حمل و نقل هوشمند

«اینشورتک» منتظر صنعت‌خودرو نمی‌ماند

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

استفاده از هوش مصنوعی و تصویرسازی کامپیوتری برای تولید اتوماتیک نه‌تنها سوابق آسیب، بلکه برآورد هزینه تعمیر آن آسیب است. این کار با داشتن یک پایگاه داده گسترده از قطعات و قیمت‌ها کار می‌کند که هنگام بارگذاری عکس آسیب می‌توان تخمین‌ها را ایجاد کرد.

همان‌طور که نوآوری با خودروهای متصل به‌اینترنت و خودران به‌سطوح جدیدی می‌رسد، صنعت بیمه خودرو نیز تکامل خود را تجربه می‌کند. باید قبول کنیم که شاهد دوران هیجان‌انگیزی در صنعت‌خودرو هستیم. همان‌طور که نوآوری با وسایل نقلیه متصل و خودران در حال رسیدن به قله‌های جدیدی است، صنعت بیمه خودرو نیز مراحل تکامل خود را طی می‌کند.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۶، دی‌ماه۱۴۰۰

درواقع استفاده از فناوری برای بهبود نحوه رسیدگی به‌حوادث و خسارت‌های جاده‌ای، صرفه‌جویی در وقت و هزینه مردم و بهبود تجربه رسیدگی به‌مشکلات جاده‌ای که تا پیش از این اغلب استرس‌زا بود، از اهمیت این موضوع خبر می‌دهد. علاوه‌بر تجارب ضعیف مشتری هنگام طرح ادعای خسارت، سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار به‌دلیل هزینه‌های تنظیم، تقلب، تاخیر در تعمیرگاه‌ها و موارد دیگر به‌این شرکت‌ها ضرر وارد می‌شود. این درحالی است که نوآوری‌ها می‌توانند این روند را تغییر دهند و حقیقت این است که درحال حاضر نیز این روند شروع به‌تغییر کرده است.

بیمه‌گران مانند برخی شرکت‌های خودروسازی درحال حاضر باید خود را به‌عنوان شرکت‌های فناوری‌محور تصور کنند که از هوش مصنوعی و داده‌های بیشتر و همچنین تجربیات یکپارچه‌تر مشتری استفاده می‌کنند. این امر به‌ویژه زمانی اهمیت دارد که خودروها بتوانند به‌صورت مستقل نیز هدایت شوند؛ احتمالا بیمه‌گران رابطه عمیق‌تری با خودروسازان در آینده خواهند داشت و در این مرحله در صورت وقوع حادثه، شرکت خودروساز مسئولیت را برعهده می‌گیرد.

این نوآوری‌ها می‌توانند در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند و درعین حال شفافیت، دقت و کارایی را بهبود بخشند که همگی برای بهبود تجربه مشتری مهم هستند. هوش مصنوعی و تصویرسازی کامپیوتری با استفاده از دوربین‌های لیدار و تصویری از جمله فناوری‌هایی هستند که می‌توانند بیشترین تاثیر را در این زمینه داشته باشند و از آن‌ها در رشد بیمه‌ها استفاده می‌شود.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

دوربین‌های تلفن‌همراه می‌توانند خودروها را پس از تصادف اسکن کنند؛ موردی که می‌توان از آن به‌عنوان جایگزین تنظیم‌کننده‌های بیمه در ارزیابی خسارت‌های ناشی از برخورد یاد کرد؛ چراکه فرآیند را سریع‌تر و عینی‌تر می‌کنند. گام بعدی که اکنون درحال ظهور است، استفاده از هوش مصنوعی و تصویرسازی کامپیوتری برای تولید اتوماتیک نه‌تنها سوابق آسیب، بلکه برآورد هزینه تعمیر آن آسیب است.

این کار با داشتن یک پایگاه داده گسترده از قطعات و قیمت‌ها کار می‌کند که هنگام بارگذاری عکس آسیب می‌توان تخمین‌ها را ایجاد کرد. این گزینه قدرت را به‌دست راننده یا صاحب خودرو می‌سپارد و آن را از تعمیرگاه‌هایی خارج می‌کند که برای دهه‌ها به‌این ذهنیت تکیه کرده‌اند که «اگر شرکت بیمه هزینه آن را پرداخت کند، می‌توانیم هر چقدر که بخواهیم هزینه کنیم.» موضوعی که منجر به‌هزینه‌های متورم برای همه طرف‌های درگیر می‌شود.

اگر مصرف‌کنندگان درنهایت بتوانند تمام این فرآیند را خودشان انجام دهند، نه‌تنها خسارت را با دوربین تلفن خود ثبت می‌کنند، بلکه آن را در پلت‌فرم شرکت بیمه خود آپلود می‌کنند و یک تخمین فوری برای هزینه تعمیر دریافت می‌کنند. این شرایط باعث صرفه‌جویی دروقت و هزینه شرکت‌های بیمه می‌شود. همچنین منجر به‌درنظر گرفتن حق بیمه کمتر و درعین حال توانمندسازی مصرف‌کننده به‌روش‌هایی است که هنوز شاهد آن نیستیم. درنهایت همان‌طور که خودروها بیشتر به‌هم متصل می‌شوند و مجهز به‌حسگرهای بیشتری مبتنی بر نرم‌افزار می‌شوند، هزینه‌های تعمیر می‌تواند به‌طور خودکار توسط سیستم‌عامل خودرو در ارتباط با یک پلت‌فرم بیمه دیجیتال در زمان تصادف برآورد و قبض آن صادر شود. درحالی که هنوز این امکان در دسترس نیست، اما این فناوری به‌سرعت به‌سمت عملیاتی شدن می‌رود.

Telematics که از دستگاه‌های GPS برای ردیابی موقعیت مکانی خودرو، مسافت طی‌شده و سایر عوامل مانند سرعت استفاده می‌کند، قبلا منجر به‌قیمت‌گذاری فردی در برخی بازارها شده است. رانندگانی که عادات ایمن‌تری از خود نشان می‌دهند، می‌توانند قیمت‌های پایین‌تری برای پوشش بیمه دریافت کنند؛ یا براساس برخی طرح‌ها، تنها برای پوشش بیمه‌ای در زمانی که خودرویشان درحال استفاده بوده و نه زمانی که خودرو در خیابان متوقف است، پرداخت کنند.

داده‌های دیگر که درحال حاضر بیشتر آن‌ها در دوربین‌ها و حسگرهای کنار جاده‌ای، حسگرهای داخلی و سایر دستگاه‌های مبتنی بر اینترنت اشیا به‌علاوه متن‌هایی مانند گزارش‌ تصادفات و ادعاهای گذشته ضبط و ارائه می‌شود، نوید در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بیشتری را می‌دهند که شرکت‌های بیمه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. درنهایت با ساختاردهی این داده‌ها به‌شکل قابل استفاده و قابل تجزیه‌وتحلیل، هوش مصنوعی در تعیین نمایه‌های ریسک و کمک به‌تعیین قیمت‌گذاری، دقیق‌تر، شخصی‌سازی‌شده‌تر و حتی قدرتمندتر خواهد بود.

حفظ حریم خصوصی نیز مهم است و بیمه‌گران باید مطمئن شوند سیاست‌هایی وجود دارد که از حریم خصوصی مشتریان که هجوم داده‌ها را به آن‌ها ارائه می‌دهند، محافظت می‌کند. علاوه‌بر پیروی از سیاست‌های حفظ حریم خصوصی، مانند GDPR (مقررات عمومی حفاظت از داده‌ها) بیمه‌گران باید مزایایی مانند تخفیف‌های حق بیمه یا کوپن‌ها را به‌کسانی که داده‌های خود را به‌اشتراک می‌گذارند، ارائه دهند. درنهایت به‌نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده است که شرکت‌های بیمه از افزایش توانایی‌ هوش مصنوعی و پردازش داده‌ها برای اولویت دادن به‌تجربه مشتری بهره بگیرند.

منبع: اخبارخودرو

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا