صنعت هوشمندفناوری و کسب‌وکار

توزیع سریع؛ اندازه بازار صنعت پخش در جهان چقدر است؟

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
سیروس مجبوری

به منظور برآورده کردن تقاضای مصرف‌کنندگان، صنعت توزیع در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی نوآورهای فناورانه کرده است. راه‌های خلاقانه در صنعت پخش موجب رشد بازار خواهد شد.

پاندمی کرونا بازار پخش صنعتی را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود. توزیع‌کنندگان کالاهای بهداشتی و درمانی و عرضه‌کنندگان مواد غذایی و رستوران‌ها در این مدت ضربه سنگینی را متحمل شدند. مقررات سفت و سخت با توجه به قرنطینه بازار را متاثر کرده بود. برخی از تولیدکنندگان کالاهای غیرضروری در این میان به‌طور کامل فعالیت خود را متوقف کردند و بسیاری هم در این بازار به شدت محدود شدند. با این حال اندازه بازار توزیع صنعتی در سال ۲۰۲۲ حدود هفت هزار و ۷۲۰ میلیارد دلار برآورد شده و انتظار می‌رود اندازه این بازار با رشد متوسط سالانه ۵/ ۴درصدی تا سال ۲۰۳۲ به حدود ۱۲ هزار میلیارد دلار برسد. کالاهای تولیدی از طریق یک شرکت باید از سوی تولیدکننده توزیع شود تا به مصرف‌کننده برسد.

توزیع صنعتی برای افزایش سودآوری خود به دنبال توزیع‌کنندگان است تا در صورت افزایش تقاضا برای رساندن کالاها به مصرف‌کنندگان دچار مشکل نشوند. به دلیل افزایش استفاده گسترده از تجارت الکترونیک مشتریان به دنبال آن هستند که تحویل سریع‌تری داشته باشند و هزینه‌های حمل‌ونقل را تا حد امکان کاهش دهند. با توجه به افزایش درآمد از طریق منابع آنلاین بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ به اقدامات دیجیتال روی آورده‌اند. افزایش استفاده از محصولات هوشمند به رشد بازار منجر شده است. مشتریان به دنبال شفافیت در حمل‌ونقل و توزیع هستند. آنها می‌خواهند خدمات مشتریان به صورت ۲۴ساعته به آنها رسیدگی کرده و بتوانند به صورت آنلاین سفارش‌های خود را دنبال کنند. به منظور برآورده کردن این تقاضای مصرف‌کنندگان، صنعت توزیع در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری زیادی روی نوآورهای فناورانه کرده است. راه‌های خلاقانه در صنعت پخش موجب رشد بازار خواهد شد.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

تولیدکنندگان نیز روی تقویت زنجیره تامین خود سرمایه‌گذاری می‌کنند تا انتظارت مشتریان را برآورده کنند. به دلیل افزایش استفاده از پلت‌فرم‌های آنلاین و همچنین در دسترس بودن گوشی‌های هوشمند و وجود اینترنت،‌ شرکت‌های پخش نیاز دارند تا تجربه کاربری خوبی ارائه دهند. توزیع‌کنندگان همچنین پلت‌فرم‌های B2B بهتری را برای مشتریان خود ارائه می‌کنند.

به منظور ماندن در بازار و حفظ جایگاه، بازیگران بزرگ حوزه پخش به دنبال ارائه پلت‌فرم‌هایی هستند که هرچه بیشتر مشتریان را درگیر کند. مشتریان تنها کالاهای موردنیاز خود را به صورت آنلاین خریداری نمی‌کنند، آنها به مقایسه محصولات موجود پرداخته و حتی نحوه پخش آنها را هم تحلیل می‌کنند. در بازار پخش صنعتی،‌ انتظار می‌رود که بخش تجارت الکترونیک در سال‌های آینده به عنوان محرک اصلی بازار در نظر گرفته شود.

در نتیجه استفاده روزافزون از سیستم‌های مدیریت سفارش که به تولیدکنندگان در خودکارسازی فرآیندها کمک می‌کند، احتمال ارتکاب خطا در این صنعت کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین انتظار می‌رود با افزایش استفاده از اینترنت اشیا که در حوزه ردیابی محموله‌ها بسیار سودمند است، رشد بازار بیشتر شود. استفاده از این فناوری به منظور پیش‌بینی ترافیک و تقویت کارایی بازار توزیع به گسترده‌تر شدن بازار پخش کمک خواهد کرد. استفاده از هوش مصنوعی برای جمع‌آوری داده و خودکارسازی فرآیندها نیز عمق بازار را بیشتر خواهد کرد.

عوامل محرک صنعت پخش

در سال‌های گذشته تغییراتی در الگوی خرید مصرف‌کنندگان ایجاد شده است. افزایش استفاده از پلت‌فرم‌های آنلاین برای خرید موارد مختلف موجب رشد بازار در سال‌های اخیر شده است. شرکت‌های پخش به دنبال تمرکز بیشتر روی راه‌حل‌های بهتر برای ردیابی موجودی خود هستند که به شدت هم‌راستا با برآورده کردن نیازهای مصرف‌کننده است. همچنین شاهد افزایش استفاده از راهکارهای مختلف از سوی توزیع‌کنندگان هستیم که به بهبود تجربه خرید مشتریان کمک می‌کند.

این راهکارها موجب می‌شود شفافیت بیشتری در فرآیند توزیع وجود داشته باشد. با توجه به افزایش رقبا در بازار شرکت‌های پخشی که بیشتر بتوانند با تکنولوژی روز دنیا خود را هماهنگ کنند و راهکارهای بهتری ارائه دهند در جذب مشتری موفق‌تر خواهند بود. به عنوان مثال استفاده از اینترنت اشیا موجب افزایش درآمد شرکت‌های پخش‌ شده و سازگاری بیشتر با فناوری بلاک‌چین هم شرکت‌ها را سودآورتر کرده است.

محدودیت‌ها

افزایش رقابت و ورود بازیگران جدید به بازار ممکن است رشد را برای بازیگران فعلی سخت‌تر کند. از سوی دیگر افزایش تنش‌های سیاسی در میان کشورها نیز یک عامل محدودکننده دیگر به حساب می‌آید. با توجه به موجود بودن گزینه‌های تحویل مختلف و قیمت رقابتی که از سوی بازیگران مختلف بازار ارائه می‌شود، بازار احتمالاً شاهد رقابت سختی خواهد بود. از سوی دیگر شاهد رشد انحصار در صنعت پخش هم هستیم که ناشی از استفاده از تکنولوژی از سوی شرکت‌های رقیب است. در حین پاندمی، فرآیندهای تولید کند شده و زنجیره تامین نیز به شدت ضربه خورد که هنوز این آسیب‌ها به‌طور کامل جبران نشده است.

فرصت‌ها

شرکت‌های پخش بر جریان کار خودکار متمرکز شده‌اند که به بهبود بهره‌وری سازمان منجر خواهد شد. این موضوع همچنین به افزایش سرعت فرآیند و کاهش خطاهای ناشی از مداخله انسان کمک خواهد کرد. خودکارسازی در نیروی کار به صرفه‌جویی در زمان کمک خواهد کرد. فرصت دیگر برای رشد بازار هم همکاری میان توزیع‌کنندگان مختلف خواهد بود. حضور یک سیستم مدیریت متمرکز نیز یک تجربه متحد برای تمام کانال‌های توزیع ایجاد خواهد کرد. این یک تغییر عمده و مثبت در گذار از کسب‌وکارهای توزیع سنتی به سمت راهکارهای مدرن خواهد بود.

افزایش تقاضا برای شفافیت در حمل‌ونقل هم به رشد این صنعت در سال‌های آینده کمک خواهد کرد. افزایش نوآوری در فناوری دست بالا را خواهد داشت. استفاده از سیستم مدیریت سفارش نیز شرکت‌ها را قادر خواهد ساخت که از کانال‌های مختلف با یکدیگر کار کرده و به صورت بلادرنگ با هم در ارتباط باشند. این موضوع همچنین به بهبود سرعت تحویل کمک خواهد کرد. کاهش خطاها از دیگر مزایای این سیستم‌های مدیریت سفارش خواهد بود. استفاده از روباتیک و خودکارسازی در صنعت هم به یک فرصت فوق‌العاده برای رشد صنعت پخش در سال‌های آتی تبدیل خواهد شد.

چالش‌ها

افزایش استفاده از هوش مصنوعی به منظور خودکارسازی در صنعت پخش صنعتی باعث شده تا این بازار به حملات سایبری بسیار آسیب‌پذیرتر باشد. میزان اطلاعاتی که در پلت‌فرم‌ها جابه‌جا می‌شود حالا بسیار زیاد شده و همین موضوع شرکت‌ها را برای مراقبت از اطلاعات و داده‌های حیاتی خود با چالش مواجه کرده و هزینه زیادی به آنها وارد کرده است. موجود بودن اطلاعات حساس در مورد تجهیزات مورد استفاده در دولت‌ها یا بیمارستان‌ها نیاز به امنیت بیشتری دارد. افزایش حملات سایبری احتمالاً یکی از مهم‌ترین عوامل چالش‌برانگیزی است که رشد این بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. از سوی دیگر فشار رو به رشدی از سوی شرکت‌ها وجود دارد که ناشی از افزایش تعداد رقباست. افزایش استفاده از فناوری بلاک‌چین و اینترنت اشیا نیز نیازمند سرمایه‌گذاری‌های سنگین است. سیاست‌های سختگیرانه دولتی نیز روند ذهنی ایجادشده را دچار تحول کرده و احتمالاً رشد بازار را تحت تاثیر قرار خواهد داد. دولت‌ها در سراسر دنیا به دنبال کاهش انتشارات کربن ناشی از حمل‌ونقل هستند و این موضوع هم یک چالش بزرگ برای شرکت‌های پخش به حساب می‌آید. سیاست تمرکز روی گزینه‌های لجستیک سبز نیز فشار اضافی به بازار پخش صنعتی وارد کرده است.

وظایف شرکت‌های پخش و مصرف‌کنندگان

در دنیای امروز با بازارهای فراتر از مرزهای جهانی، شرکت‌های پخش در ارائه خدمات مستقیم به بازارها با مشکلات زیادی مواجه هستند. بنابراین آنها برای پخش به واسطه‌ها متکی هستند. از این رو آنها عملکردهای زیر را برای مشتریان نهایی انجام می‌دهند.

 یکی از وظایف شرکت‌های پخش یا توزیع‌کننده، تحویل سریع است. این بدان معناست که شرکت‌های پخش محلی، در کشورهای هدف دارای ذخایر هستند، به‌طوری که مشتریان با کمبود مواد اولیه، قطعات یا قطعات یدکی مواجه نخواهند شد.

همچنین شرکت‌های پخش نیز در تصمیم‌گیری‌های خرید کمک می‌کنند. آنها اغلب می‌توانند در مورد محصولات تولیدکنندگان مشاوره دهند و می‌توانند به مصرف‌کنندگان در تصمیم‌گیری کمک کنند، زیرا آنها احتمالاً از قابلیت اطمینان و در دسترس بودن قطعات آگاهی دارند.

شرکت‌های پخش می‌توانند نیازها را پیش‌بینی کنند و بازار محلی را می‌شناسند و به مصرف‌کنندگان و مشتریان نزدیک‌تر هستند، اغلب می‌توانند حدس بزنند که مشتریان ممکن است به چه چیزی نیاز داشته باشند و مطابق با آن به تولیدکنندگان توصیه کنند.

شرکت‌های پخش و تولیدکنندگان

وظایف شرکت‌های پخش یا وظایف توزیع‌کننده‌ها، فراتر از وظایفی است که برای مصرف‌کنندگان انجام می‌شود. همان‌طور که قبلاً گفته شد، تولیدکنندگان معمولاً قادر به ارائه خدمات مستقیم به بازارها، به ویژه در دنیای جهانی‌شده امروزی نیستند. بنابراین، آنها به شرکت‌های پخش نیاز دارند تا در فرآیند رساندن محصول به مشتریان نهایی به آنها کمک کنند. علاوه بر این، از آنجا که مصرف‌کنندگان معمولاً از مزایای بالقوه ارائه‌شده از طریق شرکت پخش به خوبی آگاه هستند، آنها شرکتی را انتخاب می‌کنند که بتواند نیازهایشان را برآورده کند. به همین دلیل است که انتخاب شرکت پخش مناسب مهم است، زیرا پخش مانند دروازه ورود به بازار است.

شرکت‌های پخش نقشی را ایفا می‌کنند که ممکن است کاملاً آشکار باشد: آنها سهام را برای تولیدکننده می‌خرند و نگه می‌دارند. در بیشتر موارد، در واقع کالا را از تولیدکننده خریداری می‌کنند که باعث آزاد شدن سرمایه در گردش برای سازنده می‌شود. وظایف شرکت پخش شامل ترکیب خروجی‌های تولیدکنندگان است. کاربران نهایی تقریباً همیشه از چندین تولیدکننده خرید می‌کنند. این بدان معناست که آنها حتی اگر در حال حاضر از محصولات رقبا استفاده کنند، در معرض محصولات شرکت قرار خواهند گرفت. از دیدگاه بازاریابی، یکی از مهم‌ترین وظایف شرکت پخش این است که می‌توانند نیازهای بازار را پیش‌بینی کنند. آنها به وضوح به بازار نزدیک‌تر هستند و نسبت به تولیدکنندگان در موقعیت بهتری برای پیش‌بینی نیاز مشتریان خود قرار دارند. در نهایت، شرکت‌های پخش اطلاعات بازار را ارائه می‌دهند. آنها برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد بازار، در مورد فعالیت‌های رقابتی و… موقعیت خوبی دارند. از دیدگاه سازنده، این اطلاعات برای رقابت آتی در بازار بسیار ارزشمند است.

هوش تجاری در صنعت پخش

شرکت‌های پخش یکی از مجموعه کسب‌وکارهایی هستند که به دلیل تنوع تامین‌کنندگان و مشتریان توزیع‌شده در سطح شهر، داده‌های متنوعی در حجم نسبتاً بالایی را به خود اختصاص می‌دهند. پس برای مدیریت و استراتژی باید روشی را اتخاذ کرد که بهترین آن راهکار هوش تجاری در صنعت پخش و توزیع است.

حجم بالای اطلاعات در شرکت‌های پخش، معمولاً شکاف بزرگی بین داده‌های فروش و استفاده بهینه از این اطلاعات را به وجود می‌آورد. بسیاری از نرم‌افزارهایی که در صنعت پخش مورد استفاده قرار می‌گیرند، در ثبت و ذخیره‌سازی داده‌های قدرتمند و در ارائه اطلاعات ضروری و شاخص‌های کلیدی ناتوان هستند و در نتیجه، موجب چالش‌های بزرگی در این مجموعه‌ها می‌شوند. برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 داده‌های پخش و فروش به خرده‌فروشی‌ها معمولاً بدون مدیریت دانش و بلااستفاده، در نرم‌افزارهای این شرکت‌ها ذخیره می‌شوند و این یعنی از دست رفتن منابع اطلاعاتی برای استفاده در تصمیمات مدیریتی که میزان بازدهی کسب‌وکار را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

 ساماندهی داده‌ها مشکل است و معمولاً مدیران بر مبنای اطلاعات جمع‌آوری‌شده تصمیم‌گیری نمی‌کنند و برای تهیه انواع گزارش‌های مورد نیاز زمان بسیار زیادی را باید صرف کنند که در برخی از موارد به ناچار از تهیه گزارش صرف نظر کرده و قطعاً یک تحلیل خوب را از دست می‌دهند.

 مدیریت و سازماندهی حجم زیادی از فاکتورها و داده‌های مشتریان، به منظور در دسترس قرار دادن اطلاعات مرتبط، در زمان مناسب به تصمیم‌گیرندگان، معمولاً امکان‌پذیر نیست. مشتریان نمی‌توانند درخواست‌های مورد نیاز خود را در زمان مطلوب به واحدهای عملیاتی شرکت برسانند، به همین دلیل بسیاری از سفارش‌ها از سمت مشتریان ممکن است در زمان طلایی فروش تحویل داده نشود. این فرآیند قطعاً در سود نهایی مشتریان تاثیرگذار خواهد بود.

منبع: دنیای اقتصاد

   ” اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا