توسعه پایدارخطرات فناوری

در افزایش تقاضای برای انرژی در سراسر جهان چقدر هوش مصنوعی و رمز ارزها مقصر هستند؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

تقاضای جهانی انرژی در پی رشد سریع هوش مصنوعی و استخراج رمز ارزها با افزایش شدیدی مواجه شده است.

بر اساس گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی  (IEA)، انتظار می‌رود بخش‌های در حال رشد استخراج رمز ارز و هوش مصنوعی  (AI)، از جمله مدل‌های بزرگی مانند  ChatGPT، تا سال ۲۰۲۶ بیش از دو برابر مصرف انرژی خود را افزایش دهند. این گزارش، تحلیل دقیقی را از روندهای جهانی انرژی با تمرکز ویژه‌ای بر تأثیرات قابل توجه این دو بخش در حال رشد، ارائه می‌دهد.

پیش‌بینی‌های IEA نشان می‌دهد، مصرف جهانی انرژی در سه سال آینده ۳۰ درصد افزایش می‌یابد که نگرانی‌هایی را در مورد پیامدهای زیست محیطی چنین رشد سریعی ایجاد می‌کند. گزارش مذکور همچنین نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۶، مجموع مصرف انرژی مراکز داده، AI  و تاسیسات استخراج رمز ارزی می‌تواند بیش از ۱,۰۰۰ تراوات-ساعت (TWh) باشد. این رقم نشان‌دهنده افزایش بیش از دو برابری نسبت به سطوح فعلی است.

هوش مصنوعی و مصرف برق 

پیش‌بینی‌ می‌شود رشد مصرف انرژی  AIها، در سال‌های پیش رو قابل توجه باشد. این افزایش عمدا به توسعه و استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ مانند ChatGPT مربوط می‌شود به گونه‌ای که صنعت هوش مصنوعی برای افزایش ۱۰ برابری در مصرف برق تا سال ۲۰۲۶ آماده است. این افزایش چشمگیر، نقش رو به گسترش فناوری‌های AI در صنایع و بخش‌های مختلف را نشان می‌دهد.

استخراج رمز ارز نیز یکی دیگر از عوامل مهم در افزایش تقاضا برای انرژی است. گزارش IEA نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۳، استخراج بیت‌کوین به تنهایی ۱۲۰ تراوات-ساعت مصرف کرده است، که نسبت به ۱۱۰ تراوات-ساعت در سال ۲۰۲۲ افزایش داشته است. این آژانس پیش‌بینی می‌کند تا سال ۲۰۲۶، استخراج رمز ارزها به اندازه کل مصرف برق کشور ژاپن – حدود ۱۶۰ تراوات-ساعت می‌رسد.

با وجود اینکه سهم نسبتاً کمی از مصرف جهانی انرژی به استخراج رمزارز اختصاص داده شده است، این گزارش نگرانی‌هایی را در مورد چالش‌های کاهش مصرف برق مطرح می‌کند.

در میان این تحولات، گزارش مذکور همچنین به اهمیت روزافزون منابع انرژی تجدیدپذیر اشاره می‌کند. تا سال ۲۰۲۵، انتظار می‌رود، انرژی‌های تجدیدپذیر به منابع اصلی برق تبدیل شوند. این موضوع نشان‌دهنده تغییر مهمی در چشم‌انداز مسیر توسعه انرژی جهانی است. این انتقال در مدیریت تقاضای رو به افزایش برای برق، به‌ویژه در روند رشد سریع بخش‌هایی مانند AI و استخراج رمز ارز، حیاتی خواهد بود.

یافته‌های IEA بر نیاز به بهبود قابل توجه در کارآمدی انرژی جهت مدیریت افزایش تقاضا پیش‌بینی‌شده در برق تأکید می‌کنند. البته برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند که صنعت استخراج رمزارز از جمله بخش‌های پیشرو در مورد استفاده از انرژی‌های سبز است.

منبع: تجارت‌نیوز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا