تجهیزات هوشمندگزارشهوش مصنوعی

اولین پردازنده مرکزی آی‌بی‌ام برای هوش مصنوعی عرضه می‌شود

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

اولین پردازنده مرکزی آی‌بی‌ام برای هوش مصنوعی عرضه می‌شود که نشان می‌دهد مین‌فریم‌ها به هیچ عنوان منسوخ نشده‌اند و نسل بعدی مین‌فریم‌های IBM همچنان در درازمدت کسب‌وکارها را مدیریت خواهد کرد.

بزرگ‌رایانه‌ها (مین‌فریم‌ها) و هوش مصنوعی (AI)؟ آیا این چیزی شبیه خودروی فورد مدلT با یک موتور تسلا است؟ در واقع نه. بزرگ‌رایانه‌ها به همان اندازه دهه ۱۹۶۰ امروز هم کاربرد دارند. IBM z16 جدید آی‌بی‌ام، با شتابدهنده هوش‌مصنوعی Telum روی تراشه‌ای یکپارچه‌سازی‌شده‌اش، برای آنالیز تراکنش‌های بی‌درنگ، در مقیاس بزرگ، آماده است. این باعث ممتاز بودن آن برای بارهای کاری دارای ماموریت فوق‌العاده حساس بزرگ‌رایانه‌ای، از قبیل تراکنش‌های مالی و مراقبت از سلامت، شده است.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۸، اسفندماه۱۴۰۰

این شتاب‌دهنده هوش مصنوعی Big Iron قرن بیست‌و‌یکمی بر روی پردازنده Telum هسته‌اش ساخته شده است. با این تراشه ۵.۲ GHz جدید دو پردازنده‌ای جدید و ۱۶ هسته‌اش، این بزرگ‌رایانه می‌تواند ۳۰۰ میلیارد استنتاج یادگیری عمیق در هر روز، با تاخیر یک میلی‌ثانیه، انجام دهد. آیا به نظر شما سریع است؟ IBM می‌گوید هست.

آنتونی ساپوریتو، یکی از اعضای ارشد فنی حوزه توسعه سخت‌افزاری IBM Z، گفت که «یکی از نوآوری‌های کلیدی طراحی تلوم این است که ما یک شتابدهنده AI را درست بر روی سیلکون تراشه ساختیم و مستقیماً همه هسته‌ها را به هم متصل کردیم و اکوسیستمی تا پشته را ساخت. از طریق طراحی سخت‌افزار، سفت‌افزار، سیستم‌های عامل، و نرم‌افزار، یادگیری عمیق در تمام تراکنش‌ها گنجانده شده است».

جهت مشاهده ودانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

پاتریک موردهد، تحلیلگر ارشد موسسه Moor Insights & Strategy، می‌گوید که «این شتابدهنده AI تحول‌آفرین خواهد بود. z16 با z/OS دارای زمان پاسخ ۲۰ برابر و بازدهی ۱۹ برابر بیشتر استنتاجی در مقایسه با سرور ابری x86 با متوسط تاخیر شبکه ۶۰ms است».


همچنین این مدل جدید z16 دربرگیرنده سیستمی است که اصطلاحاٌ ایمن-کوانتومی نامیده می‌شود و کار آن حفاظت از سازمان‌ها در برابر تهدیدات آینده‌نزدیک، که ممکن است فایل‌های رمزنگاری‌شده امروز را کرک کنند، است. این کار با پشتبانی z16 از آداپتور Crypto Express8S انجام می‌شود.


علاوه بر حوزه‌های AI و کریپتوگرافی رایانش کوانتومی، مین‌فریم‌ها  همچنان یک ماشین بسیار خوب برای کار با ابر هیبریدی هستند. در مجموع، می‌توان گفت که بزرگ‌رایانه‌ها اصلا منسوخ نشده‌اند و نسل بعدی بزرگ‌رایانه‌های IBM همچنان در درازمدت کسب‌وکارها را مدیریت خواهد کرد.

منبع:  ایتنا و به نقل از زددی‌‌نت،

اولین پردازنده مرکزی آی‌بی‌ام برای هوش مصنوعی عرضه می‌شود

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا