حکمرانی و فناوریگزارش

تسریع اجرای طرح توسعه دیجیتال در چین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اقتصاد دیجیتال یکی از مهمترین بخشهای اقتصاد دنیا است و دولت چین در نظر دارد با استفاده از تجربه دوره پاندمی روند توسعه ان را تسریع کند.

 توسعه اقتصاد دیجیتال یکی از مهمترین و ضروی ترین سیاستهایی است که این روزها در دنیا اجرا می شود. سیاستی که می تواند اقتصاد کشورها را در جریان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا حفظ کند و حتی در مقابل پاندمی های بعدی سپری محکم ایجاد کند.

این سیاست در کشور چین با جدیت زیادی پیگیری می شود. کشوری که ارزش اقتصادی بالایی دارد و برای حفظ این جایگاه سرمایه گذاریهای زیادی انجام می دهد. طبق گزارش منتشر شده توسط نشریه شین هوا نت، کشور چین در چهاردهمین برنامه توسعه اقتصادی خود بر توسعه اقتصاد دیجیتال تاکید زیادی کرده است.

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

طبق این طرح که برای سالهای ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ تهیه شده است، سهم ارزش افزوده صنایع فعال در اقتصاد دیجیتال از ۷.۸ درصد در سال ۲۰۲۰ به بالغ بر ۱۰ درصد در سال ۲۰۲۵ می رسد. تا این سال چین می تواند شاهد تحول دیجیتالی بزرگی در اقتصاد باشد. این کشور در نظر دارد ارایه خدمات عمومی در فضای دیجیتال را توسعه دهد و سهم دولت و خدمات دولتی را نیز در دنیای دیجیتال توسعه دهد.

این نشریه در ادامه گزارش خود از اصلی ترین محورهای توسعه اقتصاد دیجیتال این طور یاد کرده است:«توسعه زیر ساختهای دیجیتال و بهینه کردن عملکرد زیر ساختهای موجود، توسعه بستر برای بهره گیری از فضای دیجیتال در شرکتها و موسسات مالی ، توسعه همکاریهای بین المللی در عرصه دیجیتال و فراهم کردن بسترهای قانونی و دولتی برای همکاری شرکتهای بزرگ جهانی در عرصه اقتصاد دیجیتال چین از اصلی ترین محورهایی است که دولت در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ پیگیری کند.»

دولت چین سرمایه گذاری رو ۶G، افزایش سرمایه گذاری در حوزه های استراتژیک و هوش مصنوعی و توسعه بسترهای تجاری و اقتصادی تازه را به عنوان اصلی ترین برنامه های سرمایه گذاری در این دوره معرفی کرد و نوشت: «قانون گذاری در این زمینه از اهمیت بالایی برخوردار است. در شرایط فعلی قوانین لازم برای حمایت از توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور وجود ندارد و زیر ساختها هم به اندازه کافی توسعه یافته نیست. از طرف دیگر عرضه یوان دیجیتال، افزایش حمایت از افراد و اطلاعات شخصی در فضای دیجیتال و توسعه همکاریهای بین المللی در زمینه قانون گذاری یکپارچه در فضای دیجیتال اهمیت زیادی دارد و این سیاستها با جدیت زیادی پیگیری خواهد شد.»

در گزارشهای قبلی هم بارها در زمینه ضرورت یکپارچه سازی قوانین بین المللی در عرصه اقتصاد دیجیتال صحبت شده بود و به عنوان یک ضرورت از ان یاد شده بود. ولی به نظر می رسد این نیاز برای اقتصادهای بزرگی که در نظر دارند بستر را برای توسعه اقتصاد دیجیتال فراهم کنند و از فرصتهای موجود در این فضا استفاده کنند بیش از پیش حس می شود.

چین اولین کشوری است که برای تسهیل فضای دیجیتال ، اقدام به عرضه یوان دیجیتال کرد. این کشور اولین کشور دنیا است که پول دیجیتال خود را رسما وارد بازار کرده است و در نظر دارد در جریان المپیک زمستانی استفاده از ان را توسعه دهد.

از طرف دیگر چین فعالیت در بازار رمز ارزها را نیز ممنوع اعلام کرده است و بر این باور است که عدم امکان نظارت بر نحوه مبادلات مالی در این بازار می تواند خطرات زیادی را برای اقتصاد ایجاد کند.

این کشور همسو با تمایل به توسعه اقتصاد دیجیتال همواره بر ضرورت نظارت بر عملکرد این بازار تاکید می کند و بر این باور است در صورتی که بازار بدون نظارت فعالیت کند، بستر برای سواستفاده های مالی و آسیبهای اقتصادی در کشور فراهم می شود که معضلی بسیار بزرگ است و می تواند ساختار مالی را با تنش روبرو کند.

چین دومین اقتصاد دنیا است و در جریان بحران کرونا کمترین اسیب مالی را متحمل شد. انتظار میرود ظرف کمتر از ده سال این کشور به ابرقدرت اقتصادی دنیا تبدیل شود.

منبع: بازار

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا