متاورسواقعیت مجازی

خبر بد برای متاورس و متا: فروش هدست واقعیت مجازی در ۲۰۲۲ کاهش یافت

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند
جواد تاجی

طبق این گزارش، در سال ۲۰۲۲، مجموع هدست های واقعیت مجازی فروخته شده در جهان با کاهش ۱۲ درصدی به ۹.۶ میلیون دستگاه رسیده است.

شرکت فیسبوک سال گذشته با انجام یک ری‌برند بزرگ نام خود را به متا تغییر داد تا به این شیوه تمرکز زیادش روی آینده واقعیت مجازی و متاورس را نشان دهد. اخیراً نیز اعلام کرده بود که سال ۲۰۲۳ همچنان به متاورس متعهد می‌ماند. با‌این‌حال اکنون اخبار نگران‌کننده‌ای برای این غول شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است: عرضه هدست‌های واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۲ بیش از ۱۲ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

با وجود اینکه متا با مخالفت مصرف‌کنندگان و چهره‌های صنعت فناوری مواجه شده است، همچنان به جاه‌طلبی‌های خود در زمینه متاورس ادامه می‌دهد. Reality Labs، واحد مسئول این حوزه در متا از ابتدای سال گذشته حدود ۱۶ میلیارد دلار ضرر کرده است. هم‌زمان با آن، درآمد خالص متا نیز روند نزولی شدیدی را تجربه کرده است.

کاهش فروش هدست های واقعیت مجازی متاورس

اوضاع برای متا چندان خوب به‌نظر نمی‌رسد. در‌حالی‌که کاربران برای استفاده از دنیای واقعیت مجازی به هدست‌های واقعیت مجازی نیاز دارند، فروش آن‌ها در سال جاری در ایالات متحده ۲ درصد (سالانه) کاهش یافته و به ۱.۱ میلیارد دلار رسیده است. براساس داده‌هایی که توسط شرکت تحقیقاتی NPD Group به اشتراک گذاشته، در مقیاس جهانی نیز فروش این دستگاه‌ها با کاهش ۱۲ درصدی در سال به 9.6 میلیون رسیده است.

نتایج این گزارش احتمالاً روی طرز تفکر زاکربرگ تأثیری نخواهد داشت. او گفته است که سرمایه‌گذاری در متاورس ممکن است تا یک دهه آینده هیچ سودی به‌همراه نداشته باشد و در آن زمان، پلتفرم‌های واقعیت مجازی می‌توانند شروع به درآمد چند میلیارد یا تریلیون دلاری کنند.

با‌این‌حال، افراد بسیار کمی با زاکربرگ هم‌عقیده هستند. یکی از تحلیلگران اخیراً پیش‌بینی کرده بود که اکثر پروژه‌های تجاری متاورس تا سال ۲۰۲۵ تعطیل خواهند شد. علاوه‌بر‌این، یک نظرسنجی از تقریباً ۱۰ هزار نوجوان که اوایل سال جاری انجام شده بود، نشان داد که نیمی از آن‌ها علاقه‌ای به متاورس ندارند و حتی برخی کارمندان متا نیز گفته‌اند که به این موضوع شک و تردید دارند.

منبع: دیجایتو

محتوی بیشتر از واقعیت مجازی:

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا