پیشنهاد سردبیرتحول دیجیتال در صنعت و معدن

کشاورزی دیجیتال، نیاز دنیای آینده

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

کشاورزی دیجیتال به معنای استفاده از امکانات مدرن تکنولوژیکی در صنعت کشاورزی است به گونه ای که راندمان در فعالیت کشاورزی افزایش یابد. انتظار می رود در دنیای امروز که همه چیز به سمت دیجیتالیزه شدن حرکت می کند، کشاورزی هم به سرعت در همین مسیر حرکت کند.

به گزارش اقتصاد الکترونیکی به نقل از بازار؛ چهارمین انقلاب صنعتی دنیا که همه گیری کرونا باعث تسریع روند حرکت دنیا به سمت آن شد، باعث شد تا صنایع مختلف دیجیتالیزه شوند. دیگر نیروی کار انسانی در کارخانه ها برای انجام کارهای فیزیکی استفاده نشود و رباتها که در سالهای گذشته  همکاران آینده انسانها در کارخانه ها نام گرفته بودند، امروزه تنها شاغلان در کارخانه های تولیدی باشند.

این شرایط  باعث شد تا بسیاری از مردم شغل خود را از دست بدهند و فرصتهای شغلی تازه ای هم ایجاد شود. جالب  این  جاست که صنعت کشاورزی هم در دنیا با این سیر تحولی همسو شده است و فعالان این صنعت بر این باورند تنها در صورتی صنعت کشاورزی می تواند در اقتصاد دنیا به فعالیت ادامه دهد و تامین غذای آینده را بر عهده بگیرد که با چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا همسو شود.

مجمع جهانی اقتصاد در این مورد نوشت: «همه گیری ویروس کرونا ساختار جوامع را در دنیا تغییر داده است که بخشی از این تغییر به دلیل انقلاب دیجیتالی در دنیا است. انقلابی که از ابتدای سال جاری و از زمانی که مردم برای مقابله با شیوع ویروس کرونا مجبور به ماندن در خانه شدند، شدت گرفته است. از آن زمان تا کنون شرکتها و موسسات اقتصادی  از روشهای ارتباطی -مخابراتی آنلاین و تکنولوژی های ارتباطی مدرن استفاده کردند. هم اکنون دیگر جلسات  بزرگ کاری و حتی جلسات بزرگ سیاسی به صورت آنلاین برگزار می شود و سران کشورها در دفاتر کاری خود با همتایان خارجی خود تبادل نظر می کنند و تصمیمات مهم را اتخاذ می کنند. اما سوال این است که از این دنیای جدید چگونه می توان برای توسعه صنعت کشاورزی استفاده کرد و چگونه می توان تامین غذای دنیا را بهبود بخشید؟»

سیاستی برای حمایت از تامین غذا در دنیا

مطالعات نشان داده است کشاورزی دیجیتال می تواند کمک بزرگی به پایان بحران های غذایی در دنیا بکند و عرضه محصولات کشاورزی را در دنیا تسریع کند. کشاورزی دیجیتال به معنای استفاده از امکانات دنیای دیجیتال امروزی برای ارتقای بهره وری صنعت کشاورزی و افزایش راندمان تولید محصولات کشاورزی است.

این امکانات دنیای دیجیتال می تواند فرصت دریافت اطلاعات روز را در اختیار کشاورزان قرار دهد و دسترسی آنها به بازارهای آنلاین خرید نهاده های کشاورزی و فروش محصولات کشاورزی را فراهم کند. تحولی بزرگ  که در زنجیره تولید، عرضه و فروش محصولات اثر گذار است.

نشریه اکو-بیزینس در گزارش اخیر خود نوشت: «کشاورزی دیجیتال که در آن کشاورزان از گوشی های موبایل هوشمند و دیگر وسایل مدرن تکنولوژیکی استفاده می کنند و می توانند اطلاعات لازم برای کارشان را به سرعت دریافت کنند، می تواند انقلابی بزرگ در صنعت کشاورزی ایجاد کند. انقلابی که ما از آن به عنوان انقلاب دیجیتالی در صنعت کشاورزی نام می بریم. انقلابی که به اندازه چهارمین انقلاب بزرگ صنعتی در دنیا اهمیت دارد و راندمان صنعت کشاورزی را نیز ارتقا می دهد.»

در شهری جنوبی در کشور هند طرحی مرتبط با  کشاورزی دیجیتال اجرا شده است و ارایه اطلاعات به صورت روزانه به ۸۰۰ هزار کشاورز آن منطقه باعث شده است تا در طی یک سال راندمان تولید مزارع آنها ۱۰ درصد رشد کند

حمایت از کشاورزی دیجیتال در هند

این نشریه در ادامه به سیاست کشور هند برای حمایت از صنعت کشاورزی دیجیتال اشاره کرد و نوشت: «دسترسی کشاورزان به موبایل باعث می شود تا امکان ارسال اطلاعات در مورد زمان کشت و نکات مهم کشاورزی  از طریق پیام های مکتوب یا صوتی وجود دارد. از طرف دیگر می توان پایگاه های مطالعاتی کشاورزی در کشور راه اندازی شود و اطلاعات مورد نیاز برای کشاورزان هر منطقه به صورت تخصصی در اختیار آنها قرار بگیرد و حتی مرکزی برای پاسخگویی به سوال های کشاورزان ایجاد شود. این سیاست در شهری جنوبی در کشور هند اجرا شده است و ارایه اطلاعات به صورت روزانه به ۸۰۰ هزار کشاورز آن منطقه باعث شده است تا در طی یک سال راندمان تولید مزارع آنها ۱۰ درصد رشد کند. این در حالی ست که انتظار می رفت در سال اول اجرای این طرح که استقبال زیادی از ان انجام نشده است، تولید رشد ملموسی نداشته باشد.»

 مطالعات انجام شده توسط مرکز مطالعات کشاورزی دولت هند نشان می دهد کشاورزانی که از اطلاعات دیجیتال استفاده کرده اند، توانسته است راندمان تولید محصولات کشاورزی خود را افزایش دهند و درآمد بیشتری کسب کنند. از طرف دیگر افزایش توان تاب آوری آنها در برابر شوک‌هایی که کسب و کارشان را هدف قرار می دهد، فاکتور مثبت دیگری برای کشاورزی دنیا است.

نشریه ساینس هم بر مبنای اطلاعات تهیه شده توسط یک مقاله علمی نوشت: «کشاورزانی که پیشنهادات دیجیتالی را به صورت روزانه دریافت می کنند و از این پیشنهادات در کارشان استفاده می کنند به ازای هر یک دلاری که هزینه می کنند، ۱۰ دلار درآمد کسب می کنند که تقریبا دو برابر دیگر کشاورزان است.»

کشاورزانی که پیشنهادات دیجیتالی را به صورت روزانه دریافت می کنند و از این پیشنهادات در کارشان استفاده می کنند به ازای هر یک دلاری که هزینه می کنند، ۱۰ دلار درآمد کسب می کنند که تقریبا دو برابر دیگر کشاورزان است

سرمایه گذاری های زیادی انجام شد

صندوق توسعه کشاورزی سازمان ملل هم برای حمایت از توسعه دیجیتالی صنعت کشاورزی در دنیا سرمایه گذاری زیادی کرده است. طبق اطلاعات اخیر قراردادن سنسورهایی در مناطق مختلف مزرعه که به کشاورز کمک می کند تا  آبیاری و کود دهی را به صورت بهینه انجام دهد و سرمایه مورد نیاز کشاورزان برای خرید انواع پهبادهای مورد استفاده در این صنعت را تامین می کند، از دیگر سیاستها است. از طرف دیگر سازمان ملل استفاده از پهبادهای برای رصد وضعیت زمین کشاورزی و شناسایی محصولات بیمار یا بخش‌هایی از زمین که نیاز به دریافت منابع غذایی و ابی و کود بیشتر دارند، را به عنوان سیاست دیگر معرفی کرده است.

 نکته دیگر افزایش سطح خلاقیت در کشاورزی دیجیتال است که به کشاورزان کمک می کند تا راندمان تولید محصولات کشاورزی خود را افزایش دهندو درآمد بیشتری کسب کنند. این موفقیت از طریق استفاده از بذرهای مناسب با شرایط زمین یا روش های مناسب برای کشت بر مبنای شرایط آب و هوایی حاصل خواهد شد.

محتوی دیگر از کاربرد فناوری در صنعت در پایگاه خبری اقتصاد الکترونیکی:

عرضه رایانه جان سخت برای فعالیت صنعتی

محتوی دیگر که پیشنهاد می شود مطالعه نمایید:

دوقولوی دیجیتال انسان با فناوری “جی۶”
از شهربازی رباتیک تا ساخت گلخانه هوشمند
خرید صوتی مُد می شود! فناوری صوتی در خدمت بازاریابان
پیوستن به قراردادهای مالی رومینگ مبتنی بر بلاک چین

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا