۴ روش اجرای موفقیت آمیز نحوه پیاده سازی تحول دیجیتال در کسب و کارها
مجتبی حافظ زاده
به گزارش فناوری هوشمند از کاوک؛ یکی از مهم ترین مسائل در تحول دیجیتال، نحوه پیاده سازی تحول دیجیتال و استراتژی اجرای آن در کسب و کارها است. تلفیق فناوری جدید با کسب و کارتان می تواند کار دشواری باشد، اما پاداشی که به دست می آید ارزش تحمل این سختی را دارد. فناوری دیجیتال روش انجام تمام کارها را تغییر می دهد، از تعامل با یکدیگر گرفته تا خواندن اخبار و گوش دادن به موسیقی. پس جای تعجب ندارد که بخواهد کسب و کار را نیز تغییر دهد.
اما این تغییرات به خودی خود نمی تواند اتفاق بیافتد. برای تحول شرکت تان به سوی استفاده از فناوری جدید نیازمند استراتژی هوشمند، بودجه مناسب و تلاش مستمر هستید. بدون وجود این موارد، تحول دیجیتال ممکن است نتواند از اهداف کسب و کار شما حمایت کند و شما را در عرصه رقابت نگه دارد. در ادامه به نحوه پیاده سازی موفقیت آمیز تحول دیجیتال خواهیم پرداخت.
تحول دیجیتال چیست؟
بیایید به این موضوع بپردازیم که به چه چیزهایی تحول دیجبتال گفته نمی شود. تحول دیجیتال کاری که کسب و کار شما انجام می دهد نیست. یا به معنی تغییر دادن محصولات، خدمات و ارزش های شما نیست. در ضمن تحول دیجیتال صرفا به معنی مجهز کردن کسب و کارتان با ابزارها و برنامه های جدید و گران قیمت هم نیست.
تحول دیجیتال صرفا به معنی مجهز کردن کسب و کارتان با ابزارها و برنامه های جدید و گران قیمت هم نیست.
تحول کسب و کار دیجیتال به نحوه عملکرد کسب و کار شما می پردازد. شما فعالیت های شرکت خود را متحول خواهید کرد و ابزارهای دیجیتال جدید را با فرآیند کاری خود تطبیق خواهید داد. به خاطر مشکلات ناشی پیش آمده در زمان همه گیری کرونا، شرکت ها از تحول دیجیتال برای تسهیل مسیر انتقال به دورکاری دائمی استفاده کردند.
اما بسیاری از شرکت ها برای دستیابی به اهداف دیگر نیز، به تحول کسب و کار دیجیتال روی آورده اند. آنها می خواستند چگونگی همکاری تیم های خود را بهبود بخشند و نقش بازاریابی خود را تقویت کنند و از داده های ارزشمند استفاده بهینه کنند. آنها می خواستند نیازهای مشتریان را در همان نقطه برطرف کنند، پس این تحول فقط نیازهای دیجیتال را پوشش نمی دهد، بلکه جوابگوی نیازهای سیار نیز هست.
McKinsey به نتایجی دست یافته که نشان می دهد ۱۱ درصد از مدیران بر این باورند که اگر در الگوی کسب و کارشان تحول ایجاد نشود، دوام نخواهند آورد، اما چه باید کرد؟ برای هر شرکت پاسخ متفاوتی برای این سوال وجود دارد. کارهایی که در پیاده سازی تحول دیجیتال می توانید انجام دهید عبارتند از:
- معرفی مجموعه ای از ابزارهای ارتباط داخلی
- شروع به نگهداری فایل ها در فضای ابری
- تلفیق ابزارهای همکاری دیجیتال با روند کاری شرکت برای ایجاد ارتباط برنامه های مختلف با یکدیگر
- ارائه آموزش برای کارکنان و در صورت امکان، خودکارسازی فرآیندها
- در کنار ایجاد استراتژی برای تجزیه و تحلیل داده های دریافتی، یک اپلیکیشن موبایل نیز برای مشتریانتان خود بسازید
این کارها شاید مستلزم ایجاد نقش های شغلی جدید، روش های بازاریابی نوین و گزینه های ارسال جدید باشد تا بتوانید از روی چشم اندازی که تحول دیجیتال برای شما فراهم خواهد کرد استفاده کنید. در هر یک از این موارد، راه حل های تکنولوژیکی و استراتژی کسب و کار در کنار هم پیش می روند.
چرا تحول دیجیتال نسبت به قبل اهمیت بیشتری پیدار کرده است؟
اکنون زمان تحول دیجیتال فرا رسیده است. بر اساس گزارش سال ۲۰۲۱ که توسط Foundry انجام شد، ۹۱ درصد از شرکت ها نقشه و برنامه هایی برای مشارکت در پیاده سازی تحول دیجیتال دارند. آنها برای این کار منابع مالی زیادی در نظر گرفته اند؛ به طور متوسط، شرکت ها قصد دارند در آینده ۱۶.۵ میلیون دلار برای این طرح ها هزینه کنند. بر اساس گزارش Statista، پیش بینی شده که ممکن است هزینه های جهانی برای پیاده سازی تحول دیجیتال تا سال ۲۰۲۵ به ۲.۸ تریلیون دلار برسد.
۴ روش برای پیاده سازی تحول دیجیتال
بقاء در کسب و کار به معنای توانایی رقابت و به روز بودن در بازار است. فناوری های دیجیتال توانسته اند شرکت ها را سازنده تر، هدفمندتر و کارآمدتر کنند. در اینجا نحوه پیاده سازی تحول دیجیتال را شرح خواهیم داد تا بتوانید به کمک آن کسب و کار خود را برای آینده تثبیت کنید.
بقاء در کسب و کار به معنای توانایی رقابت و به روز بودن در بازار است. فناوری های دیجیتال توانسته اند شرکت ها را سازنده تر، هدفمندتر و کارآمدتر کنند.
۱. ایجاد یک استراتژی
در پیاده سازی تحول دیجیتال نیز مانند سایر نوآوری ها به یک طرح و برنامه جامع برای کسب موفقیت، نیاز دارید. این بدان معناست که داده های ورودی لازم را مشخص کنید و مراحل استراتژیک را برای اجرا و اندازه گیری موفقیت شناسایی کنید. در کل باید مطمئن شوید که تحولات خاصی که انتخاب می کنید، ماموریت و چشم انداز سازمان شما را پیش خواهند برد.
همه چیز به اولویت بندی شما بستگی دارد. شما نمی توانید به یکباره هر آنچه که به حوزه دیجیتال مربوط است را بپذیرید. آنچه که بیشتر برای شما اهمیت دارد را انتخاب کنید و ابتدا روی آن تمرکز کنید.
۲. همسو شدن
پیاده سازی تحول دیجیتال مستلزم آن است که تیم ها روش کار خود را تغییر دهند که این خود می تواند یک چالش ایجاد کند. کارمندان شما در حال حاضر می دانند که چگونه کار خود را به خوبی انجام دهند، اما تغییر مستلزم ریسک خواهد بود. تیم ها اگر دقیق توجیه نشوند که چرا این تغییرات اتفاق می افتد و مطمئن نباشند که می توانند موفق باشند، ممکن است در برابر روش های کاری جدید مقاومت کنند. بنابراین شما باید افراد را با خود همراه کنید.
پیشروان کسب و کار باید نسبت به ایحاد و پیاده سازی تحول دیجیتال در سازمان حمایت واحدی از خود نشان دهند. یک استراتژی ارتباطی جامع کمک خواهد کرد تا مطمئن شویم همه افراد تغییراتی که در راه هستند را درک می کنند و می دانند چرا این تغییرات اتفاق می افتند و باید منتظر چه چیزی باشند. در ضمن باید آموزش و حمایت کافی برای تمام کسانی که تحولات بر آنها تأثیر خواهد گذاشت وجود داشته باشد. در حالت ایده آل، ابزارهایی که انتخاب می کنید قابل درک باشند و یادگیری آنها آسان باشد.
۳. با تحولات کوچک شروع کنید، گسترش دهید و تکرار کنید
در برخی از نوآوری های تحول دیجیتال به یک پروژه عظیم نیاز دارند، مانند انتقال همه محصولات شما از یک پلتفرم تجارت الکترونیک به یک پلتفرم دیگر. اما بیشتر استراتژی های پیاده سازی تحول دیجیتال می توانند با یک پایلوت شروع شوند و بعدا گسترش یابند. در صورت امکان، یک ابزار یا فرآیند را قبل از ارائه عمومی، بر روی گروه کوچکی از افراد، آزمایش کنید. یک شروع کوچک می تواند به شما کمک کند تا ایرادهای یک سیستم را برطرف کنید و مطمئن شوید که قبل از استفاده کل سازمان از آن، به درستی کار می کند.
به عنوان مثال، زمانی که شرکت Target ابزار Slack را پیاده سازی کرد، در ابتدا آن را در اختیار ۲۰۰۰ مهندس قرار داد. این گروه اولیه توسعه به عادی سازی استفاده از آن کمک کرد و بازخورد خود را از استفاده از سیستم ارائه داد. بعدها آن را با موفقیت در اختیار ۱۰۰۰ مهندس دیگر و در نهایت در اختیار تمام تیم های دیجیتال، استخدام، هوش تجاری و استراتژی خود قرار داد.
۴. پیروی از قوانین
گاهی اوقات قوانین سازمان فعالیت شما را محدود می کند. یا شاید مجبور به رعایت مقررات و قوانین تخصصی خارج از سازمان باشید. قبل از اجرای هر طرحی برای پیاده سازی تحول دیجیتال، مطمئن شوید که تیم حقوقی و IT آن را تایید می کند.
چگونه یک استراتژی تحول دیجیتال بسازیم؟
استراتژی تحول دیجیتال شما با تجزیه و تحلیل آغاز می شود. پس باید ابتدا مشخص کنید که در کجای کار قرار گرفته اید.
- نظر همکاران و مشتریانتان در مورد فرآیند کاری شما چیست؟
- مزایای فرآیند کاری فعلی شما در چیست؟
- ایرادات کارتان چیست؟
- کدام وظایف را می توانید با کمک ابزارهای مناسب، خودکارسازی کنید؟
هنگامی که بدانید در چه نقطه ای قرار گرفتید، می توانید تصمیم بگیرید که به چه سمتی می خواهید حرکت کنید.
- چه کاری می خواهد انجام دهید؟
- چرا؟
- اهداف شما چیست و برای چه زمانی هستند؟
- موفقیت استراتژی خود را چگونه می خواهید بسنجید؟
برای این کار به تیمی نیاز خواهید داشت که همراه شما باشد. پس یک تیم کاری با وظایف و مسئولیت های روشن تشکیل دهید. در صورت نیاز از نیروی های خارج از سازمان درخواست کمک کنید. دقت داشته باشید که از همکارانی که باید بخشی از تحول شرکت باشند غافل نشوید.
در حین پیشبرد کارهای پیاده سازی تحول دیجیتال، فراموش نکنید که زمینه های تکامل را نیز فراهم کنید. تحول دیجیتال وابسته به گذشته نیست؛ شما باید به طور منظم، استراتژی کسب و کار دیجیتال خود را ارزیابی کنید و آن را تغییر و توسعه دهید.
چهار ابزار و نکته مهم برای تحول دیجیتال موفق
۱. قابلیت همکاری
ابزارهای دیجیتالی مناسب انتخاب کنید که قابلیت تطبیق با یکدیگر را داشته باشند. برنامه های مناسب زیادی با قابلیت تلفیق برای خودکارسازی فرآیندها وجود دارد. پس شما ابزارهای زیادی در اختیار خواهید داشت که بدون مشکل ناسازگاری، با هم تلفیق خواهند شد.
برای مثال پلتفرم Slack را در نظر بگیرید. این پلتفرم ارتباطی در مرکز بسیاری از کسب و کارهای تحول یافته دیجیتالی قرار دارد که در آن کارمندان و مشتریان در تمام طول روز ایده ها، فایل ها و … را برای یکدیگر ارسال می کنند. از همه مهم تر، Slack به منظور اتصال با سایر ابزارهای دیجیتال محبوب و خاص، مانند Google Drive، برنامه مدیریت پروژه ویکی به نام Notion و نرم افزارهای ویدئو کنفرانس مانند Zoom و Around ساخته شده است.
۲. «افراد» را در اولویت قرار دهید
اپلیکیشن ها، رایانه ها و هوش مصنوعی، ابزارهای بسیار قدرتمندی هستند، اما بدون «افراد» (مخاطبان، مشتریان، کارکنان) هیچ معنایی ندارند. قبل از طراحی تجربه مشتری جدید با مشتریان خود صحبت کنید. خواسته و نیاز آنها را درک کنید، ترس و شبهه آنها را در مورد داده ها در نظر بگیرید و مطمئن شوید که برای افزایش تجربه آنها از فناوری دیجیتال استفاده می کنید، نه فقط برای رفع نیازهای خود.
۳. به تیم خود توجه کنید
هیچ کس نحوه عملکرد کسب و کار شما را به اندازه تیمتان نمی داند. آنها ممکن است پیشنهادهای بهتری در زمینه ترفندهای بهینه سازی گردش کار و ایجاد رضایت در مشتریان داشته باشند. این مورد در زمینه راه حل های دیجیتال صحت بیشتری دارد. در واقع، ممکن است تیم شما برای انجام کارهای روزانه شان قبلا از برنامه هایی استفاده کرده باشد که شما از آنها بی خبر بودید (و یا تأیید نکرده اید!). مقاومت نکنید و گوش دهید. به دنبال استراتژی های پیاده سازی تحول دیجیتال باشید که کار شما را آسان تر، دلپذیرتر و رضایت بخش تر می کنند.
۴. همیشه در حال تحول باشید و آن را متوقف نکنید
فعالیت های دیجیتال، شرکت شما را زیرک تر می کند. اما این مسئولیت را بر عهده شما می گذارد که همواره به دنبال بازخورد (فیدبک) باشید و از جریان تحولات غافل نشوید. همواره و به طور مرتب با همکاران خود چک کنید تا ببینید چه چیزی بهتر نتیجه می دهد و چه چیزی مناسب نیست، و همیشه برای یافتن روش هایی مناسب برای ارتقای تحول دیجیتال خود به روز و آماده باشبد.
۳ ابزار ضروری برای پشتیبانی از تحول دیجیتال
۱. ابزارهای ارتباطی
ارتباطات خوب، بین همکاران و کارمندان و مشتریان، و کارکنان و مدیریت، برای موفقیت هر شرکتی شرطی ضروری است. با این حال اگر ابزارهای دیجیتال مناسب را در اختیار نداشته باشید، یک محل کار جهانی در حال تحول با الگوهای دورکاری و ترکیبی که این روزها بسیار متداول شده است، می توانند انجام کسب و کار شما را با مشکلات زیادی مواجه کند.
ابزارهایی که به طور اختصاصی برای توانمندسازی تیم های از راه دور و ارتقای همه جنبه های کسب و کار طراحی شده اند و تیم های دیجیتال را با ایجاد کانال های پروژه محور و موضوع محور متحد می کنند. به جای جستجو در ایمیل ها و پوشه ها برای پیدا کردن مکالمات یا فایل های خاص، همه چیز در یک محل مناسب و به روز که امکان سازماندهی آسان نیز دارد، قرار گرفته است.
ابزارهای ارتباطی انعطاف پذیر به معنی انجام سریع تر کارها با موانع کمتر است. امکان همکاری آسان باعث به اشتراک گذاری بیشتر ایده ها و اعتماد بیشتر در بین افراد و تیم ها می شود. در نتیجه کار بهتر و زمان پاسخگویی سریع تر موجب رضایتمندی بیشتر مشتریان خواهد شد.
۲. ابزارهای CRM
برای بقاء در بازار رقابت، باید با خواسته ها و نیازهای مشترینتان همگام باشید و با ترجیحات آنها هماهنگ شوید. برای این کار ابتدا باید بدانید که اولویت ها و خواسته های آنها چیست. در این مرحله یک نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می تواند به شما کمک کند. اساسا، یک نرم افزار CRM می تواند تعاملات و داده های مشتری را از کانال های ورودی متفاوت در یک محل جمع آوری، ذخیره و سازماندهی کند.
ابزارهای CRM به شرکت ها کمک می کند تا نیازهای مشتری را بهتر درک کنند تا بتوانند نوآوری ها در فروش، خدمات و بازاریابی را با یکدیگر هماهنگ کنند. این ابزارها می توانند وظایف تکراری را خودکارسازی کنند و چرخه های فروش را کوتاه تر و قابلیت حفظ مشتری را نیز تقویت کنند.
CRMهای با کیفیت، قابلیت جمع آوری و ذخیره سازی مقادیر زیادی از داده های مصرف کننده را به صورت ایمن ممکن می سازند. این نرم افزارهای CRM با صرف زمان کمتر از تیمتان و فراهم کردن امکان شناسایی الگوهای رفتاری مشتری و استفاده از این اطلاعات برای تعیین مشتریان هدف (برای رضایت بیشتر آنها)، توانسته اند قدمی فراتر در پیاده سازی تحول دیجیتال بردارند. همه اینها باعث گردش کار بهتر و فرآیندهای بهتر برای کارمندان و در نتیجه درآمد بیشتر برای شرکت خواهد شد.
۳. ابزارهای استخدام
کارکنان بزرگ ترین دارایی یک شرکت هستند و استخدام مؤثر تأثیر بلندمدت بر فرهنگ، عملکرد و سودآوری شرکت خواهد داشت. بدون وجود افراد برجسته، شرکت شما نمی تواند رشد کند. اما همان طور که هر کارمند منابع انسانی می داند، جذب و حفظ استعدادهای برتر همیشه کار آسانی نیست. به همین دلیل است که سرمایه گذاری هوشمندانه روی ابزارهای دیجیتالی که می توانند فرآیند استخدام را هم ساده کنند و هم بهبود بخشند، بسیار مهم است.
شما می توانید از استخدام دیجیتال نه تنها برای جذب استعدادهای برتر بلکه برای راضی نگه داشتن آنها، درگیر نگه داشتن آنها و کار کردن برای شما به جای کار برای رقیبانتان استفاده کنید.
نتیجه
تحول دیجیتال برای موفقیت کسب و کار در آینده، صرف نظر از صنعت و زمینه فعالیت آن، نقش حیاتی ایفا می کند. با اینکه پیاده سازی تحول دیجیتال با ابزارها و فرآیندهای دیجیتالی جدید بسیار چالش برانگیز است، اما نتیجه به دست آمده ارزشش را خواهد داشت. چون در نهایت یک شرکت چابک و کارآمد خواهید ساخت که می تواند با توجه به نیاز شرکت به راحتی مسیر حرکت خود را تغییر دهد.