پرینت سه بعدیتوسعه پایدارفناوری در خودرو

پرینت سه بعدی یک خودرو با قابلیت کاهش انتشار CO2

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نقش کلیدی تکنولوژی پرینتر سه بعدی در صنعت خودروسازی بر کسی پوشیده نیست. یک پروژه جدید انجام شده توسط دانشجویان دانشگاه فناوری آیندهوون می تواند نقطه عطف جدیدی در صنعت خودروسازی باشد. ویژگی خاص این خودرو کهZEM  نام دارد، این است که نه تنها با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی ساخته شده است، بلکه یک خودروی بدون ایجاد آلایندگی نیز می باشد.

ساخت یک خودرو با قابلیت کاهش انتشار CO2  با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

با توجه به نگرانی ها در مورد گرم شدن کره زمین و این  موضوع که درصد بسیار بالایی از انتشار گاز CO2 توسط خودروها ایجاد می شود، این پروژه می تواند بسیار کمک کننده باشد. طبق مطالعه‌ انجام شده توسط پارلمان اروپا، به نظر می‌ رسد که ۶۰.۶ درصد از آلودگی ناشی از خودروهای سواری، ۲۷.۱ درصد از آن توسط کامیون ‌ها و ۱۱ درصد توسط خودروهای تجاری سبک ایجاد می شود. به همین دلایل است که دانشجویان دانشگاه آیندهوون روی تولید خودرویی تمرکز کرده اند که علاوه بر تولید ضایعات کمتر، هوا را نیز تمیز می کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

ساخت یک خودرو با قابلیت کاهش انتشار CO2 با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی
ساخت یک خودرو با قابلیت کاهش انتشار CO2 با استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی

  خودروی پرینت سه بعدی شده ZEM که دی ‌اکسید کربن (CO2) بیشتری نسبت به تولید واقعی خود جذب می ‌کند ممکن است برای برخی شگفت ‌انگیز به نظر برسد، اما این دقیقاً همان چیزی است که تیم دانشجویان دانشگاه آیندهوون با نمونه اولیه خود به آن دست یافته ‌اند. خودروی  ZEMمخففZero Emission Mobility، به لطف فیلتر ویژه و در ترکیب با فناوری جذب مستقیم از هوا (DAC) می‌ت واند هوا را تمیز کند. در این روش CO2 جذب شده ابتدا ذخیره می شود، سپس خنثی شده و توسط فیلتر ذخیره می گردد. با این حال، خودرویZEM  تنها برای کاهش CO2 در هنگام رانندگی در نظر گرفته نشده است.

فیلتر توسعه یافته توسط دانشجویان تنها فناوری مورد استفاده در این خودرو نیست. فناوری شارژ دو طرفه نیز در این خودرو غوغا کرده است. اگر انرژی تجدیدپذیر تولید نشود،ZEM  باید بتواند انرژی خانه‌ ها را تأمین کند. یک باتری را تصور کنید که برق خانه شما را از انرژی سبز تأمین می کند. این دستاورد با استفاده از سلول های خورشیدی متصل به سقف خودرو ZEM امکان پذیر شده است. این به این معناست که حتی زمانی که خودرو توقف کرده است، همچنان در حال انجام وظیفه خود در راستای افزایش پایداری است. دانشجویان دانشگاه TU آیندهوون اظهار داشته اند که تکنولوژی چاپ سه بعدی نیروی محرکه ای برای افزایش پایداری است.

تمام اعضای بدنه این خودرو با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی توسعه یافته اند، اما جزئیات خاصی در مورد تکنیک مورد استفاده ارائه نشده است. با این حال، دانشجویان به مزایای مرتبط با این روش اشاره کرده اند. هدف از استفاده از این فناوری، به حداقل رساندن ضایعات بوده است. این تیم اعلام کرده اند که از پلاستیک قابل بازیافت به عنوان ماده پرینت سه بعدی استفاده کرده اند که می‌ توان در پایان چرخه عمر خودرو دوباره از آن استفاده کرد، نکته مثبت دیگری که بر جنبه پایداری این خودرو افزوده است.

منبع: Idesign

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا