوشده تقریباً غیرقابل اجتناب باشد. این مطالب اغلب با محتوا و تصاویر جعلی هوش مصنوعی ساخته شده‌اند و در نتایج جستجوی گوگل نیز نمایش داده می‌شوند. بااین‌حال، غول مانتین ویو توجه چندانی به حل این مشکلات ندارد و درعوض تمام تمرکز خود را به توسعه هرچه بیشتر مدل‌های هوش مصنوعی معطوف کرده است.

منبع: دیجایتو

  • گوگل برای توسعه هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۴، دارایی‌های مهم خود را قربانی می‌کند
کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا