حمل و نقل هوشمند

از فناوری خودران تا هوش مصنوعی؛شش تحول کلیدی صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

فناوری پیشرانه الکتریکی، دیجیتالی‌سازی، حمل و نقل هوشمند و فناوری رانندگی خودران از جمله فناوری‌های تحول‌آفرین هستند که چهره جدیدی به حمل نقل نوین بخشیده‌اند.

صنعت جهانی خودرو با انبوهی از تحولات در جهات مختلف مواجه شده است که برخی از این تحولات به کسب و کار خودروسازی سنتی آسیب می‌زنند، در حلی که برخی دیگر آیند‌ه‌ای جدید را شکل می‌دهند.

یکی از روندهای تحول‌آفرین که صنعت خودروسازی آینده را شکل می‌دهد، نفوذ فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی، کلان‌داده‌ها و تجزیه تحلیل داده‌ها همراه با اینترنت اشیاء، بلاک‌چین و … است. این فناوری‌ها مدل متعارف کسب و کار و عملیات خودرو را دچار دگرگونی کرده‌اند.

فناوری پیشرانه الکتریکی، دیجیتالی‌سازی، حمل و نقل هوشمند و فناوری رانندگی خودران از جمله فناوری‌های تحول‌آفرین هستند که چهره جدیدی به حمل نقل نوین در سراسر جهان بخشیده‌اند.

دانلود فایل PDF و مشاهده عناوین ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” شماره ۱۴، آبان ماه۱۴۰۰

در اینجا شش تحول کلیدی که صنعت خودروسازی را در سال ۲۰۲۱ تکان داد، مرور می‌کنیم:

۱. فناوری خودران

وسایل نقلیه خودران، فناوری جدیدی است که دنیای خودروسازی و حمل و نقل سنتی را متحول می‌کند. ناوگان اتومبیل‌های خودران با تمرکز بر حلقه آخر زنجیره تحویل کالا (last mile delivery)، کاهش زمان خرابی و افزایش ایمنی حمل و نقل عمومی در حال رشد است. هدف این فناوری کاهش تصادفات با به حداقل رساندن خستگی یا سهل‌انگاری راننده هاست. وسایل نقلیه خودران مجهز به فناوری‌های تشخیصی پیشرفته و طیف وسیعی از سنسورها، دوربین‌ها و … هستند. سال ۲۰۲۱ شاهد نفوذ بیشتر فناوری‌های خودران در دنیای خودرو بود.

۲. برقی‌سازی

کاهش سطح ذخایر سوخت فسیلی و افزایش آلودگی هوا به دلیل انتشار گازهای کربنی، صنعت خودروسازی را به سمت رونق خودروهای الکتریکی سوق داده است. حتی تا همین چند سال پیش خودروهای الکتریکی قیمت بالایی برای مصرف‌کنندگان داشتند اما قیمت اولیه خودروهای الکتریکی رو به کاهش است که از شکاف بین خودروهای برقی و سوخت فسیلی می‌کاهد. سال ۲۰۲۱ شاهد استقبال بیشتر مصرف‌کنندگان از چنین محصولاتی بودیم و روندهای دیگری که در این سال شاهد آن بودیم شامل بهبود فناوری باتری، افزایش زیرساخت‌های شارژ، برق‌رسانی ناوگان و … بود.

۳. هوش مصنوعی

همچون خیلی از صنایع دیگر، صنعت خودرو نیز شاهد بکارگیری بیشتر فناوری‌های هوش مصنوعی نظیر یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، اتوماسیون روباتیک و … است. این فناوری‌ها در حال هدایت اتومبیل‌های خودران، مدیریت ناوگان، کمک به رانندگان برای بهبود ایمنی و بهبود خدماتی چون بازرسی یا بیمه خودرو هستند. هوش مصنوعی همچنین در تولید خودرو، سرعت بخشیدن به نرخ تولید و کاهش هزینه‌ها کاربرد فزاینده‌ای پیدا کرده است.

۴. حمل و نقل اشتراکی

فناوری‌های خودرو متصل به روند جدید دنیای خودرو تبدیل شده‌اند. برخی آنها بر حمل و نقل اشتراکی به عنوان جایگزینی برای مالکیت سنتی خودرو تمرکز دارند. یکی از آنها «حمل و نقل به عنوان یک سرویس» (MaaS) است که افراد را به منع بکارگیری خودروهای بلااستفاده تشویق می‌کند. این مدل کسب و کار برای نیازهای یک شهر یا یک کسب و کار بدون افزودن خودروهای جدید طراحی شده که زمان بیکاری ناوگان را کاهش داده و آلودگی هوا ناشی از انتشار گازهای کربنی وسایل نقلیه را نیز به حداقل می‌رساند.

۵. بلاکچین

فناوری بلاکچین کاربردهای فزاینده‌ای در صنعت خودروسازی پیدا کرده است. این کاربردهای متعدد شامل اشتراک‌گذاری داده‌های خودرو در بستر یک شبکه ایمن برای اتصال و راهکارهای حمل و نقل اشتراکی از جمله سواری اشتراکی و حمل و نقل شهری است. بلاکچین باعث افزایش کارایی این بخش‌ها و کاهش حاشیه خطا می‌شود. در زنجیره تأمین صنعت خودرو نیز بلاکچین کارایی بیشتری را به ارمغان می‌آورد.

جهت مشاهده و دانلود ماهنامه ” اقتصاد دیجیتال” اینجا کلیک نمایید.

۶. سازندگان فناوری

یکی از تغییرات عمده‌ای که صنعت خودرو در سال ۲۰۲۱ شاهد آن است، راه‌اندازی زنجیره تأمین اختصاصی توسط خودروسازان سنتی است. بخش مهمی از این امر، ساخت و تولید ریزتراشه‌ها برای خودروهاست. صنعت خودرو که با بحران طولانی‌مدت در زمینه تأمین تراشه مواجه شده است متوجه شده که راه سختی برای توسعه و تولید تراشه‌های اختصاصی خود به جای تأمین آنها از سازندگان سنتی تراشه در پیش دارد.

منبع: هندوستان تایمز

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا