هوش مصنوعی

سرمایه گذاری میلیاردی آمریکا در صنعت هوش مصنوعی چین با وجود ممنوعیت‌ها

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

محققان دانشگاه جورج تاون اعلام کردند در  سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، ۱۶۷ شرکت آمریکایی تقریباً ۴۰.۲ میلیارد دلار در صنعت هوش مصنوعی چین سرمایه گذاری کرده اند. بر اساس این گزارش در دوره یاد شده، سهم آمریکایی ها در صنعت هوش مصنوعی چین تقریباً ۳۷ درصد از کل سرمایه گذاری خارجی بوده است.

نویسندگان این مطالعه خاطرنشان می کنند که برخی از این سرمایه گذاری ها با وجود تحریم های شدید از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا علیه فناوری های پیشرفته چین، انجام شده است.

در تابستان ۲۰۲۲، آمریکا قانون تراشه و دانش را تصویب کرد که کارشناسان سیاسی آن را راهکار جدید آمریکا برای “محدود کردن بخش های بزرگ صنعت فناوری چین” توصیف کردند.

براساس این مطالعه، بیشترین سرمایه گذاری آمریکایی ها در سه شرکت چینی جی جی وی کاپیتال، کوال کام ونچرز و اینتل کاپیتال بوده است.

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

سرمایه گذاران آمریکایی بیشتر به تکنولوژی های تشخیص چهره، پزشکی و روباتیک علاقه داشتند. کارشناسان سیاسی آمریکا انتظار دارند که درمیان رقابت روزافزون میان چین و آمریکا، دولت جو بایدن قوانین جدیدی را در سال جاری برای محدود کردن بیشتر سرمایه گذاری در اقتصاد چین به خصوص در زمینه فناوری های پیشرفته تصویب کند.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۹ محدودیت هایی را برای صادرات فناوری این کشور به شرکت هواوی اعمال کرد و این گروه را در فهرست سیاه موسوم به «لیست موجودیت» قرار داد. این اقدام بخشی از راهبرد دولت آمریکا در مقابله با شرکت های چینی بود که به زعم واشنگتن، تهدیدی علیه امنیت ملی این کشور محسوب می شوند.

با این حال، حتی بعد از اقدام دولت ترامپ، وزارت بازرگانی آمریکا همچنان به برخی از شرکت های فناوری اطلاعات و مخابرات آمریکایی از جمله کوالکام و اینتل اجازه داد فناوری مورد نیاز هواوی را که ارتباطی به شبکه های مخابراتی G5 ندارند، تامین کنند.

در دو سال گذشته دولت بایدن مواضع سختگیرانه تری را علیه چین به ویژه در حوزه فناوری اتخاذ کرده است. در اکتبر گذشته، بایدن محدودیت های گسترده ای را در تامین نیمه رساناهای پیشرفته و تجهیزات ساخت تراشه به شرکت های چینی اعمال کرد.

فایننشال تایمز نوشت: هواوی بقای خود را از طریق تغییر سرمایه گذاری و تجارت در داخل چین حفظ کرده است. همچنین آمریکا به برخی از شرکت هایش اجازه داد به این شرکت چینی صادرات داشته باشند و به این ترتیب از فروپاشی کامل آن جلوگیری کرد. گمان می رود هواوی همچنین از پروژه هایی در چین با هدف تامین زنجیره تولید نیمه رساناها مستقل از واردات کمک کرده است و به نظر می رسد تصمیمات جدید در واشنگتن این اقدامات را هدف قرار می دهد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در حال آماده شدن برای سفر به چین در هفته آینده است که اولین سفر یکی از اعضای کابینه بایدن به این کشور محسوب می شود.

آمریکا همچنین تلاش‌های خود را با متحدانش افزایش داده تا تلاش چین را برای توسعه فناوری‌های پیشرفته مانند نیمه‌ رساناهایی که در زمینه هوش مصنوعی، مدل‌سازی سلاح‌های هسته‌ای و توسعه سلاح‌های مافوق صوت استفاده می‌شوند، کاهش دهد.

محتوی بیشتر از هوش مصنوعی:

واشنگتن هفته گذشته با ژاپن و هلند توافق کرد تا شرکت‌های این کشورها برای صادرات برخی تجهیزات ساخت تراشه به چین محدودیت‌هایی داشته باشند. آمریکا در ماه اکتبر محدودیت های یک جانبه ای را برای جلوگیری از صادرات ابزارهای تولید نیمه هادی توسط شرکت های آمریکایی اعمال کرد.

فایننشال تایمز نوشت: تصمیم رسمی برای اجرای ممنوعیت کامل صادارت تراشه ها از سوی شرکت های فناوری آمریکا به چین هنوز اتخاذ نشده است. وزارت بازرگانی آمریکا از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده و گفته این وزارتخانه به همراه دیگر وزارتخانه های دولت آمریکا به ارزیابی سیاست ها و مقرراتی در این زمینه ادامه خواهد داد و پیوسته با افراد ذی نفع خارجی در ارتباط خواهد بود.

منبع: ایرنا

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا