اینترنت اشیاحمل و نقل هوشمند

نقش اینترنت اشیا در نظارت بر محموله‌های ناوگان حمل و نقل

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
نویسنده: اُلستیک

اینترنت اشیا می‌تواند در فرآیند حمل و نقل استفاده شود. انتظار می رود این فناوری‌های پرطرفدار، خدمات بسیار بیشتر از آنچه چند سال پیش از آن‌ها انتظار می‌رفت را ارائه دهند.

پیشروی در فناوری‌های پیشرفته منجر به ظهور برخی از پیشرفت‌های تاثیرگذار شده است. هوش مصنوعی و ماشین لرنینگ در حال تبدیل ابر اتوماسیون به واقعیت هستند و فناوری‌های فراگیر مانند واقعیت افزوده (AR) و واقعیت مجازی (VR) به زودی رابط‌های حرکتی و تجربیات چند نقطه تماس را ارائه خواهند داد.

انتظار می رود این فناوری‌های پرطرفدار، خدمات بسیار بیشتر از آنچه چند سال پیش از آن‌ها انتظار می‌رفت را ارائه دهند. آن‌ها متدولوژی‌های عملیاتی بخش‌های مختلف را متحول می‌کنند و تغییراتی را در کسب و کارهای تدارکاتی و زنجیره تامین به ویژه در زمینه نظارت بر محموله ایجاد می‌کنند.

بخش‌های لجستیک و حمل‌ونقل یکی از بزرگ‌ترین میدان‌های بازی برای فناوری‌های پیشرفته هستند؛ به طوری که بیش از ۹۵ درصد از کل کالاهای تولیدی در طول چرخه عمر حمل و نقل توسط کانتینرها جابجا می‌شوند.

اینترنت اشیا (IoT) و بلاک چین به‌دلیل قابلیت‌های نظارت از راه دور و قابلیت‌های غیرمتمرکز، به‌عنوان تغییراتی در بازی پیش‌بینی می‌شوند. در حالی که اولی به مشاغل اجازه می‌دهد تا وضعیت محموله در حال حمل را ردیابی کنند، دومی یک چارچوب امن و سریع برای ذخیره قراردادهای دیجیتال و تراکنش‌های سریع ایجاد می‌کند.

علاوه بر این موارد، هر دوی این فناوری‌ها؛ ویژگی‌های دیگری را تکمیل و تقویت می‌کنند. اینترنت اشیا شبکه گسترده ای از دستگاه های متصل به هم ایجاد می‌کند و بلاک چین اجازه می‌دهد تا داده ها را در بین این دستگاه‌ها بر روی یک پلت فرم امن؛ جذب و به اشتراک بگذارد. ادغام آ‌ن‌ها راه حل ایده آلی را برای شرکت‌های لجستیک برای مدیریت از راه دور ناوگان خود، نظارت بر وضعیت محموله و اطمینان از تحویل محصولات قبل از موعد مقرر می‌کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

نقش اینترنت اشیا در نظارت بر محموله‌های ناوگان حمل و نقل

اینترنت اشیا در عملیات ناوگان شفافیت ایجاد می‌کند و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا موقعیت و وضعیت محموله در حال حمل را نظارت کنند. این فناوری به ویژه زمانی ارزشمند است که برای ردیابی سفر و وضعیت محموله‌های فاسد شدنی استفاده شود.

دستگاه هایی مانند GPS و سنسورهای دما به محموله متصل می شوند که موقعیت و وضعیت آن را ردیابی می‌کنند. این داده‌ها از طریق دروازه‌ها به پلتفرمی منتقل می‌شوند که در آن اپراتورهای ناوگان و حمل‌کننده‌های بار می‌توانند محموله‌ها را نظارت و مدیریت کنند. آن‌ها در عملیات حمل و نقل خود دیده می‌شوند که به آن‌ها امکان می‌دهد تا تصمیمات هوشمندانه ای برای بهبود کارایی زنجیره تامین خود بگیرند و از تحویل به موقع محصولات اطمینان حاصل کنند.

آن‌ها حتی زمانی که محموله از بندری به بندر دیگر منتقل می‌شود، اطلاعات کلیدی در مورد مکان و وضعیت محصولات خواهند داشت. این حسگرها همچنین به آن‌ها کمک می‌کند تا حرکت وسایل نقلیه خود را بر اساس شرایط تقاضا و عرضه، پیش بینی آب و هوا، گزینه های مسیر و نوع محموله حمل شده مدیریت کنند. آن‌ها می‌توانند تصمیمات هوشمندانه‌ای بگیرند تا کالاها را در حرکت نگه دارند و موقعیت محموله را در رایانه یا تلفن هوشمند ببینند و به آن‌ها امکان می‌دهد تا زمان تحویل محموله را تخمین بزنند.

در حالی که ETA برای گیرنده محموله فاسد شدنی اهمیت زیادی دارد، آن‌ها همچنین می‌خواهند که هنگام رسیدن محموله تازه و بدون آسیب باشد. در طول سفر، سیستم‌های نظارت بر محموله‌های برقی، گردانندگان را قادر می‌سازد تا از تازه بودن محموله تا زمانی که به دست مشتری برسد، اطمینان حاصل کنند. پارامترهایی مانند جریان هوا، دما، رطوبت و تراکم را می توان در ظرف ردیابی کرد تا اطمینان حاصل شود که بسته کاملاً سالم است.

خدماتی فراتر از نظارت بر زمان آنلاین محموله

اینترنت اشیا همچنین می‌تواند برای برنامه‌های کاربردی دیگر نیز در فرآیند حمل و نقل استفاده شود. یک راه حل تعاملی دو طرفه اینترنت اشیا می‌تواند مدیران ناوگان را قادر سازد تا برخی از عملکردهای خود کانتینرها را از راه دور کنترل کنند. به عنوان مثال، وجود رطوبت، آب و تراکم می‌تواند به بسته بندی مرسولات آسیب برساند و منجر به ظهور کپک و باکتری شود.

مدیران ناوگان می‌توانند از راه دور یک اپراتور نصب شده در موتور خنک کننده را برای حذف تراکم و رطوبت از محل ذخیره سازی و جلوگیری از تخریب محصولات بدون به خطر انداختن ظرفیت خنک کننده موتور، به کار گیرند.

همچنین می‌توان از سیستم‌های اینترنت اشیا برای جلوگیری از سرقت محموله از تریلر کامیون استفاده کرد. سنسورهای نظارت بر وزن، زمانی که بر روی محور تریلر تعبیه شده اند، می‌توانند وزن محموله را کنترل کرده و آن را با اپراتورهای ناوگان به اشتراک بگذارند. در صورتی که وزن محموله به طور غیرمنتظره کاهش یابد، می‌توان هشداری به ناوگان ارسال کرد و آن‌ها را از سرقت محموله احتمالی آگاه کرد.

چرا از بلاک چین با اینترنت اشیا برای نظارت بر محموله استفاده کنیم؟

بیشتر اسناد در کسب و کارهای لجستیکی هنوز مبتنی بر کاغذ هستند و حتی با اجرای سیستم‌های اینترنت اشیا، نمی‌توان بدون گنجاندن فناوری بلاک چین، به‌طور کامل از آن استفاده کرد.

بلاک چین امکان ایجاد اسناد بارنامه هوشمند (BoL) را فراهم می‌کند که به صورت دیجیتالی ذخیره شده و با طرف‌های مختلف مرتبط ؛با انتقال محموله به اشتراک گذاشته می شود. از این رو، همه طرف‌ها می‌توانند از طریق داده‌های جمع‌آوری‌شده از حسگرهای اینترنت اشیا، بررسی کنند که آیا شرایط و ضوابط مشخص شده در BoL دیجیتال رعایت شده است. علاوه بر این مورد، از آنجایی که بلاک چین داده‌ها را در یک دفتر کل غیرمتمرکز و غیرقابل تغییر ذخیره می‌کند، پس از وارد شدن، هیچ راهی وجود ندارد که بتوان داده‌ها را دستکاری کرد.

صنایع نیازی به استفاده از کارت‌های اعتباری خود برای تسهیل تراکنش‌ها نخواهند داشت؛ زیرا می‌توانند از کیف پول‌های ارز دیجیتال خود استفاده کنند. از این رو، عملیات استاندارد مبتنی بر کاغذ دیجیتالی می‌شود و فیزیکی بودن قراردادها و هزینه‌های عملیاتی مرتبط با نظارت بر محموله را کاهش می‌دهد.

ادغام فناوری‌های اینترنت اشیا و بلاک چین؛ کاربردهای خارق‌العاده‌ای برای نظارت بر محموله و امنیت ارائه می‌دهد و انتظار می‌رود بازار با نرخ رشد مرکب سالانه ۹۲.۹۲ درصد رشد کند، از ۱۱۳.۱ میلیون دلار در سال ۲۰۱۹ به ۳۰۲۱ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۴ برسد. 

  • نقش اینترنت اشیا در نظارت بر محموله‌های ناوگان حمل و نقل

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا