فناوری و کسب‌وکار

انجام کسب و کار به سبک هوش مصنوعی

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

هوش مصنوعی در واقع همان علمی است که به ماشین‌ها کمک می‌کند تا همانند یک انسان هوشمند رفتار و بتوانند وظایف مختلفی در کسب و کار را اجرا کنند.

 هوشمند شدن هوش مصنوعی نیز به‌وسیله داده اتفاق می‌افتد، به این صورت که برای اینکه هوش مصنوعی بتواند یک مشکل در حوزه‌ای خاص را حل کند، داده‌ها و اطلاعات مربوط به آن را جمع‌آوری می‌کند تا از آنها برای آموزش سیستم استفاده کند. در حقیقت، هوش مصنوعی با استفاده از این داده‌ها و انجام یک‌سری محاسبات تعیین‌شده روی آنها، مسائل و مشکلات را در آن مورد خاص حل می‌کند.

 صمت در این گزارش به برخی دستاوردهای هوش مصنوعی در تحلیل اطلاعات پرداخته است؛ اطلاعاتی که کمک زیادی به بخش فروش و حتی تحلیل اخبار می‌کند.

 خدمات هوش مصنوعی

براساس تحقیقات هاروارد بیزینس، تیم‌های فروشی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، توانسته‌اند تا ۵۰ درصد سرنخ‌های فروش خود را افزایش دهند. هوش مصنوعی به فروشنده‌ها کمک می‌کند که زمان کمتری را صرف ثبت درخواست‌ها، صلاحیت‌سنجی آنها، پیگیری و ایجاد رابطه با آنها کنند، همچنین یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در فروش این است که می‌تواند بسیاری از فعالیت‌های فروش نظیر جمع‌آوری اطلاعات مشتری برای نیازسنجی، پردازش فروش، سفارش گرفتن و آماده کردن قرارداد را خودکار کند.

فروشنده‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، ۴۰ درصد در زمان صرف‌شده برای این کارها، صرفه‌جویی می‌کنند و این مساله به آنها یاری می‌رساند که وقت بیشتری برای ایجاد رابطه با مشتری داشته باشند. امروزه هوش مصنوعی به فروشنده‌های حرفه‌ای در ارزیابی مشتری بالقوه، پیگیری، ارائه راه‌حل و قطعی کردن فروش کمک و فروش را به یک فرآیند روان و لذت‌بخش تبدیل می‌کند.

“فناوری هوشمند” رسانه تخصصی انقلاب صنعتی چهارم

تشریح دادههای فروش بر بستر یک فناوری

امروزه کسب‌وکارها برای همسویی با تغییرات به‌وجود آمده، نیاز به ابزارهایی به‌روز دارند تا نیازمندی‌های متنوع فروش آنها را برآورده کنند و امکانی را در اختیار آنها قرار دهند که از طریق تحلیل داده‌های فروش خود بتوانند برای بهبود خدمات مشتری، افزایش فروش، ارتباط هدفمند و پیوسته با مشتری، ارائه نوآوری و ایجاد مدل‌های درآمدی جدید برنامه‌ریزی کنند.

مریم یارمحمدی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در زمینه برنامه‌نویسی و تحلیل داده در گفت‌وگو با صمت درباره خدمات ارائه‌شده از سوی این شرکت در زمینه فروش به کسب‌وکارها گفت: محصول این شرکت به نام اختصاری «ماپرا» خدمتی جدید برای نسل امروز و به‌منظور توسعه ابزارهای فروش کسب‌وکارها است. امروزه، ابزارهای فروش کسب‌وکارها، تنها به صدور فاکتور و چند نمونه گزارش مالی خلاصه نمی‌شود، چرا که رقابت گسترده امروزی در فروش، تنها به ترغیب مشتری برای خرید ختم نمی‌شود و با تغییر توقعات مشتری، همچون قبل نمی‌توان با روش‌های سنتی بر مدار موفقیت بود.

وی افزود: ماپرا با ارائه امکانات متنوع در پنلی با همین نام یعنی ماپراپنل، پاسخگوی این نیاز کسب‌وکارها به تغییر نیاز مشتری آنها برای ارتباط فارغ از زمان و مکان با کسب‌وکار است. گفتنی است، ماپراپنل ابزارهای فروش را به‌صورت ابری ارائه می‌کند تا صاحب کسب‌وکار در هرجایی بتواند فعالیت‌ها و امور خود را مدیریت کند.

به‌گفته یارمحمدی، ماپراپنل این امکان را فراهم کرده تا اگر کسب‌وکار به‌صورت حضوری فعالیت می‌کند یا چنانچه بر بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، کالا و خدمات خود را ارائه می‌دهد یا در هر ۲ فضا همزمان، فعالیت دارد، بتواند از تمام ابزارها به‌صورت کاملا یکپارچه و در یک پنل، استفاده کند؛ به‌این‌ترتیب، دیگر گسستی بین بخش حضوری و اینترنتی اتفاق نمی‌افتد. 

وی در ادامه بااشاره به انواع خدماتی که ماپرا به کسب‌وکارها ارائه می‌دهد، گفت: کسب‌وکارها با هر دانش فنی می‌توانند از ماپراپنل استفاده کنند. همین‌طور، ماپرا هزینه‌های اضافی به کسب‌وکارها تحمیل نمی‌کند؛ با هر سخت‌افزاری اعم از لپ‌تاپ، موبایل و تبلت؛ امکان کار با همه ابزارهای ماپراپنل فراهم است. یکی از این ابزارها، صورت‌حساب آنلاین و خودکار است؛ صورت‌حسابی که مشتری می‌تواند در هر جایی پرداخت کند و صاحب کسب‌وکار به‌محض پرداخت، مطلع خواهد شد. دریافت سفارش آنلاین مشتری و امکان پردازش سفارش، ابزار دیگری است که در کنار راهکارهای پرداخت الکترونیک و درگاه پرداخت ماپرا ارائه می‌شود. باتوجه به اینکه ماپرا مجوز پرداخت یاری بانک مرکزی را دارا است، پرداخت با ماپرا در بستری امن انجام خواهد شد.

یارمحمدی گفت: این قسمت همان مرحله‌ای است که می‌گوییم، فروش تمام نمی‌شود. ماپرا از طریق ابزار تحلیل داده‌ها و تکنیک‌های هوش مصنوعی، کسب‌وکارها را به‌سمت داده‌محوری سوق می‌دهد. این ابزار به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا براساس داده‌های خود، استراتژی‌های فروش را هوشمندانه تعیین کنند، سلیقه مشتریان را بشناسند و به‌طورهمیشگی در حال خلق نوآوری باشند. نوآوری می‌تواند با ارسال یک پیام هوشمندانه به مشتریان برای دعوت مجدد آنها به خرید رخ دهد که ماپرا زیرساخت آن را نیز در اختیار کسب‌وکار قرار می‌دهد. 

به‌گفته این فعال دانش‌بنیان؛ در حال ‌حاضر، علاوه بر کسب‌وکارهای اینترنتی، برخی کافه‌رستوران‌ها نیز از ماپرا استفاده می‌کنند؛ برای مثال، اگر کافه‌رستورانی خواهان منوی دیجیتال باشد، مشتری می‌تواند به‌صورت آنلاین این منو را دریافت کند؛ منویی که هر لحظه امکان تغییر توسط کافه‌رستوران را دارد.

وی گفت: ابزار باشگاه مشتریان به‌صورت نوین تمام داده‌های خرید مشتریان را تحلیل می‌کند و در اختیار صاحبان کسب‌وکار قرار می‌دهد. در کل، هر آنچه میان مشتری و کسب‌وکار وجود دارد، در ماپرا قابل‌مشاهده و تحلیل است. از طرفی، مشتریان نیز کیف پولی دارند که می‌توانند با کسب‌وکارها از طریق آن ارتباط برقرار کنند. 

این فعال دانش‌بنیان استفاده از این فناوری را برای هر نوع کسب‌وکار که کالا یا خدماتی را می‌فروشد، نامحدود دانست و گفت: هر کسب‌وکاری که کالا یا خدمتی می‌فروشد، می‌تواند از ماپرا استفاده کند. باتوجه به اینکه از اواخر مهر  سال ۱۳۹۹ وارد بازار شده‌ایم، تا اینجای کار، بازخورد خوبی دریافت کرده‌ایم.

اقتصادالکترونیکی” آخرین و به روزترین محتوی کسب‌وکار دیجیتال

اخبار شنوی با هوش مصنوعی

تکنولوژی هوش مصنوعی روشی برای ایجاد یک کامپیوتر، یک ربات کنترل‌شده توسط کامپیوتر یا یک نرم‌افزار است که مانند ذهن انسان، هوشمندانه فکر کند. هوش مصنوعی با مطالعه الگوهای مغز انسان و با تجزیه و تحلیل فرآیند شناختی کار می‌کند. نتیجه مطالعات در این الگوها باعث توسعه نرم‌افزارها و سیستم‌های هوشمند می‌شود. بر همین اساس، یکی از دستاوردهای هوش مصنوعی تحلیل متون خبری است. سامانه «داشبورد هوشمند تحلیل اخبار» که در پژوهشکده فناوری اطلاعات جهاد دانشگاهی خواجه نصیر طراحی و تولید شده است، به تحلیل متون خبری خبرگزاری‌ها، سامانه‌های خبری و پیام‌رسان‌ها با استفاده از ابزارهای پردازش زبان طبیعی می‌پردازد. در واقع این سامانه می‌تواند فعالیت هر رسانه را تحلیل و ارزیابی کند و یک تحلیل همه‌جانبه و دقیق از فعالیت آن رسانه در فضای وب ارائه دهد.

حبیب‌الله اصغری، طراح این سامانه در گفت‌وگو با صمت درباره «داشبورد هوشمند تحلیل اخبار» گفت: چندی پیش، پروژه بزرگی در این زمینه در اتحادیه اروپا با عنوان EMM انجام شد؛ در این پروژه علاوه بر آنکه تمامی اخبار رسانه‌های این اتحادیه به زبان‌های مختلف ترجمه می‌شد، وظیفه پیدا کردن نقطه اوج و پیگیری قدرت نفوذ اخبار هم تعریف شده بود. ما هم در اقدامی مشابه در سامانه «داشبورد هوشمند تحلیل اخبار» بررسی کردیم که کدام‌یک از ویژگی‌های یک خبر باعث می‌شود که در رسانه‌ها بیشتر منتشر شود؛ برای مثال در این سامانه می‌فهمیم که اگر رسانه‌ای بعد از انتشار چندباره یک خبر در رسانه‌های دیگر، آن را منتشر می‌کند، چقدر روی آن خبر قدرت نفوذ دارد؛ همچنین دیگر ویژگی که از کاربردی کردن این سامانه دریافت می‌شود، این است که یک رسانه چه زمانی متوجه انتشار یک خبر مهم می‌شود تا بتواند به‌سرعت آن را بازنشر دهد، در واقع زمان تاخیر یک رسانه چه مدت زمان است؟

وی ادامه داد: ویژگی دیگری که توسط این سامانه از یک رسانه می‌فهمیم، این است که به ارزیابی رسانه در انتشار اخبار خاص می‌پردازد. در این فرآیند، ۲ مولفه زمان انتشار و رتبه رسانه در انتشار آن خبر خاص را با هم ارزیابی می‌کند. حال اگر عدد به‌دست‌آمده، پایین باشد نشان می‌دهد که این رسانه در انتشار آن خبر موفق‌تر عمل کرده است. تمامی موارد گفته‌شده عملکردهای مبتنی بر غیر هوش‌مصنوعی است که در این سامانه کاربرد دارد.

اصغری بااشاره به عملکردهای مبتنی بر هوش مصنوعی در سامانه داشبورد هوشمند تحلیل اخبار گفت: پارامترهای هوش مصنوعی هم در این سامانه وجود دارند که به‌فوریت خبر می‌پردازند؛ برای مثال، با بررسی واژه‌ها به تشخیص مهم بودن یا نبودن آن در فضای رسانه‌ها پی می‌برند، برای مثال در تحلیل واژه کارگر این‌گونه تشخیص می‌دهند که آیا این واژه به نام شخص، سازمان، یک عنوان سیاسی یا نهاد مردمی بر می‌گردد؟ و چقدر می‌تواند موردتوجه دیگر رسانه‌ها قرار بگیرد؟

به‌گفته وی، ویژگی دیگری که در این سامانه مبتنی بر هوش مصنوعی است، استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی برای یافتن ارتباط میان اسامی افراد است که در نهایت داشبوردی را در اختیار رسانه می‌گذارد تا آنها بدانند که اسامی چه تاثیری در قدرت نفوذ اخبار دارند و در نهایت یک تحلیل کلی ارائه می‌دهد. اصغری گفت: از دیگر کاربردهای این سامانه، دسته‌بندی موضوعات خبری است؛ از آنجایی‌ که هر رسانه دسته‌بندی‌های ویژه خود را در سرویس‌های خبری دارد، در برخی مواقع تداخل موضوعی بین رسانه‌ها پیش می‌آید که به خط و مشی آن رسانه بر می‌گردد.

محتوی بیشتر از فناوری در کسب‌وکار:

اصغری در تشریح فرآیند دسته‌بندی موضوعات خبری در این سامانه گفت: این سامانه‌ها دسته‌بندی ویژه خود را دارند، ما با جمع‌آوری نزدیک به ۶۰۰ هزار خبر و ارزیابی و تحلیل آنها، در نهایت دسته‌بندی موضوعات را به خود این سامانه محول کرده‌ایم. از دیگر کاربردهایی که در سامانه «داشبورد هوشمند تحلیل اخبار» وجود دارد، شناخت اجزای جمله در تحلیل اخبار است، همچنین دارای مشابهت‌یابی اخبار هم هست. برخی رسانه‌ها با تغییر جزئی اخباری که از پیش توسط رسانه‌های دیگر منتشر شده است، همان خبر را بازنشر می‌دهند. سیستم مشابهت‌یابی، این تغییر جزئی را می‌فهمد و در نهایت این تحلیل را می‌دهد که چقدر اخبار یک رسانه اصیل است.

تخلف خبری ممنوع

خزش و بازخزش خبر، فرآیند دیگری است که توسط این سامانه قابل‌اجرا است، اصغری در تشریح این فرآیند گفت: ممکن است برخی خبرنگاران در یک رفتار غیراصولی، دست به بازانتشار اخبار داغ دیگر رسانه‌ها بزنند و خبر را به‌عنوان تولیدی رسانه خود با تغییر زمان انتشار محسوب کنند؛ آنها در این فرآیند از تکنیکی استفاده می‌کنند که فضای وب  تشخیص نمی‌دهد که اصل خبر از سوی رسانه متخلف منتشر نشده است، این سیستم در فرآیند خزش و بازخزش، متوجه چنین فرآیندی می‌شود و به رسانه مذکور امتیاز منفی می‌دهد. 

سخن پایانی

یکی از دستاوردهای هوش مصنوعی، راحتی در سبک زندگی و ایجاد ساختارهای جدید است. این تکنولوژی جدید، نحوه خرید مشتریان و شیوه فروش فروشنده‌ها را متحول کرده است. هوش مصنوعی انتخاب‌های خرید ما را از نمایشگاه‌هایی گرفته تا مسیری که طی می‌کنیم تا سفارش آنلاین بعدی خود را بدهیم، تغییر داده است. زیستن در قرن‌های بعدی بدون هوش مصنوعی در عمل امکان‌پذیر نخواهد بود و خوشبختانه یا متاسفانه زندگی بشر به آن گره خورده است.

منبع: گسترش نیوز

  ” اقتصادالکترونیکی“آخرین و به روزترین محتوی در اقتصاددیجیتال

کانال تلگرام  رسانه فناوری هوشمند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا